هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

قهر طبیعت

قهر طبیعت



زلزله ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر در ساعت شش و دو دقیقه بامداد روز جمعه، ۱۰ آذرماه شهرستان راور را لرزاند. این  زمین‌لرزه در فاصله 39 کیلومتری هجدک، 44 کیلومتری شهر شهداد و 48 کیلومتری چترود به وقوع پیوسته است. شدت این زلزله به حدی بود که شهرهای همجوار از جمله رفسنجان، انار، بافق و بهاباد احساس گردید. طول لرزه به حدی بود که موجب رعب و وحشت شد و بسیاری از مردم خانه و کاشانه خود را رها کرده و تا شدمگاه در بیرون از منازل به سر بردند. 
گذشته از این که زلزله یک پدیده طبیعی است و تاکنون بشر در مقابل این  قهر طبیعت نتوانسته مقابله کند. بشری که با این همه تکنولوژی و بلند پروازیهایش که گاه خود را  تا کرات دیگر می کشاند؛  در برابر این پدیده اظهار عجر کرده است.بلایی  ویرانگر که  هر آنچه که بر سر راهش هست خراب و نابود می‌کند.. 
بنا بر گفته زمین شناسان زلزله موقعی رخ می دهد «که سنگ ها می شکنند و در امتداد یک گسل -گسل شکستگی در سنگ هایی است که پوسته زمین را تشکیل می دهند و سنگ ها از هر طرف آن به موازاتش حرکت می کنند و یا  می لغزند. در طول زلزله انرژی به چندین شکل آزاد می شود؛ به عنوان مثال به صورت حرکت در امتداد گسل، به صورت گرم شدن و همچنین به صورت امواج زلزله ای که از منبع و در همه مسیرها خارج می شود و موجب می شود که زمین بلرزد. گاهی این امواج صدها کیلومتر امتداد می یابند.»
خارج از نگاه زمین شناسی زلزله برای ما یک درس داشت و آن این که حادثه هیچ وقت خبر نمی کند! چه کسی گمان می کرد در یک روز تعطیل و استراحت مردم، به یک باره این بلا نازل شود که کسی توان برخورد با آن را نداشته باشد! زلزله در کمین ادمی است و چه بخواهد و نخواهد راه گریزی از آن نیست! پس ما باید با برنامه ریزی به گونه ایی در مقابل این قهر طبیعت مقابله کنیم که کمترین خسارت داشته باشیم. حالا که او خبردار نمی کند مردم دست به کار بشوند و با استحکام ساختمانها و فراهم کردن وسایل مورد نیاز به جنگ با این غول ویرانگر بروند؛ هر چند که این اصل را هم باید مد نظر داشته و به آن عمل شود. رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمودند: « در امت من زلزله اي رخ مي دهد که در آن ده هزار، بيست هزار، سي هزار نفر نابود مي شوند. (خداوند) آن را براي پرهيز کاران پند، براي مومنان رحمت، و براي کافران عذاب قرار مي دهد( كنز العمال: ج 41 ص 567 ح 39615 )
 
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول