هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

عده‎‎ای زمین‌‌خوار با برگه‎‎های قلابی زمین‌های دولت را گرفته‌‌اند

عده‎‎ای زمین‌‌خوار با برگه‎‎های قلابی زمین‌های دولت را گرفته‌‌اند


در دیدار مردمی مسئولان با مردم امامشهر یزد مطرح شد؛

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: زمین‏‏های افتاده در سطح محلات شهرستان یزد که برای کاربری‎‎های عمومی در نظر گرفته شده است، باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
"محمدصالح جوکار" در مسجد چهارده  معصوم(ع) و در جمع مردم محله امامشهر یزد، با بیان این که زمین‏‏های افتاده باعث پدیده زمین‏‏خواری می‏‏شود، اظهار کرد: اگر دستگاه‏‏های اداری نتوانند زمین‏‏های خود را حفظ کنند، عده‎‎ای زمین‎‎خوار با برگه‏‏های قلابی به زمین‎‎های دولت متجاوز می‎‎شوند و آنگاه باید برای بازپس‎‎گیری آنها هزینه‏‏های بیشتری را صورت دهیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در سطح محلات شهر یزد به ویژه در محله امامشهر، زمین‎‎هایی با کاربری مدرسه، بهداشت و درمان واگذار شده که سال‏‏هاست بدون حصارکشی به حال خود رها شده و علاوه بر نارضایتی مردم باعث طمع زمین‎‎خواران شده است.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان راه و شهرسازی در این باره گفت: دستگاه‏‏هایی که زمین دریافت کرده و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام نکرده‎‎اند را معرفی کنید تا از طریق وزرات‏‏خانه‏‏های مربوطه اقدام و حداقل این زمین‏‏ها را به نهادهای دیگر واگذار کنیم.
جوکار افزود: در مورد زمین‏‏هایی نیز به اشخاص واگذار شده ولی پس از چند دهه هیچ اقدامی روی آنها نشده، باید اخطار داده شود تا حداقل حصارکشی برای آنها صورت گیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به گلایه مردم در محلات مختلف از وجود اتباع خارجی و افاغنه، گفت: این موضوع چالش اساسی ما در استان است به طوری که متاسفانه علی‏رغم این که بر طبق قانون اجاره دادن منزل به تبعه خارجی غیر مجاز، تا شش ماه زندانی دارد، این قانون اجرا نمی‏‏شود و این زیبنده نیست در کوچه‏‏ای که 10 خانوار زندگی می‏‏کنند فقط دو خانوار ایرانی باشند چرا که این مسئله باعث به هم خوردن وضعیت فرهنگی  و اجتماعی شهر شده است.
جوکار افزود: باید خود مردم امر به معروف و نهی از منکر کنند تا عده‏‏ای به خود اجازه ندهند در ازای دریافت پول منازل خود را به اتباع خارجی اجاره دهند.
رییس مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به این که طرحی در شورای تامین استان مصوب شده و به وزارت کشور ارسال شده است، گفت: تامین زیرساخت‏‏های لازم زمان‏‏بر خواهد بود و باید خود مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند.
جوکار در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به گلایه مردم از برخورد ناشایست کارکنان شرکت گاز و برق با ارباب رجوع، گفت: وظیفه همه دستگاه‏ها پاسخ گویی درست، صحیح و منطقی به سوالات ارباب رجوع است، البته در همه جا افراد پرخاشگر هستند و نباید باعث شود کل فعالیت دستگاه زیرسوال رود.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به گلایه مردم از آب آشامیدنی نیز گفت: جداسازی آب آشامیدنی و بهداشتی طی طرحی که مصوب شده در شهر شاهدیه انجام خواهد شد ولی در کل باید بهینه‎‎سازی مصرف آب را در تمام شئونات داشته باشیم، هر چند که تاکنون مردم نهایت همکاری را داشته‏‏اند.
جوکار اظهار کرد: برخی از محلات فاقد هویت هستند و خوشبختانه از برکات محله امامشهر این است که مردم با هم هستند و تشکیل هیات‎‎های مذهبی و گردهمایی در مساجد و حسینیه ها از اقدامات خوبی است که باعث همگرایی و اتحاد بیشتر مردم و پیگیری رفع مشکلات می‏‏شود.
"محمد علی اسلامی" نماینده راه و شهرسازی استان یزد نیز در این نشست گفت: زمین‏‏های افتاده سطح شهر برای کاربری‏‏های عمومی و بیشتر مربوط به بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و تربیت بدنی است ولی
علی رغم گذشت بیش از 20 سال هنوز برخی ارگان‏‏ها علی رغم مکاتبات زیادی که شده است، هیچ اقدامی انجام نداده‏‏اند.
