هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فضاسازی دوباره اصفهانی ها علیه یزد

فضاسازی دوباره اصفهانی ها علیه یزد



مجید جابر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در فروردین ماه امسال وزیر نیرو وعده اعطای حق آبه قانونی زارعان شرق اصفهان را برای آبان ماه داده که اسناد مکتوب و گفت‌وگوی تلویزیونی آن هم موجود است.
این عضو شورای شهر ورزنه تصریح کرد: در شرایط کم آبی، آب از همه بخش‌ها باید یکسان کاسته شود و بر همین اساس دولت باید از سهم صنایع بزرگ به عنوان میهمانان این حوضه آبریز کم کند تا کشاورزان هم به حق خود برسند.
جابر گفت: صنایع بزرگ همانند فولادسازی‌ها میهمان رودخانه و شریک سهم حق آبه داران شده‌اند، اما متاسفانه هر روز میزبان نحیف‌تر و میهمان ثروتمند‌تر شده است.
بی‌اعتنایی دولت به مصوبات طرح           9 ماده‌ای زاینده‌رود
وی خاطرنشان کرد: تجمع فروردین کشاورزان شرق برای عدم اعطای آب کشت بهاره بود، اما زارعان ورزنه به دلیل وجود زمین‌هایشان در انتهای زاینده رود در جلسات با این امر مخالفت کردند.
رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: با وزیر نیرو توافق کردیم که فصل بهار آب داده نشود، اما فصل پاییز برای کل شرق اصفهان آب کامل معادل 500 میلیون مترمکعب را بدهند و این آب را نیز کامل می‌خواهیم.
جابر با انتقاد از عملی نشدن طرح‌های 9 ماده‌ای احیای زاینده رود افزود: متاسفانه طرح انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد پس از 12 سال کار کارشناسی در سه تا چهار ساعت و فقط به دلیل برخی مصلحت اندیشی‌های سیاسی وزارت نیرو متوقف شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر خط دوم لوله انتقال آب به یزد در حال بررسی و اقدام است و سوال اینجا است که اگر آبی نیست که به زارعان شرق اصفهان بدهید چگونه برای صنایع یزد این آب وجود دارد!
جابر خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان حجم زیادی از آب زاینده رود به صنایع استان هم‌جوار انتقال داد، اما حق آبه‌ها را برای سرعت و تسریع امر با لوله نمی‌توان به کشاورزان شرق رساند؟
رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان ادامه داد: کنترل و حذف برداشت‌های بالادستی رودخانه نیز از مصوبات شورای عالی آب بود که به آن توجهی نشده است.
وی تاکید کرد: پمپاژ بی‌رویه آب در استان چهارمحال و بختیاری برای احداث باغات هم‌چنان ادامه دارد و متاسفانه طرح‌های جدیدی برای توسعه فولاد در صنایع بزرگ اصفهان نیز در شرایط وخیم فعلی اعمال شده است.
جابر یادآور شد: شورای عالی آب در فروردین امسال تمام آب طبیعی زاینده‌رود و هم‌چنین تونل اول کوهرنگ را به عنوان حق آبه قانونی 33 سهم کشاورزان غرب تا شرق اصفهان اعلام کرده است.
این عضو شورای شهر ورزنه تصریح کرد: دادن راه آب به حق آبه برتری دارد، چرا که تا رودخانه ساماندهی نشود آبی به درستی به ورزنه نخواهد رسید. در سال قبل که سه ماه آب به شرق داده شد فقط آب به زیار و حوالی بند مروان رسید و ورزنه در انتهای زنده رود از آن بی‌بهره شد.
این عضو شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: به غیر از پمپاژهای استان چهارمحال، متاسفانه لوله‌هایی به طول 900 متر در مزارع شهرستان‌های بالادستی مسیر رودخانه برای انتقال و ذخیره آب در چاه‌های مزارع گذاشته شده است که باید با آن برخورد شود.
جابر ادامه داد: حفر تعداد بسیار زیاد چاه‌های عمیق در مسیر رودخانه تمام ذخایر آب را مکیده و آبی دیگر از طریق سفره‌ها به سمت شرق نمی‌رسد.
24 هکتار فضای سبز ورزنه در حال خشکیدن است
این عضو شورای شهر ورزنه افزود: شهرداری اصفهان برای فضای سبز خود مجاز به حفر تعداد 200 حلقه چاه عمیق در حریم رودخانه است، اما ما اگر فقط بخواهیم با تراکتور 16 متر چاه عمیق برای فضای سبز ورزنه ایجاد کنیم شرکت میرآب اصفهان در حوالی خیابان آبشار با لرزه ‌نگار متوجه شده و از این امرجلوگیری می‌کند.
جابر اضافه کرد: حدود 24 هکتار فضای سبز شهر تاریخی ورزنه در حال خشکیدن است و این در حالی است که شش سال است که به دنبال مجوز حفر چاه هستیم.