هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

عشق من موتور سیکلت!

عشق من موتور سیکلت!



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، روزانه صدها موتور سیکلت سواری را در شهرها و جاده‌ها می‌بینیم که با کمترین تجهیزات ایمنی، در حال رفت و آمد هستند؛ غافل از اینکه سایه شوم مرگ در انتظار آنهاست. در بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط و پایین، موتورسیکلت و دوچرخه سهم بسیاری در حمل و نقل داشته و کاربران از این وسایل نقلیه نسبت بالایی از افراد صدمه دیده یا فوت شده در راه‌ها را دارند.
شهرستان بافق نیز از این مقوله جدا نیست؛ زمانیکه در سطح شهر حرکت کنید با راکبان موتورسیکلت که حتی به سن قانونی نرسیده‌اند مواجه می شوید. هفته نامه افق کویر در این شماره به این موضوع پرداخته است.   
محمد علی طالعی دانش آموز مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا گفت: برای آمدن به مدرسه قبلاً از موتور استفاده می کردم در حال حاضر به خاطر خطراتی که برای ما داشته و به خاطر حوادث ناخوشایندی که پیش می آید دیگر از موتور استفاده نمی‌کنم و با دوچرخه به مدرسه می آیم در راه خانه به مدرسه بعضی مواقع از کلاه ایمنی استفاده می کنم.
دانش آموزی که تمایل به معرفی خود نداشت  عنوان کرد: عشق من موتور است و نمی توانم  آن را کنار بگذارم و با موتور به مدرسه می آیم.
عرفان غلامعلی پور دانش آموز مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا می گوید؛ قبلاً از موتور استفاده ی کردم؛ ولی الان از دوچرخه استفاده می کنم. حس خوبی دارم و می‌دانم که خطرش کمتر است و اجباری هم در کار نیست.
محمد صادق فتاحی دانش آموز سال سوم دبیرستان شهید رجایی، 17 ساله گفت: با موتور به مدرسه می آیم، چون چاره ای ندارم یک زمانی دوچرخه داشتم در حال حاضر با موتور به مدرسه می آیم، ولی اجازه نداریم وارد مدرسه شویم، خارج از مدرسه پارک می کنیم. خارج از ساعت مدرسه نیز از موتور استفاده می کنم. گواهی نامه ندارم از دوچرخه استفاده نمی کنم، چون حوصله رکاب زدن ندارم. 
وی در پاسخ به این پرسش که "اتفاقاتی که برای دوستانتان می افتد را می بینید چرا مجدداً از موتور استفاده می کنید؟! گفت: اگر آهسته حرکت کنیم و سرعت نداشته باشیم اتفاقی نمی افتد.
وی در پاسخ به این پرسش که " آیا به فکر خانواده و خودتان نیستید؟ تصریح کرد: چاره ای نداریم، ولی سعی می کنیم آرام برانیم.
وی در پاسخ به این پرسش که " از کلاه ایمنی استفاده نمی کنید؟ افزود: خیر، استفاده نمی کنم، چون کلاه ها به درد نمی‌خورد یکبار که سر گذاشتم با همان کلاه نزدیک بود زمین بخورم، چون برجسته نشان می داد.
وی در پاسخ به این پرسش که " اگر سرویس بگذارند استفاده می کنید؟ عنوان کرد: خیر، چون با موتور راحت تر می آیم و می روم و سرویس دیر و زود می آید.
یکی دیگر از دانش آموزان که تمایل نداشت خودش را معرفی کند گفت: یک روز که با سرعت زیاد می رفتم پلیس آمد کنارم و گفت: فقط آهسته حرکت کن! حتی راهنمایی و رانندگی به مدرسه آمد و گفت: قفل فرمان داشته باشید و آهسته حرکت کنید، ما به شما گیر نمی دهیم. 
در ادامه گفتگویی با رییس آموزش و‌پرورش، علی اصغر رنجبر  و چند تن از مدیر و معاونین مدارس انجام شده است.
رییس آموزش و پرورش در این باره گفت: طبق بخشنامه ای که بوده، تأکید کرده‌ایم و در جلسات مدیران بازگو شد و به تمامی مدارس متوسطه دوم پسران که (هنرستان،دبیرستان ها) که موتور سوار می‌شوند ارسال کردیم، حتی بازدید هم رفته ایم موتور داخل مدرسه نبرند، ولی بیرون از مدرسه را نمی توانیم کاری کنیم.
محمد قاسمی معاون آموزشی دبیرستان شاهد رجایی در این باره گفت: دانش‌آموزانی که در این آموزشگاه درس می خوانند از پایه دوم تا چهارم دبیرستان بوده و 106 نفر هستند. عموماً دانش آموزان از تمام نقاط شهرستان از ورودی شهر تا روستای مبارکه به آموزشگاه می آیند. نزدیک به 80% دانش‌آموزان موتورسیکلت دارند و حدود 60 الی 70% هم با موتور سیکلت به مدرسه می‌آیند. 
وی افزود: دانش آموزان می خواهند یک مقدار مستقل از خانواده هایشان باشند؛ متأسفانه از یک نظر خانواده ها هم همراهی فرزندانشان می کنند و موتورسیکلت را به راحتی در اختیار آنها قرار می دهند.
قاسمی تصریح کرد: طبق بخش نامه ای که در اوایل مهر و آبان سال جاری به مدارس ارجاع شده است دانش آموزان تحت هیچ شرایطی اجازه این که موتور را درطول سال از درب مدرسه داخل بیاورند را ندارند؛ البته موتورها را بیرون از مدرسه در کوچه پارک می کنند و به آموزشگاه مراجعه می کنند. این بخش نامه تأثیر مثبت یا منفی داشته نمی دانم! کار کارشناسی بر روی آن انجام نشده است.
