هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فولاد از چاله به چاه

فولاد از چاله به چاه



اکرم عباسی| دخیل عباس زارع زاده نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هفته نامه افق کویر به پرسش های مطرح شده از سوی این هفته نامه پاسخ گفت.
افق کویر:   آیا مشکلاتی که بر سر راه فولاد ابویی قرار داشت، برطرف شد؟
مجوز فولاد ابویی تمدید شد؛ ولی شرایطی برای این مجوز گذاشته اند که عملاً امکان اجرا و اتمام آن نیست؛ به علت عدم تزریق خوراک، زمان بندی بسیار کوتاه و کاهش تسهیلات ارزی آن. به هیچ عنوان مشکلات فولاد ابویی برطرف نشده و با مقاومت هایی که وزارتخانه انجام می دهد، ظاهراً مشکل حل نخواهد شد. 
افق کویر:   آیا از بحران شرکت سنگ آهن مرکزی اطلاع دارید؟ 
اطلاعی ندارم، ولی سنگ آهن به شدت قیمت آن افت کرده است و به رکود ورود کرده تا جایی که احتمال می رود در آینده بسیار نزدیک کارخانه های فولاد کشور با تعطیلی مواجه شوند. 
افق کویر:  خوراک که در کشور است چرا باید کارخانه ها تعطیل شود؟ 
فروش مشکل پیدا کرده است هزینه های بالای دارند؛ وقتی که فروش نداشته باشند تبدیل می شود به رکود. صنعت ساختمان در کشور به کل تعطیل و راهسازی ها با کندی مواجه شده و قسمتهایی که مصرف فولاد داشته اند فعلا رکود وجود دارد. همچنین فولادها با عدم گردش مالی مواجه شده اند و برگشت پول ندارند، مخصوصاً معادن سنگ آهن بارکود بسیار وحشتناک مواجه شده اند. 
افق کویر:   این روند تا چه موقع ادامه دارد؟ 
تا زمانیکه دولت چرخه پولی کشور را مدیریت کند و بانکها از این قفلی که ایجاد کرده اند بیرون بیایند و سود تسهیلات را پایین آورده و پول را در اختیار تولید کنندگان قرار دهند، ضروریات قطعی مردم مد نظر قرار گرفته شود، بحث تأمین مالی جوانهای در حال ازدواج را مد نظر داشته باشند؛ اگر پول به سمت حقیقت برود رکود از بین می رود؛ اگر به سمت رانت و جریانات خاص مثل خصوصی ها و دولتی ها مانند تزریق پول به خودرو برود؛ قطعاً کمکی به رکود کشور نخواهد کرد. 
افق کویر:   در این زمینه مجلس برنامه ای ندارد؟ 
مجلس درگیر این مسائل هست و در کمیسیون اقتصادی و برنامه ریزی بحث جدی است . ان شا... امیدوارم با همکاری دولت، مجلس و مردم در آینده بتوانیم رکود را از سر راه مردم برداریم. 
افق کویر:   باتوجه به مشکلات مالی که هست قول هایی که در رابطه با صنایع جوار معدنی در شهرستان بافق داده شده، چه می شود؟ 
تمام سعی ما این است که صنایع جوارمعدنی به نتیجه برسد و این صنایع را به رکود وصل نمی کنیم . تلاش داریم صنایعی که حق مردم بافق است به هر قیمتی شده اجرایی شود . 
افق کویر:   گاز رسانی به بهاباد در چه مرحله ای است؟ 
 ان شاا..  در چند روز آینده کلنگ آن زده می شود و به سرعت این طرح اجرا می شود.  
افق کویر:   جاده بافق- یزد و جاده بهاباد در چه مرحله ای است؟
 جاده بافق- یزد تأمین اعتبار شده و زیرسازی و پل گذاری آن تمام شده و پیمانکار روسازی ورود پیدا کرده. ان شا ا... قطعه آخر را از شهرک صنعتی تا بافق تمام می کند. جاده روستای پرک تا بهاباد پیمانکارها مشغول کار هستند و مشکل خاصی وجود ندارد.