هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

فرمان ترامپ چه بلایی بر سر دانشجویان ایرانی در آمریکا می آورد؟

فرمان ترامپ چه بلایی بر سر دانشجویان ایرانی در آمریکا می آورد؟



 

ترامپ برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش از نژادپرستانه‌ترین» آنها شروع کرده.حالا با امضای فرمان اجرایی، هیچ ایرانی حق ورود به خاک ایالات متحده را نخواهد داشت.

به گزارش افکارنیوز، الوعده وفا! ترامپ گفته بود پایش به کاخ سفید برسد، پای هر چه مسلمانِ تروریست است از خاک آمریکا کوتاه می‌کند. رئیس‌جمهور نو-رسیده در روزهای گذشته دو دستور اجرایی صادر کرد؛ یکی دستور ساختمان دیوار حائل در مرزهای با مکزیک و دیگری دستور توقف صدور ویزا برای اتباع ایران و شش کشور عمدتاً مسلمان. عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و سومالی دیگر ممالکی هستند که دولت وی ادعا کرده درباره‌ی فعالیت‌های تروریستی‌شان نگران است. برای همین اتباع آنان من‌بعد مثل ایرانی‌ها، حق ندارند اطراف مرزهای ایالات متحده آفتابی شوند.داستان تحریم‌های جدید چیست؟ پای چه کسانی گیر است؟

داستان تحریم‌های جدید چیست؟/ پای چه کسانی گیر است؟

غیر از ایرانی‌ها، دستور اجرایی ترامپ حتی از ورود پناهجویان سازمان ملل و از هر کانال دیگری را برای ۱۲۰ روز متوقف می‌کند. علاوه بر آن آوارگان سوری هم حق ندارند تا اطلاع ثانوی فکر گرفتن پناهندگی در آمریکا به سَرشان بزند. سخت‌گیری بر مسلمانان و اخراج پناهجویان از وعده‌های تبلیغاتی وی بود؛ ترامپ گفته بود می‌خواهد برای پناهجویانی که خیال مسافرت به آمریکا دارند، امتحان کتبی «تفتیش عقاید» برگزار کند. امتحانی که احتمالاً اعتقاد به آزادی‌های جنسی و حقوق همجنس‌گرایی از مفاد آن است. او حتی گفته باید مساجد آمریکا را تحت نظر قرار داده و همه‌ی مسلمانان ساکن این کشور را «ردگیری» کرد.

«معتاد و تجاوزکار»؛ این هم اوصافی است که درباره‌ی مکزیکی‌ها به کار بُرده؛ ترامپ حتی قُلدرانه معتقد است هزینه‌ی ساخت دیوار حائل در مرزهای جنوبی را، مکزیک باید بپردازد. می‌گویند هزینه ساختمانشان چیزی حدود ده میلیارد دلار است! رئیس‌جمهور مکزیک اعلام کرده در اعتراض به‌همین زورگویی‌ها قرار ملاقاتش را با رئیس‌جمهور آمریکا لغو می‌کند.

این ترامپ نفرت‌انگیز!

ترامپ برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش از «نژادپرستانه‌ترین» آنها شروع کرده. قبلاً سخنان نفرت‌پراکنانه‌ی او درباره‌ی اتباع دیگر ملل، اعتراضات مردمی را به‌همراه داشت. حتی در انگلستان روزگاری در واکنش به همین سخنان صدها هزار نفر پای طوماری را امضا کردند که از مقامات دولت‌شان می‌خواست جلوی ورود او را به خاک کشورشان بگیرد. این واکنش‌ها تا امروز ادامه دارد؛ حالا ترامپ با مردم خشمگینی روبه‌رو است که روزگار را در اعتراض به رئیس‌جمهور تازه‌وارد در خیابان‌ها سر می‌کنند. نشریه تایمز در کاوِراستوری تازه‌ترین شماره‌اش به بررسی همین تظاهرات پرداخته است.

پدربزرگ ترامپ احتمالاً به او افتخار می‌کند. «فردریش» اگرچه آنقدر عمر نکرد تا سقوط امپراتوری باواریا را تماشا کند؛ اما آنقدر نژادپرست بود که شبانه‌روز برای به قدرت رسیدن نازی تلاش کند. پُربیراه نیست اگر مخالفین تصاویر او را کنار «هیتلر» فتوشاپ می‌کنند. دونالد نشان داده در نژادپرستی چیزی کمتر از آدولف ندارد!

دستور تازه ترامپ چه بلایی بر سر دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های آمریکا می‌آورد؟

روشن نیست؛ یعنی دستور اجرایی درباره‌ی اوضاع دانشجویان سکوت کرده. با این همه امضای ترامپ دانشجویان ایرانی و آن شش کشور دیگر را نگران کرده است؛ قدر مسلم آن‌که آنها نمی‌توانند من‌بعد به ایران آمده و به‌راحتی برگردند. پروفسر حمید دباشی استاد دانشگاه کلمبیا، اوضاع این‌روزهای دانشجویان ایرانی را با دوران دانشجویی خودش در زمان پرزیدنت کارتر مقایسه کرده؛ دباشی به CNN گفته: «آن روزها هم به علت دستوری که کارتر صادر کرده بود، دانشجویان ایرانی اگر از خاک آمریکا خارج می‌شدند، دیگر نمی‌توانستند برگردند. برای همین من از 1979 به بعد نتوانستم به ایران سفر کنم تا آنکه در 1981 خبر درگذشت مادرم را شنیدم. بدتر از همه آنکه به علت همان قوانین حتی نتوانستم در تشییع جنازه وی شرکت کنم.»

گذشته از دانشجویان ایرانی، دستور تازه‌ی ترامپ اوضاع تحصیلی دیگر دانشجویان غیربومی دانشگاه‌های آمریکا را متأثر خواهد کرد. برای نمونه در اوهایو، مسؤلین دو دانشگاه بزرگ این ایالت (دانشگاه رایت استیت و دانشگاه دایتون) اعلام کردند تحصیل دانشجویان خارجی برایشان سالی بیشتر از یک میلیارد دلار درآمد دارد. آنها نگرانند دستور تازه‌ی رئیس‌جمهور دانشجویان خارجی دانشگاه‌هایشان را فراری دهد. مسؤلین دانشگاه رایت استیت اعلام کردند در دانشگاه آنها 51 دانشجو از 7 کشوری که دستور ترامپ علیه‌شان است، وجود دارد که در صورت از دست دادن هرکدام از آن‌ها، دانشجویان بومی مجبورند سالانه 2هزار و ششصد دلار شهریه اضافی برای جبران هزینه‌های دانشگاه پرداخت کنند.

دانشگاه دایتون هم اعلام کرده 45 دانشجوی خارجی از این هفت کشور دارد که درصورت از دست دادن هرکدامشان دیگر دانشجویان باید سالی سه هزار و ششصد دلار اضافی بپردازند.