هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

طلبه ها با مطالعه می توانند پاسخگوی شبهات دینی باشند

طلبه ها با مطالعه می توانند پاسخگوی شبهات دینی باشند



 با فرا رسیدن ماه محرم و صفر خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ " حجت الاسلام محمد رضا شریعتی" یکی از وعاظ بافقی رفته و با وی گفتگویی انجام داد که در ادامه می خوانید:
افق کویر: از دوران تحصیلات خود بگویید و در حال حاضر چه کارهایی انجام می دهید؟
از سال ۱۳۵۱ طلبه شدم و سال ۱۳۵۳ برای تحصیل به قم رفته و در ابتدا در مدرسه "آیت ا… گلپایگانی" درس را شروع کرده، سپس درس عمومی حوزه را گذرانده و در بخش فقه اصول مانند اصول مظفر و منطق مظفر تدریس کردم و بعد در سطح بالاتر رسائل و مکاتب و کفایه را خواندم. وبعد درس خارج از فقه اصول را در نزد استادان بزرگ مثل مکارم شیرازی، آیت ا… شیخ جواد تبریزی، آیت ا… سبحانی و جواد آملی گذراندم که حدود ۲۰ سال در درس خارج فقه و اصول و تفسیر شرکت کردم و در ضمن تحصیل چون علاقه زیادی به تبلیغ داشتم از همان سال ۵۷ به دست آیت ا… شهید صدوقی معمم شدم و از همان سال منبر می رفتم، یعنی هنوز انقلاب پیروز نشده بود که در شهرستان بافق درسن ۱۹ سالگی منزل "مرحوم حاج رمضان تشکری" منبر می رفتم و جمعیت زیادی شرکت می کردند .مدتی نیز در کازرون به عنوان امام جماعت موقت بودم.هم در حوزه تدریس داشتم و هم به عنوان استاد در دانشگاه فعالیت می کردم و در حال حاضر که نزدیک به ۶۳ سال سن دارم، در امر تبلیغ و منبر هستم.
افق کویر:چند فرزند دارید و کدام از یک از فرزندانتان راه شما را ادامه می دهند؟
سه فرزند دختر و یک فرزند پسر دارم که پسرم و یکی از دامادها طلبه هستند.
افق کویر:شما در کجا ساکن هستید؟
بنده اصالتاً بافقی هستم؛ ولی ساکن قم می باشم و در ایام ماه رمضان، محرم و صفر به بافق برای امر تبلیغ می آیم.
افق کویر:چرا در بافق ساکن نیستید؟
به خاطر علاقه ای که به قم دارم و نمی خواهم از قم جدا شوم؛ چون درس بحث و حوزه را دوست دارم و هم به عنوان ادای مسئولیت تبلیغ و برای رساندن احکام خدا به گوش مردم در شهرستان بافق نیز رفت و آمد دارم.
افق کویر: چرا پست اجرایی و مسئولیت اداری نرفتید؟
نیازی ندیدم؛ چون اولین شغل هر طلبه مشغول بودن به مباحث دینی است ،اگر جایی نیاز خیلی شدید بود طلبه ها باید شرکت کنند.
افق کویر:برای مخارج زندگی مشکلی‌ ندارید؟
الحمداا… از سال اولی که طلبه شدم تا الان هنوز هیچ مشکل مالی برایم پیدا نشده است
افق کویر: با توجه به محرم و ویروس کرونا چه توصیه ای به مردم دارید؟
آنچه که بالای منبر گفتم مردم باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند و اگر در مجالس عزاداری شرکت کردند با رعایت فاصله اجتماعی و داشتن ماسک باشد که به فرموده رهبر انقلاب کاری نکنیم که از مجلس امام حسین (ع) بیماری به مکان های دیگر شیوع پیدا کند که همین زخم زبان دشمنان شود که بگویند از مجلس امام حسین (ع )کرونا به جاهای دیگر سرایت کرد.
افق کویر:برخی از شبهات در بین جوانان در مورد قیام عاشورا وجود دارد، نقش واعظین در این خصوص چیست؟
بهترین کاری که واعظین می توانند انجام دهند اهل تحقیق و مطالعه باشند که وقتی بالای منبر می روندبتوانند مسائل عمیق اسلام را بیان کنند.
«"شهید مطهری" در کتاب تحریفات عاشورا می فرماید:برخی وقتها ما باید بر مصیبت های دروغی که برخی می خوانند گریه کنیم.»
ما باید مکتب امام حسین (ع) را به گونه ای بیان کنیم که مبتنی بر حقیقت باشد و این حقیقت مشخص نمی شود مگر به "اتکا به قرآن"،" روایت معتبر" و "نظریات علما بزرگ". اگر طلبه ها اهل تحقیق و مطالعه باشند می توانند شبهات را جوابگو باشند.
افق کویر:به نظر شما چه تفاوتی بین سبک روضه‌خوانی قدیم و جدید وجود دارد؟
به نظرم در حال حاضر که مردم از نظر فکر و رشد فکری مثل مردم ۵۰ سال پیش نیستند و همان گونه که مردم در مسائل صنعتی پیشرفت کرده‌اند ، در طرز فکر کردن مردم تغییر کرده اند .به همین جهت باید مسائل را به زبان روز بیان کنیم تا جوان امروزی به تواند قبول و هضم نماید.
افق کویر: چرا منبر هایی شما با برخی از روحانیون فرق دارد و بیشتر در مورد احکام و مسائل شرعی توضیح می دهید؟
چون مسائل شرعی و حکم مسائل مورد نیاز مردم است و این که این منبرها بیشتر مسائل مربوط به نماز گفته می شود، به خاطر این است که مردم بیشتر با نماز سر و کار دارند.