"احمد شاکری" معاون فرماندار یزد نیز در این نشست گفت: اسکان افاغنه در سطح محلات به دلیل عدم همکاری خود مردم است و در این صورت شاهد این نوع ناهنجاری ها و اعتراضات خواهیم بود، لذا تقاضا داریم خود مردم همکاری لازم را با ارگان‏‏های مسئول داشته باشند.
"عبدالحمید  صابری" رییس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد نیز در این نشست گفت: بین سه مدرسه امامشهر فضای ورزشی خوبی ایجاد خواهد شد ولی با توجه به این که در مقطع دبیرستان و متوسطه در اماشهر زمین کم داریم، لذا اقدامات لازم جهت ساخت فضای آموزشی جدید انجام خواهد شد.
"کامران قربانی" معاون اداره کل ورزش و جوانان استان یزد نیز گفت: طبق درخواست مردم چهار سانس سالن ورزشی محله که به بخش خصوصی واگذار شده است، به صورت رایگان در اختیار جوانان این محله قرار خواهد گرفت که با توجه به معرفی‏‏نامه  هیات امنای مسجد در این باره اقدام خواهد شد.
سرهنگ "محمد کارگر" نماینده نیروی انتظامی نیز در این نشست گفت: تا پایان سال جاری کلانتری 16 در بلوار امام حسین(ع) و جنب پمپ گاز امام‏‏شهر احداث خواهد شد و در رابطه با افاغنه نیز در صورت  اعلام مردم به  سرعت پیگیری و برای جمع‏‏آوری آنان اقدام می شود.
حجت الاسلام "عباس زارع" رییس شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: کارخانه آسفالت جدید یزد تا 10 روز آینده به بهره برداری خواهد رسید و انشاا... بخش زیادی از مشکلات شهرداری در زمینه آسفالت رفع خواهد شد.
وی افزود: با توجه به این‎که زیرگذرهای سه راه حکیمیان، میدان ابوالفضل و صفاییه در سال جاری بود، لذا بخش زیادی از بودجه شهر را هزینه کردیم اما در بودجه آینده جهت پیاده‏‏روها  نیز مبالغی مصوب خواهد شد.
وی ادامه داد: جهت کم شدن ترافیک میدان معلم نیز مراحل کارشناسی در حال انجام است تا طرحی برای میدان انجام شود.
رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: در سال آینده برای زیباسازی شهر نیز بودجه‏‏ای گذاشته خواهد شد و قبول داریم که دیوارهای شهر یزد افسرده است لذا قطعا در سال آینده برنامه‌های زیادی برای زیباسازی انجام خواهد شد.
حجت الاسلام "غلامرضا عادل" مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز در این نشست گفت:  پیگیری برای عمران و آبادانی مساجد یکی از کارهای اوقاف است و جهت کمک نیز مبالغی پرداخت می‌شود.
وی افزود: 1800 مسجد و 416 حسینیه در استان یزد وجود دارد که رقم قابل توجهی است و اعتبارات جوابگوی این تعداد نیست و اگر برای هر مسجد یک میلیون تومان هم در نظر گرفته شود رقمی معادل 18 میلیارد تومان نیاز است.
عادل ادامه داد: کل بودجه سال جاری این سازمان 600 میلیون تومان بود و 400 میلیون تومان نیز از تهران جذب شده است.
وی گفت: جهت جذب خیران نامه‏‏ای توسط اوقاف داده می‏‏شود که یک سوم مالیات آنها با تایید اوقاف کم می‏‏شود یا این که اگر خیری پول نقد ندارد می‏‏تواند با مراجعه به اوقاف تسهیلات قرض الحسنه بدون کارمزد گرفته و بانی خیر مسجد شود.
"سید ابوالفضل کشفی" شهردار منطقه یک یزد نیز گفت: در سال 89 که اینجانب مسئولیت گرفتم، محله امامشهر یکی از محروم‏‏ترین مناطق یزد بود و تنها بلوار 52 متری شهر یزد در این منطقه به حال خود رها شده بود.
وی ادامه داد: از سال 89 تاکنون روکش آسفالت بلوار اصلی، بازپیرایی پارک‏‏ها، ایجاد پارک خیام، روکش قسمتی از بلوار رسالت، ایجاد میدان حج، جاده سلامت، میدان انبیا و... برخی از این اقدامات صورت گرفته است.
وی افزود: جدیداً دستورالعملی به مناطق ابلاغ شده که در صورت پرداخت فیش عوارض توسط مردم، نماینده هر کوچه در هر محله‏‏ای از یزد به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و رایگان روکش آسفالت آنها انجام خواهد شد.
شهردار منطقه یک یزد گفت: بیشترین زمین افتاده دارای کاربری دولتی، اداری، بهداشتی، ورزشی و بیشترین محل تجمع و  دپوی نخاله ساختمانی در منطقه امامشهر است که امیدواریم با اقدام مسئولان و همکاری بیشتر مردم این مشکلات رفع شود.
در پایان این نشست دو نماینده از طرف مردم امامشهر برای پیگیری لازم جهت رفع مشکلات معرفی شدند.

 

ایسنا