هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

عسل موثرتر از آنتی‌بیوتیک!

عسل موثرتر از آنتی‌بیوتیک!



گاهی اوقات عفونت توسط کاتر به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه که تحت درمان دیالیز قرار دارند، منتقل می‌شود. این عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود اما خواص عسل می‌تواند جایگزینی موثر در درمان باشد.
در تحقیق جدید انجام شده مشخص شد استفاده از عسل در زخم‌های ناشی از کاتر در بیماران دیالیزی موثرتر از مصرف آنتی‌بیوتیک در جلوگیری از عفونت دیالیز صفاقی (دیالیز از طریق لوله در شکم) است.
محقق این تحقیق «دیوید جانسون» از دانشگاه کوئیزلند و بیمارستان پرنسس الکساندرا استرالیا اظهار کرد: برخی از بیماران از استعمال روزانه عسل بر زخم احساس خوشایندی ندارند. این زخم‌ها تهدیدکننده زندگی است و درمان آنتی‌بیوتیکی می‌شوند، اما آنتی‌بیوتیک در درمان برخی از عفونت‌ها موثر است و مصرف بیش از حد آن مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک ایجاد می‌کند.
این تحقیق شامل بررسی 371 بیمار دیالیز صفاقی تحت درمان در 26 مرکز پزشکی در استرالیا و نیوزلند بود.این تیم تفاوت بین مصرف روزانه عسل و آنتی‌بیوتیک را بررسی کرد. زمان درمان با عسل 16ماه و درمان با آنتی بیوتیک 18 ماه بود.
«جانسون» در ادامه افزود: عسل مقاومت ضد باکتری ایجاد نمی‌کند و انتخابی مناسب در جلوگیری از عفونت‌های مربوط به دیالیز صفاقی است.
نتایج این تحقیق در نسخه آنلاین نشریه «The Lancet Infectious Diseases» منتشر شده است.