افق کویر: نظر شما در مورد پدیده حجاب که روز به روز در جامعه بدتر می شود، چیست؟
حجاب از واجبات اسلام و مسائل ضروری اسلام است. در قرآن در سوره "نور" و" احزاب" آیات حجاب آمده است. همچنین رهبر انقلاب اسلامی چادر را حجاب برتر دانسته اند؛ چون پوشش کامل است و در سوره احزاب کلمه "جلباب "آمده است. "جلباب" آن چادری است که زن های عرب روی همه لباس های خود را می‌پوشاندند و کاملاً از سر تا مچ پا همه پوشیده است و روایت داریم که "حضرت زهرا (س)"زمانی که قرار بود خطبه بخواند و در مورد "فدک" از حق خود دفاع کند، چادر حضرت زهرا آنقدر بلند بود که پایین چادر روی زمین کشیده می شد .
بنابراین حجاب اسلام و حجاب برتر برای زن‌ها چادر است و در مکانی که زن ها نتوانند چادر بپوشند، باید از مانتوهای خیلی بلند و گشاد که اعضای بدن در آن پیدا نشود، استفاده کنند.
افق کویر: برخی از دختران و نوجوانان تمایل به پوشیدن چادر ندارند مشاور به آنها می‌گوید که آنها را به حال خود رها کنیم تا در آینده خود حجاب انتخاب نمایند، نظر شما چیست؟
حکم اسلام این نیست که فرزندان را به حال خود رها کنید، اسلام می گوید از همان ابتدا ، پله پله بچه‌ها را با نماز آشنا کنید، بچه ها را با پوشش و حجاب آشنا کنید، برخی از والدین خود حجاب را رعایت نمی‌کنند و می‌خواهند فرزندشان حجاب را رعایت کنند، در حالی که اولین مکتب آموزشی و دانشگاه بچه ها در خانه و استاد دانشگاه والدین هستند. بنابراین والدین باید خود حجاب را رعایت کنند.
-چگونه فرزندان را با نماز خواندن آشنا کنیم؟
" امام محمد باقر" فرمودند: ما فرزندان را از سن ۵ سالگی تشویق به نماز می کنیم و شما فرزندان را از سن ۷ سالگی به نماز خواندن تشویق کنید. برای تشویق کردن بچه ها از سن کودکی باید فرزندان را به نماز جماعت ببریم و یا به مکان‌هایی ببریم که اهل نماز هستند
افق کویر:به نظر شما چه کتاب هایی برای مطالعه کودکان و نوجوانان مفید است؟
اگر بخواهیم فرزندان خردسال و یا کودکان را با مسائل اسلام آشنا کنیم، بهترین راه از طریق داستان گویی می باشد. "شهید مطهری" در کتاب "داستان راستانگ این مسائل را با زبان ساده و روان بیان کرده است .همچنین فرزندانمان وقتی سن بالاتر می‌روند ،" نظام حقوق زن در اسلام" و "عدل الهی" از کتاب‌های شهید مطهری مفید می باشد. کتاب "پنجاه درس خداشناسی از آیت ا… مکارم شیرازی جوانان که خدا را بشناسند ، مفید می باشد و همچنین کتاب مثل "معراج سعادت" برای مسائل اخلاقی مفید است.
افق کویر: چگونه فرزندانمان را با امام زمان (عج)آشنا کنیم؟
بهترین راه مسئله امامت را برای فرزندانمان بیان کنیم و کتاب هایی که در رابطه با امام شناسی نوشته شده مثل کتاب "آیت ا… امینی" که بررسی کلی مسئله امامت را بیان کردند، کتاب خوب و مفیدی است و در این کتاب آمده است که چرا پیامبر جانشین تعیین کرده و جانشینان آن حضرت چه کسانی هستند ،تا به امام زمان رسیدند.همچنین ما باید ادله بیاوریم که خداوند جهان را آفریده و در ابتدا "حضرت آدم" و بعد از آن ۱۲۴۰۰۰ پیغمبر و بعد از این که پیغمبر اسلام از دنیا رفتند و راه پیامبر را با دوازده امام ادامه پیدا کرده است. و روایت داریم اگر یک روز از این کره زمین از پیغمبر و یا امام که در روایت از آن به حجت تعبیر شده است ، خالی باشد، زمین اهلش را فرو می برد ،یعنی نظام عالم به هم می‌ریزد و خداوند برای این که وجود حجت و ادامه حجت روی زمین باشد، عمر امام زمان را طولانی کرده است .در حال حا ضرکه سال ۱۴۴۳ هجری قمری است از عمر امام زمان ۱۱۸۳ سال می گذرد، یعنی خداوند عالم "عمر امام زمان را طولانی کرده تا هم زنده باشند و هم زمین خالی از حجت نباشد و مسئله غیبت امام زمان این طور نیست که امام در عالم دیگری باشند، معجزه این است که امام زمان زنده هستند و در بین ما زندگی می کنند، ما ایشان روبرو می شویم ؛ولی ایشان را نمی شناسیم و روایت داریم که وقتی امام زمان(عج) ظهور کردند، خیلی ها که امام زمان(عج) را می‌بینند، می‌گویند ما که قبلاً امام زمان را دیدیم؛ ولی وی را نمی شناختیم.
افق کویر:چرا برخی روحانیون در منبرها از " گرانی"، سودهای بانکی و مشکلات اقتصادی و… سخن نمی گویند؟
چون یا متوجه نیستند یا تکلیف خود را نمی دانند، در صورتی که بالای منبر از واجبات دینی گفتن مسائل شرعی می باشد.
افق کویر:سخن پایانی؟
از هفته نامه افق کویر تقدیر و تشکر می کنم و انشاا… که بتوانید مسائل مورد نیاز جامعه را به گوش مردم برسانید.

معصومه غلامرضاپور|