هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فرهنگ حسینی بصیرت دینی

فرهنگ حسینی بصیرت دینی



در محرم سال 93 شعاری با موضوع «فرهنگ حسینی و بصیرت دینی» از سوی دبیر شورای معارف سیما اعلام گردید
یکی از کارهای مهمی که شیعیان و محبان اهل بیت رسول اکرم (ص) باید به آن توجه خاص داشته باشند مطالعه و بررسی فرهنگ عاشورا است.  ایام محرم و سوگواری ابا عبدا... الحسین(ع) فرصت خوبی برای  بررسی، مطالعه و پژوهش در قیام و نهضت عاشورا است.
بصیرت واژه‌ای عربی است که در لغت به معنای علم، عبرت و حجت و در فرهنگ قرآنی  به معنای رؤیت قلبى و ادراك باطنى است بصیرت دینی: یعنی بصیرتی که دین معرف آن است و در پرتو دین برای اشخاص حاصل می‌شود. صاحبان بصیرت ناب در صبوری هم زبانزد خواهند بود؛ چنانکه حضرت زینب(س) پس از مصائب کربلا و در حال اسارت در مقابل ابن زیاد فاجر، محکم و استوار ایستاد و فرمود: مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلاً من (در کربلا) جز زیبایی ندیدم.
بی‌شک اگر بخواهیم همگام با زینب(س)، تصویرهای زیبای کربلا را ورق بزنیم، زیباترین تصاویر، مربوط به صبوری‌هایی است که در پرتو بصیرت به وقوع پیوست. روشن است که بصیرت با صبر رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. یکی ازمهمترین درسهای عاشورا بصیرت افزایی و تقویت معرفت دینی است. شناسایی فتنه و تشخیص دشمن از دوست و دل خوش نبودن به وعده‌های فریبنده دشمن و عدم سطحی نگری در برآوردهای ارتباط اجتماعی و سیاسی و توجه داشتن به جایگاه خود در اسلام و آموزه‌های دینی، گویای بصیرت دینی افراد دارد.
در صحنه عاشورا شاهد هستیم بعضی از افراد به ظاهر مسلمان به خاطر عدم برخوردار از این شاخص ارزشمند بزرگترین ضربه را پیکر اسلام وارد نمودند چرا که موجب شهادت ولی خدا و اهل بیت گرامی آن حضرت شدند.
امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین درس فرهنگ عاشورا است، امام حسین (ع) با تمام فضایل اخلاقی و نیکو در مقابل تمام رذائل و بدی های لشکر یزیدیان ایستاد.
در عاشورا یک سمت میدان امام حسین(ع) و یاران و اهل بیت خود با تمام فضایل نیکو و پسندیده، در مقابل سپاه کفر و ظالم یزید، که تمام رذائل دنیا را داشت، ایستاد و به ما درس ایثار، فداکاری و درس مقاومت دادند.
بصیرت دینی در فرهنگ عاشورا یعنی اینکه امام زمان خود را بشناسیم، به مردم معرفی کنیم و به او معرفت کامل داشته باشیم، مانند کوفیان نباشیم که برای امام حسین(ع) نامه ارسال کردند، اما در کربلا اورا یاری نکردند.از یا حسین تا با حسین فاصله زیاد است، کوفیان یا حسین گفتند ولی با حسین نبودند. بصیرت یعنی اینکه تا آخر با حسین بمانیم ودر در زمان غیبت  لحظه ای امام زمان خویش حجت ابن الحسن عسکری (ع) را از یاد نبریم، تعجیل در فرج ظهور را از خدا خواسته و در رکابش حضور داشته باشیم.
از فرهنگ عاشورا باید درس بگیریم و بیاموزیم که بصیرت دینی یعنی اینکه حسین زمان خود را بشناسیم، عشق و محبت خود را به ولی عصر(عج) بیشتر کنیم، فرهنگ مهدویت را درشیعیان گسترش دهیم، ظهور ایشان را از خدای بزرگ بخواهیم ومعرفت و آگاهی خود را نسبت به امام زمان بیشتر کنیم.
در پایان درود وصلوات می‌فرستیم به
«ارواح طیبه شهدای کربلا و تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر(عج)»
  

اکبر خالقدادی