هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فعالیتهای کمیته امداد امام خمینی (ره) بافق

فعالیتهای کمیته امداد امام خمینی (ره) بافق



الهام نصیرزاده| ا خبرنگار هفته نامه افق کویر با حضور در اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) باسالنی مملو از ارباب رجوع مواجه شد. در این بین رفتار مناسب کارمندان این اداره و رضایتمندی ارباب رجوعان از آنها به وضوح به چشم می آمد.
در ادامه خبرنگار ما به سراغ سید رضاهاشمی پور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) رفته و با وی گفتگویی انجام داده است. 
وی در ابتدا به معرفی و پیشینه تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: کمیته حضرت امام خمینی(ره) در 14 اسفند سال 1357 دومین نهادی بود که به فرمان بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)تأسیس گردید. اول فعالیت امداد در همان پایتخت آغاز و بعد به شهرهای بزرگتر و شهرستان ها و حتی بخش ها هم نهادی به نام کمیته امداد برپا گردید.
وی افزود: بافق اولین شهرستانی بود که در سال 1358 کمیته امداد به ریاست حجت الاسلام و المسلیمن حاج سیدجواد سلیمانی امام جمعه محترم شهرستان بصورت افتخاری فعالیت خود را آغاز نمود. 
رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: در گذشته کمک هایی از سوی مرکزبه استانها و شهرستانها بصورت کالا برای نیازمندان ارسال می شد، ولی در حال حاضر مراحل کار نسبت به گذشته خیلی فرق کرده است امروزه با وجود فاصله طبقاتی که بین خانواده ها پیش می آید نیاز افراد به ما بیشتر می شود امیدوارم با همتی که مردم خیر و مسئولین دارند بتوانیم گوشه ای از این مشکلات را حل نمائیم. 
وی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی (ره )همه نوع خدماتی در هر زمینه‌ای که باشد را ارائه می دهد که به آنها اشاره می نماییم: مستمری، فرهنگی،وام اشتغال و کارگشایی . جهیزیه،درمان. لوازم ضروری، سبدغذایی، حقوقی و قضایی و عمرانی، مسکن تمامی مشکلات مردم رصد می شود تا حل گردد.
وی اظهار داشت: بیشترین مشکلی که در بافق احساس می گردد بحث مسکن می باشد که در سفر رییس کمیته امداد مرکز به شهرستان اعتبارات بسیار خوبی در این باره اختصاص داده شد و یکسری مشکلات مسکن در12شهریور96 با پیگیری ها و کمک های خیرین . مردم و به همت امام جمعه معزز فرماندار محترم و سنگ آهن و کمیته امداد توانستیم امسال 13 واحد مسکونی مددجویان را افتتاح و تحویل دهیم. ودر حال حاضر ۱۵ واحد در حال احداث داریم که نیاز به حمایت خیرین . شرکتها و مسئولین می باشد.
هاشمی پور منابع مختلف کمیته امداد را شامل کمک اختصاصی دولت، کمک های مردمی و مساعدت دفتر مقام معظم رهبری(مدظله) بیان نمود. 
کمک های مردمی
کمک های مردمی به دو شکل صورت می‌گیرد: صندوق صدقات؛ با توجه به اعتقادات خوبی که مردم بافق دارند در این زمینه جز شهرستان های برتر در استان هستیم و شکل دیگر، کمک های خارج از صدقات است که از جانب مسئولین، طرح اکرام وطرح محسنین و طرح مفتاح الجنه و انواع طرح های دیگر کمک های خاصی می شود. لازم است مطرح نماییم که تمام درآمدها بین افراد نیازمندهمین شهرستان توزیع می گردد.
طرح جهیزیه
وی افزود: ارائه خدمات مثل طرح جهیزیه به گونه ای است که برای هر دختر 4میلیون تومان کمک بلاعوض می شود؛ البته می دانیم که با این مبلغ مشکل حل نمی شود و سعی می کنیم از طریق خیرین آنان را یاری نماییم.
طرح اکرام
وی در خصوص طرح اکرام ، طرح محسنین و طرح شفا (سالمندان )گفت: طرح اکرام شامل حمایت از فرزندان یتیم است که پدرانشان فوت کرده اند و پدر معنوی از این فرزندان حمایت می کند وی مبلغی را ماهیانه به حساب خود فرزند یتیم واریز می نماید. 
طرح محسنین
طرح محسنین نیز حمایت از فرزندان بی بضاعت است که تحت پوشش کمیته هستند و فرزندان طلاق یا فرزندانی هستند که پدرشان نمی تواند هزینه زندگی را تأمین نماید.
طرح شفا
طرح شفا( سالمندان)؛ طرحی است که سالمندان تحت پوشش کمیته یاری می‌شوند. 
زکات
هاشمی پور ادامه داد: در زمینه زکات الحمدا... مردم بافق با توجه به اعتقادی که دارند ما توانسته ایم در شهرستان های استان مقام اول در زکات واجب را کسب نماییم و درخصوص زکات مستحبی نیز مقام سوم را به دست آورده ایم. 
