هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فقط مرکز بافق مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را دارد

فقط مرکز بافق مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را دارد


مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش محیط زیست در گفت‌وگو با فارس

مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه درباره پرورش ماهی تیلاپیا نگرانی‌هایی از سوی محققین، کارشناسان و همچنین مردم به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است اظهار داشت: بر همین اساس خود را موظف می‌دانیم درباره خطرات پرورش این ماهی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌های لازم را ارائه دهیم.
مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه با بیان اینکه ماهی تیلاپیا دارای صد گونه است، ادامه داد: گفته می‌شود 10 تا 16 گونه این ماهی برای پرورش دارای ارزش اقتصادی است.
وی با بیان اینکه سازمان شیلات در این میان خواستار پرورش گونه تیلاپیای نیل است ادامه داد: این گونه سومین آبزی پرورشی در جهان محسوب می‌شود و به لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
پرورش ماهی تیلاپیا در 100 کشور دنیا
مقدم یادآور شد: تولید مثل سریع و رشد مناسب موجب شد تا 100 کشور جهان این گونه ماهی به عنوان ماهی پرورشی بپذیرند.
پرورش بدون مطالعه ماهی تیلاپیا با از بین رفتن گونه‌های بومی آبزی همراه است
مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه افزود: معرفی این گونه آبزی به بسیاری از کشورهای جهان در کنار تاثیرات اقتصادی که داشت منجر به آسیب در اکوسیستم ماهی بومی و حتی ساختارهای اقتصادی این مناطق شد
وی انتقال و معرفی به محیط زیست، آلودگی ژنتیکی و غنی‌سازی غذایی را از جمله خطرات پرورش بدون مطالعه این گونه آبزی عنوان کردو بیان داشت: لازم است قبل از هر گونه معرفی این ماهی به محیط زیست مطالعات دقیق صورت گیرد و ساز و کار مدیریتی برای آن در نظر گرفته شود.
مقدم یادآور شد: حدود 8 سال گذشته سازمان شیلات متقاضی تکثیر و پرورش این آبزی شد.
وی ادامه داد: از آنجایی که گونه ماهی تیلاپیا در مجاورت با گونه‌های بومی آبزی به عنوان رقیب آنها محسوب می‌شود و در نهایت به از بین رفتن ماهیان بومی منجر می‌شود از موسسات تحقیقات شیلات درخواست کردیم که پیش از هر اقدامی تحقیقات لازم را در این باره صورت دهند.
ضرورت تک جنس‌سازی ماهی تیلاپیا برای پرورش
مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر ضرورت تک جنس سازی این گونه آبزی اضافه کرد: موسسه تحقیقات شیلات در بافق یزد به شکل پایلوت اقدام به تک‌جنس‌سازی این گونه آبزی کرد و این امر را مورد بررسی قرار داد.
به گفته مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست تک جنس‌سازی این گونه آبزی باعث می‌شود زمانی که به شکل تصادفی ماهی تیلاپیا وارد آب‌های آزاد کشور شود از تکثیر بی‌رویه آن و در نهایت از بین رفتن گونه‌های بومی آبزی جلوگیری شود.
استفاده از فرمول هورمونی برای تک جنس سازی تیلاپیا 100درصد جوابگو نیست
وی با بیان اینکه بعد از گذشت یکسال مشخص شد که روش هورمونی برای تک جنس‌سازی این ماهی استفاده شده است گفت: این روش صد در صد جوابگو نیست چرا که درصدی از ماهی‌ها ماده بودند.
مقدم ابراز داشت: ‌سازمان محیط زیست در سال 91 پیشنهاد کرد تا روش تک جنس‌سازی ژنتیکی در مرکز بافق در نظر گرفته شود چرا که ما معتقد هستیم درصد خطا در این روش کمتر است.
وی با بیان اینکه هنوز روش تک‌ جنس‌سازی به لحاظ ژنتیکی کامل نشده است ادامه داد: این در حالی است که سازمان شیلات متقاضی است تا نسبت به واردات ماهی تک جنس نر از سایر کشورها اقدام کند چرا که روش تک جنس‌سازی با استفاده از فرمول ژنتیکی دو تا سه سال زمان لازم دارد.
وی با اشاره به نشست هم‌اندیشی با حضور اساتید دانشگاه کارشناسان سازمان شیلات و موسسه تحقیقات شیلات درباره تهدیدها و فرصت‌های پرورش این گونه آبزی اضافه کرد: نظر سازمان محیط زیست درباره پرورش ماهی تیلاپیا مستلزم جمع‌بندی نظرات کارشناسی شده است.
سازمان تحقیقات شیلات در بافق یزد، فقط مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را به شکل پایلوت دارد
وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست فقط به مرکز بافق یزد مجوز پرورش ماهی تیلاپیا به شکل پایلوت را داده است ادامه داد: تا کنون سازمان محیط زیست هیچگونه مجوزی را به استثناء مرکز بافق یزد برای پرورش ماهی تیلاپیا صادر نکرده است.
محیط زیست هیچگونه مجوزی را برای واردات بچه ماهی نر تیلاپیا صادر نکرده است
وی همچنین با تاکید بر اینکه پرورش و واردات ماهی تیلاپیا مستلزم اخذ مجوز از سازمان محیط زیست است خاطر نشان کرد: هیچ مجوزی برای هیچ‌جا به منظور ورود بچه ماهی نر تیلاپیا از سوی این سازمان صادر نشده است.