هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فعال بودن گسل زلزله بهاباد

فعال بودن گسل زلزله بهاباد



رضیه زارع پور| به گزارش هفته نامه افق کویر، دوشنبه ۳۰ آذر «محمدحسین امامی» در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و مجازی استان که به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی برگزار شد، بیان کرد: این هفته به علت فاجعه زلزله بم از تاریخ ۳۰ آذرماه الی ۵ دی‌ماه در تقویم کشور ثبت ‌شده است؛ خوشبختانه استان یزد در مقایسه با سایر استان‌ها، زلزله‌خیز نیست، اما به علت اینکه کشور ایران روی خط زلزله قرار دارد نمی‌توان از خطرات احتمالی آن غافل بود.
امامی افزود: شهرستان بهاباد از نظر فعال بودن گسل‌ها بیش از سایر نقاط استان تحت تأثیر زلزله است، اما استان ما شرایط بهتری نسبت به استان‌های دیگر دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد تصریح کرد: زلزله 9/4 ریشتری بهاباد در آبان ماه سال جاری که خسارت چندانی نداشت مهم‌ترین زلزله امسال در استان بوده است و پس از زلزله، آتش‌سوزی جنگل‌های شهرستان خاتم و مراتع استان و سپس آلودگی هوا، طوفان و ریز گردها در میان سایر حوادث طبیعی، پرشمارتر از بقیه بوده‌اند.
وی گفت: تدوین نقشه پایه مدیریت بحران شهر یزد، تهیه طرح جامع خطرپذیری ریز گردها و آلاینده‌های استان، مدیریت و کنترل طرح جامع خطرپذیری خشک‌سالی و سیل استان، برگزاری ۱۵ مانور سراسر مقابله با حوادث، بلایای طبیعی، سرما و یخبندان برای شهر یزد، برگزاری مانور تأمین آب شهرها در شرایط اضطراری و برگزاری ۸ هزار و ۴۱۷ ساعت دوره آموزشی برای ۱۷ هزار و ۲۱۱ نفر ازجمله اقدامات اداره کل مدیریت بحران استانداری در امسال بوده است.
امامی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بارندگی در استان یزد اشاره کرد و افزود: در سال جاری برخلاف وضعیت بارندگی در سراسر کشور که وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد و اکثر استان‌ها در پاییز امسال به‌طور میانگین ۳۰ درصد افزایش بارندگی داشته‌اند، استان یزد با کاهش بارندگی ۵۳ درصدی نسبت به پائیز سال گذشته از وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای برخوردار است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد ادامه داد: این میزان کاهش بارندگی در شهرستان یزد به‌عنوان مرکز استان ۹۵ درصد، اشکذر ۸۱ درصد، میبد ۷۸ درصد، اردکان ۷۱ درصد، مهریز ۷۰ درصد، تفت ۵۶ درصد، بافق ۵۴ درصد، بهاباد ۴۰ درصد و ابرکوه ۲۳ درصد بوده و تنها شهرستان خاتم افزایش ۸ درصدی بارندگی داشته است؛ اگر این کاهش بارندگی در زمستان نیز به همین میزان باشد از ابتدای سال آینده با بحران جدی آب که در طول ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است روبرو خواهیم بود.
امامی در پایان سخنان خود «فرو چاله‌ها» در استان را یکی از تهدیدهای مهم دانست و تصریح کرد: علت ایجاد شدن این فرو چاله‌ها برداشت بی‌رویه آب از منابع آب‌های زیرزمینی استان است که به‌ویژه شهرستان‌های خاتم و ابرکوه را تهدید می‌کند.                            
 وی در ادامه این نشست به سئوالات خبرنگاران در مورد آلودگی هوا، استاندارد سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله پاسخ داد. همچنین به ارائه گزارشی از برنامه‌های مختلف مدیریت بحران استان یزد در هشت ماه گذشته پرداخت.