هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

قهرمانان بدون حامی

قهرمانان بدون حامی



محمد حسین تشکری| در این شماره بر آن شدیم تا به بیان مشکلات یکی دیگر از رشته های ورزشی که بانوان بافقی فعالیت زیادی در آن داشته و در سطح استان و کشور حرفی برای گفتن دارند بپردازیم. بدین منظور گفتگویی با یکی از مربی های بین المللی انجام داده ایم.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد رشته ورزشی که در آن فعالیت دارید توضیحاتی ارائه دهید؟
مریم سرپوش هستم، متولد یزد. از 7 سالگی ورزش را شروع کردم. رشته تخصصی که فعالیت دارم "پینگ پنگ" یا همان تنیس روی میز است. این رشته ورزشی را ادامه دادم و در حال حاضر دارای مدرک مربیگری بین المللی تنیس روی میز و داوری در سطح ملی هستم. مدت 18 سال است در دانشگاههای مختلف یزد تدریس تربیت بدنی دارم. بعد از کسب مدرک بین المللی مدرس فدراسیون نیز شدم.
 افق کویر: چطور شد که به بافق آمدید؟
در درجه اول اولویتم زندگی شخصی ام است و زیاد مایل نیستم به شهرستان های مختلف بروم. از آنجایی که شهناز پاکزاد یکی از مربی های فعال و بهترین های استان یزد است و واقعاً زحمت می کشد و هر موقع می خواهیم تیمی را اعزام کنیم از وی کمک می گیریم. تصمیم گرفتیم کلاس مربگری درجه سه را برای علاقمندان بگذاریم تا بتوانند فعالیت خود را در شهرستان شروع کنند.
 افق کویر: این کلاسها مورد استقبال در بافق قرار گرفته است؟
 بیشتر از این انتظار داشتم شرکت کنند؛ ولی آن تعدادی هم که شرکت کردند از نظر کیفیت واقعاً راضی هستم در حال حاضر 15 نفر شرکت کردند.
افق کویر: وضعیت ورزش بافق را در چه سطحی می بینید؟
دفعه اول است که به بافق می آیم؛ ولی فکر می کردم به خاطر معدن سنگ آهن و ثروتمند بودن شهرستان تیم تنیس روی میز حمایت می شود، چون ورزشکارهای بافقی در این رشته جزء بهترین های استان هستند. روز اول که سالن را دیدم فکر نمی کردم سالن اصلی آنها باشد و گفتم شاید سالن باشگاه بهتر باشد؛ ولی بعد دیدم تلاش خانم پاکزاد باعث شده که ورزشکارهای بافقی پیشرفت داشته باشند.
افق کویر: شما به عنوان یک حرفه ای چه پیشنهادی برای ورزش بافق دارید؟
 از مخارج دیگر جلوگیری کنند و در ورزش هزینه کنند؛ اگر برای آقایان هزینه شود از اعتیاد آنها و اگر برای خانمها باشد از افسردگی آنها پیشگیری می شود و این یک واقعیت است؛اگر این هزینه ها صورت نگیرد ظلمی است که در حق جوانان شهرستان می شود.
بافق ورزشکارهای خوبی دارد شخصاً فکر می کردم اگر اعزام شوند فدارسیون آنها را انتخاب می کند برای استعدادیابی که توسط فدراسیون انجام می شود. نفری حدوداً 150 هزار تومان هزینه می شود که گفته شد بودجه نداریم. ورزش بافق نباید؛ فقط متکی به باشگاه آهن باشد تربیت بدنی هم باید همکاری کند. فرزندان بافق استعداد زیادی دارند سالن ورزشی مناسب ندارند و در حال حاضر از کلوپ ورزشی(مجتمع آزادگان) استفاده می کنند. این سالن که از آن آموزش و پرورش است هیچکس برای تجهیز آن همکاری نمی کند؛ فقط باید برای آن هزینه شود و این هزینه کردن ارزش دارد؛ چراکه برای بافق می ماند. فدارسیون به استانها پیشنهاد داد که هر استانی یکی از شهرستانها را تجهیز کند تا آنجا آکادمی شود و پیشنهاد خوبی بود. به نظرم آن موقع آمد که بافق شاید این کار را انجام دهد به خاطر معدن و ثروتی که دارد؛ ولی الآن که سالن ها را دیدم شواهد چیز دیگری را نشان می دهد.
افق کویر: چه پیش بینی برای ورزش بافق دارید؟
استعدادبالقوه در بافق زیاد است فقط نیاز است مسئولین و افرادی که رده بالا هستند توجه ویژه ای داشته باشند تا استعدادهای بالقوه را تبدیل به بالفعل کنند وگرنه آنهایی که بالفعل هستند کم کم بالقوه می شوند؛ یعنی اگر امکاناتی در اختیارشان نباشد نمی توانند کاری کنند. خود بافق می تواند مدرس داشته باشد این پتانسیل را ورزش بافق دارد؛ ولی اگر امکاناتش در این حد باشد؛ متأسفانه باعث می شود ورزشکاران در حد مربیگری درجه سه بمانند و پیشرفت نکنند.
افق کویر: در بین شهرستانهای استان یزد چه شهرستانهایی از نظر رشته ورزشی تنیس قوی هستند؟
 بافق قویترین تیم را دارد و میبد و مهریز هم فعال هستند. بقیه شهرستانها مثل خاتم و ابرکوه خودشان را درگیر نکرده اند.
افق کویر: چه پیشنهادی به مسئولین می دهید تا در این ورزش دیگر شهرستانها نیز فعالیت داشته باشند؟
 فعال و دلسوز باشند و مجدانه پیگیری کنند؛ اگر اداره ورزش و جوانان بودجه ندارد حمایت کننده برای ورزش بگیرند.
افق کویر: حرف پایانی؟
امیدوارم وضعیت ورزش بانوان در شهرستانهای کوچک بهتر شود، مشکلاتی که در شهرستانهای کوچکی که امکاناتی از قبیل امکانات ورزشی ندارند این است که بانوان حالت افسردگی پیدا می کنند و آقایان هم به سمت پاتوق ها و راه های دیگر کشیده می شوند.