هدیه ازدواج
وی همچنین به بیان گوشه ای از خدماتی که به مددجویان ارائه می گردد پرداخت:
هدیه ازدواج: برای فرزندان ذکور تحت حمایت 
درمان
درمان: بیمارانی که تحت پوشش بیمه کمیته امداد هستند هزینه درمانشان ۹۸درصد پرداخت می شود که 90% آن از طریق کارت کمیته امداد از مرکز استان پرداخت می گردد و ۸%آن از طریق صدقات کمک های مردمی است که با ارائه فاکتور پرداخت می شود.
 زمینه فرهنگی
زمینه فرهنگی: کلاسهای تحقیقاتی و آموزش خانواده، هزینه تحصیلی، کلاسهای تقویتی، اجرای طرحی فلاح که در منزل مددجویان مراسم مذهبی برگزار می کنند.
 زمینه اشتغال
زمینه اشتغال: از ابتدا سال 1395طبق قانون اشتغال کمیته امداد، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند با اعتباراتی که از مرکز تعیین شده از صندوق امداد پرداخت می شود یا از بانک هایی که طرف قرار داد کمیته امداد هستند وام های قرض الحسنه پرداخت می گردد و هیچ وامی برای افراد غیرمددجو کمیته امداد نداریم و هر وامی که پرداخت می‌شود به افراد تحت پوشش است و تا الآن 498 نفر به وسیله وام خود کفا امداد، خودکفا شدند و از چرخه کمیته امداد خارج و به درآمد رسیده اند و مایه افتخار شهرستان است همچنین از ابتدای سال تا الآن 19 نفر مددجو خودکفا شده اند. این وام از صندوق امداد که حداکثر 50 میلیون تومان است پرداخت و از بانک های عامل طرف قرارداد 20 میلیون تومان پرداخت می شود که قرض الحسنه و بازپرداخت آن 5ساله است؛ البته وام کارگشایی به افرادی که احساس می کنیم نیاز داشته باشندپرداخت می گردد.
خدمات عمرانی 
خدمات عمرانی شامل احدات مسکن . احدات سرویس بهداشتی و تعمیرات واحدهای مسکونی می باشد.
مفتاح الجنه
مفتاح الجنه : بازدید مسئولین وخیرین از منازل مددجو تحت حمایت کمیته امداد که در شهرستان برگزار می گرددکه اولین بازدید در 4آبان سال گذشته توسط امام جمعه معزز شهرستان صورت گرفت تا خیر و برکت خاصی داشته باشد و در مدت یکسال 64 نفر از مسوولین و خیرین از265خانواده مددجو در روستا و شهرستان بازدید شده است. 
265 خانوار مددجو کمیته امداد توسط روحانیون . خیرین . مسئولین . فرماندار .معاون فرماندار. بخشدار . شهردار . شورا شهر . مدیر روابط عمومی سنگ آهن . فرمانده ناحیه مقاومت بسیج و رییس مرکز بهداشت و درمان و حامیان اکرام و محسنین و غیره از نزدیک بازدید کردند و این بازدیدها باعث شد خود بازیدکنندگان مبلغین نیازمندان شوند و افراد مشکلاتشان را با آنها در میان گذاشته و به آنها کمک صورت گرفته است. که با وجود این بزرگواران 2 واحد مسکونی در روستا کلنگ زنی شد که قریب یکماه آینده به بهره برداری می رسد. و الحمدالله در طرح مفتاح الجنه مقام اول استان کسب نمودیم
وی افزود: خدمات دیگری به غیر از خدمات مددجویان مستمری بگیر بنام تک خدمتی و یا چند خدمتی داریم مثلاً سوء تغذیه برای بچه هایی که از جانب مرکز بهداشت معرفی می شوند. در اینجا تشکیل پرونده داده می شود و مبلغی را ماهیانه بحساب خانواده واریز می نماییم، درحال حاضر به ۹۹۰ خانوار در سطح شهرستان کمک می شدند که این خدمات باتلاش همکاران در کمیته امداد امام خمینی (ره) و مسئولین و خیرین صورت گرفته است. که کمترین درصد تحت حمایت در استان الحمدالله شهرستان بافق دارد
حل مشکلات حقوقی
وی اظهار داشت: واحد حقوقی که در مرکز استان قرار دارد و مددجویانی که مشکلی حقوقی و قضایی برایشان پیش آمده باشد با مراجعه و درخواست وکیل ما وکالتشان را قبول می کند و بصورت رایگان پیگیر مشکلشان می شود تا حقی از آنها ضایع نشود و از آنها دفاع می گردد. در شهرستان 3مددکار داریم که نیازمندان را یاری می کنند. امیدواریم با کمک و مساعدت خیرین و مسوولین بتوانیم مشکلات افراد نیازمند به حداقل برسانیم و امانت دار خوبی برای مردم شهید پرور شهرستان باشیم ان شالله