وی عنوان کرد: دانش آموزان زیادی داریم که با سرویس می آیند، ولی امسال برای آموزشگاه سرویس در نظر نگرفته ایم، چون والدین از سرویس استقبال نکردند. دلیلی هم که استقبال نشد این است که خانواده ها نمی توانند حریف فرزندانشان شوند، دیگر این که مینی بوس در مسیرهای اصلی می تواند تردد کند و داخل کوچه های بن بست نمی رود. به همین دلیل خانوادهها ترجیح می دهند که درب منزل فرزندشان سوار شوند که این امکان پذیر نیست؛ ولی در مجموع دانش آموزانی که بخواهند 
از سرویس استفاده کنند 10 نفر بیشتر نیستند.
وی اظهار داشت: بزرگترین مشکل دانش‌آموزان موتور سوار، آمار بالای سرماخوردگی است و دلیل آن سرماخوردگی ویروسی نیست؛ بلکه به خاطر سوار شدن موتورسیکلت است. 
وی افزود: دانش آموزان از والدینشان سوء‌استفاده می کنند تا دیگر ساعات روز موتور در اختیارشان باشد و به بهانه مدرسه از آنها می خواهند موتورسیکلت برایشان تهیه کنند.
قاسمی اظهار داشت: دانش آموزان موتورهایشان را بیرون از مدرسه پارک می‌کنند که تبعاتی نیز برایشان دارد؛ مثلاً بنزین موتورشان را می کشند و یا به خاطر موتورشان سر کلاس درس تمرکز لازم را ندارند و دائم به فکر این هستند که اتفاقی برای موتور آنها نیفتد. مدتی پیش یکی از دانش آموزان به بهانه آب خوردن از مدرسه خارج می شد و سریع بر می گشت؛ زمانی که ما وی را تحت نظر گرفته و علت را جویا شدیم گفت: موتور 4 میلیون تومانی خریده ام، می ترسم قطعه ای از آن را باز کنند؛ مسلماً این دانش آموز سرکلاس درس نمی تواند تمرکز کند، با بیشتر دانش آموزان همین برنامه را داریم.
وی ادامه داد: شاید دانش آموز خودش از موتور استفاده نکند، ولی دوستانش که از موتور استفاده می کنند دو نفر دیگر هم سوار می کنند که این خطرش بالاتر است.
قاسمی در پاسخ به این پرسش که"آیا کشته شدن افرادی که بر اثر تصادف با موتورسیکلت جان خودشان را از دست داده اند تأثیری بر روی استفاده نکردن دانش‌آموزان از موتورسیکلت داشته یا خیر؟ گفت: در دیدگاه دانش آموز هیچ گونه تأثیری نداشته است و برای آن ها اهمیت نداشته، چون در سطح شهر تصادفات آمار بالایی دارد و برای افراد عادی شده است.
وی افزود: اگر از ارگان های خاص کمک گرفته و سرویس ویژه مدارس طراحی شود حداقل به عنوان راه اندازی این جریان کلاً موتور سیکلت برای استفاده دانش آموزان ممنوع شود و راهنمایی و رانندگی به شدت مدارس را کنترل کند تا دانش آموزان موتور را حتی تا نزدیکی مدرسه نیاورند؛ راهنمایی و رانندگی کوچه را هم کنترل کند آن ها موتورهایشان را در مکان دیگری می گذارند؛ فقط باید افرادی که گواهی نامه ندارند موتورهایشان جمع شود و از طرف دیگر وسیله ایاب و ذهاب مدارس فراوان در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد؛ البته این کار یک برنامه ریزی متمرکز می خواهد و سخت و هزینه بر است.
رضا جمالی، مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا دوره اول شهرستان بافق در این باره گفت: جای بسی خوشحالی است که در سال تحصیلی جاری این طرح برای مدارس اجرا شد، خوشبختانه در مدرسه مورد نداشتیم که از موتور استفاده کنند. 
وی افزود: فرزندان نعمت و سرمایه انسانی هر مملکت هستند چه خوب بود که سالها قبل برنامه ریزی می شد که ما شاهد حوادث دلخراش موتور سیکلت رانان نبودیم، حتی دانش آموزانی که با دوچرخه به مدرسه می‌آیند با آنها صحبت شده تا حقوق شهروندی را رعایت کنند.
نماینده مدیران مدرسه دوره های اول شهرستان بافق تصریح کرد: دو دانش آموز داشتیم که از مبارکه با موتور می آمدند و پشت انتظامات مخفی می کردند و الدین آنها را خواستیم در حال حاضر آنها با سرویس رفت و آمد می کنند، حتی خانواده ها تماس گرفته اند و تشکر کردند. 
مهدی خواجه ای، معاون هنرستان شهید باهنر گفت: از آبان ماه طبق بخشنامه آموزش و پرورش آوردن موتورسیکلت به مدارس ممنوع شد و به دانش آموزان اجازه نداده ایم موتورسیکلت بیاورند. اوایل دانش آموزان و والدین ممانعت کردند، ولی برگه ای به آنها داده ایم که آوردن موتور ممنوع است، متأسفانه هنوز مشکل داریم و دانش آموزان موتور به مدرسه می آورند و در خیابان یا کوچه های جنب مدرسه می گذارند، حتی با این کار دانش آموزان و گذاشتن موتور درب منازل مردم با همسایه ها هم مشکل داریم.
در پایان سرگرد مهدی زارع، رییس پلیس راهنمایی رانندگی بافق پیرامون این موضوع گفت: پیگیر این موضوع هستیم و برای برخورد با این موضوع با دستور قضایی برای جمع آوری موتور سیکلت های دانش آموزان اقدام خواهیم کرد.