هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

طرز تهیه کوفته

طرز تهیه کوفته



 
مریم طالعی بافقی|
 
مواد لازم برای تهیه کوفته:
گوشت چرخ کرده: 250 گرم
نخود: یک فنجان
برنج: یک دوم فنجان
عدس: یک دوم فنجان
پیاز: یک عدد بزرگ
نمک،فلفل، زرد چوبه: به میزان لازم
سبزی خورشتی: 100 گرم
زیره: یک قاشق سوپ خوری
در ابتدا برنج و عدس را 2 ساعت خیس می کنیم و در آبکش می ریزیم تا  آب آن گرفته شود. بعد نخود را شسته و در داخل آبکش می ریزیم و آن را در هاون کاملاً نرم می کنیم.
بعد گوشت، برنج و عدس، پیاز، سبزی، زیره و نخودهای پودر شده را داخل چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم، می توانیم این کار را در چرخ فشاری و یا در هاون انجام دهیم. تا مواد کاملاً یک دست و چسبنده شوند.
مواد را کاملاً ورز می دهیم تا کوفته های ما موقع پخت کاملاً شکل خود را حفظ کند و از هم جدا نشود. مقداری از مواد را برمی داریم و به شکل گلوله در می آوریم، اندازه هر کوفته بستگی به سلیقه هر فرد دارد. 
 
مواد لازم برای تهیه سس کوفته:
پیاز: 1 عدد متوسط
روغن: به میزان لازم
رب گوجه: یک قاشق غذا خوری
 
تهیه سس:
ابتدا پیازها را بسیار ریز خرد می کنیم و در داخل روغن سرخ می کنیم، رب را نیز در آن تفت می دهیم. می توانیم قبل از اینکه رب را تفت دهیم مقداری فلفل، زردچوبه و زیره نیز در آن تفت دهیم تا عطر و رنگ سس کوفته بسیار زیبا شود. بعد از آن به مقدار نیاز آب و نمک به آن اضافه می کنیم و وقتی آب به جوش آمد کوفته ها را به آن اضافه می کنیم و به مدت 3 الی 4 ساعت طول می کشد تا کوفته های ما کاملاً پخته و جا بیفتد. اگر خواستیم که کوفته ما آب کمی داشته باشد مدت بیشتری می گذاریم تا آب آن بخار شود.