هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

عزم ملی برای رفع مشکلات مجموعه آموزش و پرورش لازم است

عزم ملی برای رفع مشکلات مجموعه آموزش و پرورش لازم است



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، اصغر رنجبر رییس آموزش و پرورش بافق در حاشیه یکصد و هفتاد و دومین نشست شورای آموزش و پرورش__ در گفتگویی اختصاصی با هفته نامه افق کویر به پرسش های مطرح شده از سوی خبرنگار این هفته نامه پاسخ داد.
افق کویر: طبق قانون اساسی مدارس دولتی نباید هزینه ای از والدین جهت ثبت نام دریافت کنند؛ آیا امکان این که هزینه ها حذف گردد، هست؟
هر ماه مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش را با حضور مسئولین شهرستان مطرح و گزارش عملکردی ارائه می دهیم. پیشنهادی مطرح شد به عنوان "مشارکت اولیا در انجام کارهای مدرسه "این پیشنهاد از جانب خود اولیاء بوده و اجباری برای پرداخت شهریه نیست، ولی چون هزینه مدارس بالاست و هرچه اولیاء مشارکت داشته باشند ارائه خدمات آموزش و پرورش به بچه ها کیفیت بخش تر می شود. هزینه اردو و تجهیزات و امکانات و موارد این چنینی پوشش داده می شود. می توان از کنار اینها گذشت و گفت هرچقدر اعتبارات دولتی است ما به همانقدر هزینه می کنیم، ولی باید بالاخره رسیدگی گردد و مشکلات دانش آموزان و مدارس برطرف گردد. این موضوع را به عنوان یک پیشنهاد درجلسه شورای آموزش و پرورش مطرح کردیم به این نحو که از خانواده های بی بضاعت پول گرفته نمی شود و به آنها کمک هم می شود؛ البته وضعیت آنها بررسی و از مدرسه استعلام می گردد، حتی هزینه های ضروری خود دانش آموز را هم دریافت نمی کنیم بعضی ازخانواده ها که قادر به پرداخت کامل 200 هزارتومان باشند را هم نیمی از هزینه که خرج خود بچه ها می گردد را پرداخت می نمایند و نحوه پرداخت هم بصورت قسط بندی تا پایان تحصیل می باشد، از خانواده هایی که توان مالی خوبی دارند درخواست می کنم بیشتر به مدارس کمک نمایند. اجر آنها محفوظ می ماند و جای دوری نخواهد رفت؛ ضمن اینکه نظارت خوبی هم انجمن اولیا و مربیان و بخصوص رییس انجمن بر هزینه کرد امور مالی دارد.
افق کویر: لطفاً توضیحاتی در مورد وضعیت و بیمه معلمان حق التدریسی در مدارس غیرانتفاعی که به صورت منظم حقوق دریافت نمی کنند و حقوقشان ناچیز است؟ ارائه کنید: 
این مشکل سراسری در کشور و در سطح وزارت است. پیگیری از جانب معلمین حق التدریسی یا آنهایی که در قالب بسته های حمایتی، وزیر و نمایندگان مجلس صورت گرفته و قول هایی داده شده و در حال پیگیری می باشد، و لی در روند کار حق و حقوقشان اندکی با تأخیر پرداخت گردیده؛ اماپیگیرهای لازم از طرف استان و شهرستان شده و دیگر دست وزارتخانه است و پیگیرهایی که باید با مشارکت و کمک مجلس شورای اسلامی و تأمین اعتبار باشد. دولت باید پیگیری کند تا حقشان داده شود. 
افق کویر:آیا برنامه ای برای مدارسی که در روستاها بلاستفاده افتاده در اختیار دهیاری ها قرار بگیرد؟
جلسه ای با بخشدار برگزار و صورت جلسه شد که مدارس بلاستفاده در اختیار دهیاری ها قرار بگیرد. آنها باید نامه ای از سوی بخشداری به ما بدهند تا روند کار بهتر انجام شود و قراردادی با آنها می بندیم. طبق نظرکارشناس مورد تأیید دادگستری قیمت گذاری می شود و در اختیارشان قرار می دهیم.  
افق کویر:پولی که از اجاره بعضی مدارس غیرانتفاعی دریافت می کنید در کجا هزینه می گردد؟
به حساب متمرکز واریز می گردد و درصدی بالایی از آن خرج مدارسی که چه بعضاً اجاره است چه نیست می گردد. بالاخره در هرقسمتی از مجموعه آموزش و پرورش که نیاز باشد استفاده و بیشتر خرج خود مدارس می گردد.
افق کویر:آیا صحت دارد که سمت معاونت مدیرکل را قرار است بگیرید؟
شایعه است که مطرح می شود و هرکسی این شایعات را با توجه ذهنیت و ایده و عقیده خودش مطرح می کند. برخی از نگاه مثبت و متأسفانه برخی از نگاه منفی مسایل را مطرح می کنند که زیبنده جامعه نیست که چیزی که ریشه و اساسی ندارد حتی مطرح شود و اولین بار است که به گوشم می رسد. در این موقعیت ها اصولاً در شبکه های اجتماعی بخصوص، جو شایعات داغ است و قصدشان را خودشان فقط می دانند. 
افق کویر: بالاخره قضیه بودجه نداشتن آموزش و پروش چه زمان تمام می شود ؟
با حوزه گسترده ای که آموزش و پرورش دارد و به قول یکی از عزیزان که گفته بود ما زیاد هستیم، ولی زیادی نیستیم در مجموعه شهرستان بافق 90 مرکز چه مدرسه چه مراکز مختلفی که زیرمجوعه ما هستند باید پوشش داده بشوند و اعتبارات دولتی هم آن مقدار نیست که جوابگوی تمام این مراکز باشد یک عزم ملی می خواهد برای رفع مشکلات مجموعه آموزش و پرورش در سراسر کشور؛ امیدوارم با درایتی که دولت مردان دارند و مجلس شورای اسلامی می تواند در این زمینه کمک کند؛ مخصوصاً باکمک خیرین محترم این مشکلات حل گردد در قضیه مدرسه سازی و مدرسه یاری کمک برای دانش آموزان عزیزی است که آینده ساز مملکت هستند و در آینده همین دانش آموزان باید چرخه مملکت را بچرخانند و در پست های مختلف مدیریتی کار کنند چه بهتر که از همین حالا فکری برایشان برداشته شود و از بعد کمی و کیفی غنی شوند .
افق کویر:: رتبه کنکور شهرستان نسبت به شهرستانهای دیگر چگونه است ؟
چندین سال است رتبه مقایسه ای شهرستان ها را اعلام نکرده اند؛ فقط بصورت کلی اعلام می کنند، ولی رتبه های زیر هزار و دوهزار با برنامه ریزی از آنها تجلیل می کنیم و تقریباً برابر است با سال گذشته و حدود 4 الی 5 درصد از سال گذشته بهتر بوده است.  
افق کویر::حرف پایانی :
بازهم تأکید می کنم و نمی توان گفت مجموعه آموزش و پرورش ارگانی است که فقط متعلق به خودش است متعلق به همه جامعه است.  همه دست به دست هم بدهیم کمک کنیم تا به سمت کیفیت بخشی در امر آموزش و پرورش بچه هایمان حرکت کنیم.