هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

قرار نیست همه کار دولتی داشته باشند

قرار نیست همه کار دولتی داشته باشند



به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره با"صدیقه دهقان شادکامی" مدیرعامل صندوق خرد زنان روستایی شادکام که در کار خود نمونه شده است گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
افق کویر در مورد کاری که انجام می دهید توضیحاتی بدهید؟
صندوق با همکاری و همیاری بانوان شادکام، در سال ۹۶ تشکیل شد. با پیگیری هایی که جهاد کشاورزی، "علی فلاح" مسئول ترویج، راهکار و راهنمای هایی که به ما دادند باعث شد که صندوق روز به روز پیشرفت نماید. در حال حاضر ۴۵ نفر عضو دارد، سه ماه اول، بانوان ماهیانه ۵۰ هزار تومان می‌دادند و بعد از سه ماه، قرعه‌کشی و آورده های بعدی، بعد از سه ماه؛ وام های یک میلیونی که هر کدام یک نفر دریافت و وام ۵ میلیون تومان برای اشتغالزایی مشاغل خانگی است.
افق کویر در شادکام چند صندوق وجود دارد؟
یک صندوق که در سطح شهرستان است.
افق کویرکار این صندوق ها چیست؟
این صندوق ها برای خانم ها پس انداز می‌شود و ماهیانه ۲۰ هزار تومان می‌دهند. انگار این بیست هزار تومان را در قلک انداخته و بعد می توانند کار راه بیاندازند.
افق کویر: چه شد که شما در این کار نمونه شدید؟
هماهنگی ها و تعاملی که با شورای اسلامی روستا، جهادکشاورزی و نهادهای دولتی داشتیم.
افق کویرچگونه اشتغالزایی صورت می گیرد؟
آموزش هایی در جهاد کشاورزی و کلاس‌های مختلف در زمینه کشت زعفران، پرورش دام و طیور، سبزیجات و …انجام می شود، نان خانگی، محلی و نان خشک پخت می گردد. و همچنین ترشیجات، زیره کوهی، پونه وحشی، و تمام داروهای گیاهی، نهال کاری. و…صورت می گیرد.
افق کویربا توجه به شرایط اقتصادی الان زنان چه کارهایی می توانند انجام دهند؟
هنر چرم مانند ساخت کیف ، تابلو فرش پرداخته . خیلی کارها دیگر انجام دهند هم سرگرم باشند و هم در اقتصاد خانواده به همسرانشان کمک کنند و دستشان در جیب خودشان باشد. قرار نیست در ادارات و سازمان‌ها بشینند و کار کنند و بعضی ها واقعا مدارک علمی بالایی دارند ولی نمی توانند کار دولتی داشته باشند ولی با این کار می تواند کاری را برای خودشان فراهم و در خانه کنار فرزندان و همسرشان کارشان را انجام دهند.
افق کویر چه تسهیلاتی دریافت می‌کنید؟
کارآفرینی امید ۵۰ میلیون تومان به صندوق واریز نموده تا افراد جهت خرید دستگاه سبزی خورد کن، سمپاش و … اقدام نمایند.
افق کویر چه انتظاری از مردم و مسئولین دارید؟
مردم اعتماد بنفس شان را بالا ببرند، خصوصاً بانوان. وقتی مادر خانواده اعتماد به نفس بالا داشته باشد به فرزندانش هم اعتماد به نفس را منتقل می کند و جامعه پیروز و سربلندی خواهیم داشت.
مسئولین واقعاً ما را حمایت کنند و وقتی که می‌گوییم این مشکل را داریم نگویند نمی‌شود، بگویند باشد ما سعی خودمان را می‌کنیم. بانوان را بیشتر جدی بگیرند، هنرهایی که دارند شاید یک درصد آن در مردان نباشد.
زنان توانایی بالایی دارند و آنها را درک کنند.
فقط شورای خود روستا ما را حمایت کردند. البته بانوان با تلاش خودشان مشکل را حل کردند.
افق کویر به عنوان حرف پایانی؟
خانم ها دیگر نگویند که چه کار کنم؟ . می توان با پختن دو غذای سنتی درخانه بشینند و فروش خود را داشته باشند تا افراد دیگری که شاغل هستند به سراغ فست‌فودها نروند. اگر اراده و همت داشته باشند واقعا می توانند به هرچه که بخواهند برسند.

سارا شفیعی