هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

طرح مشاوره ژنتیک رابیشتر بشناسیم(ویژه نامه معلولین(شماره 5)

طرح مشاوره ژنتیک رابیشتر بشناسیم(ویژه نامه معلولین(شماره 5)



به گزارش روابط عمومی بهزیستی بافق کارشناس پیشگیری بهزیستی بافق گزارش روند اجرایی طرح های کشوری مشاوره ژنتیک تا آخر سال 94 را به شرح ذیل بیان کرد:
 
-1مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج:
این طرح با مشارکت ادارات بهزیستی، ثبت اسناد و دفاتر ازدواج از آذرماه 94 عملیاتی شد.
در این طرح،زوج های مراجعه کننده به دفاتر ازدواج طی فرم مشخص به مرکز مشاوره ژنتیک شهرستان ارجاع می شوند و در این مرکز و مراکز دیگر مشاوره ژنتیک با مصاحبه اولیه،بهره مندی از مشاوره معین می شود و معرفی به مشاور ژنتیک صورت می پذیرد.
تا آخر سال 94،با ارجاع تعداد 73زوج به مرکز مشاوره ژنتیک بافق توسط دفاتر ازدواج،43زوج طی مصاحبه اولیه این مرکز به مشاور ژنتیک معرفی شدند که از این تعداد(43 زوج)،20 زوج به مشاور ژنتیک مراجعه کردند و امیدواریم شهروندان گرامی با توجه به اهمیت مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت ها و رایگان بودن این طرح،قدمی موثر در جهت سلامت خانواده و جامعه بردارند.
 
-2غربالگری ژنتیک افراد 15تا25 سال:
این طرح نیز هم زمان با طرح فوق با مشارکت بهزیستی و آموزش و پرورش کلید خورد.
دراولین مرحله از این طرح،کارگاه های آموزشی با موضوع های آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها،مشاوره ژنتیک،دانستنی های دوران بارداری و بیماری های عضلانی-اسکلتی- عقب ماندگی ذهنی در مدارس برگزار می شود،در مرحله بعد،پرسش نامه های مخصوص توزیع می گردد و در نهایت،با توجه به کلاس ها و پرسش نامه ها،افراد شرکت کننده مورد پایش قرار می گیرند که به فضل خداوند متعال،تا پایان سال 94،با اجرایی شدن این طرح در دو دبیرستان دخترانه از میان 129 نفر شرکت کننده،47 نفر مورد غربال ژنتیکی قرار گرفتند و به مشاور ژنتیک ارجاع شدند.
لازم به ذکر است که این طرح نیز رایگان می باشد.
 
اردوی جامعه نابینایان یزد
 
به گزارش روابط عمومی جامعه معلولین بافق روز جمعه مورخ 27 فروردین کادر جامعه نابینایان یزد به همراه 100 نفر از نابینایان یزدی و خانواده آنها با میزبانی جامعه معلولین بافق و همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی جهت اردوی تفریحی یک روزه وارد این شهرستان شدند.
زیارت آستان مقدس امام زاده عبدا... , گردش در پارک آبشار , حضور در نماز جمعه شهرستان , گردش و تفریح در پارک آهن شهر , صرف ناهار , گردش و تفریح در کمپ گردش گری شن و شادن و در آخر حضور در شهر بازی آهن که به مدیریت جامعه معلولین بافق اداره می شود و استفاده رایگان از وسایل بازی آن از جمله برنامه های این اردوی یک روزه بودند.
برگزاری اردوهای تفریحی یا زیارتی برای بالابردن روحیه نشاط و شادابی در بین معلولین یکی از مهمترین نیازها و از اهداف مهم بهزیستی و موسسات زیرمجموعه آن می باشد. 
 
 
تسهیلات ورزشی برای معلولین بافق
 
به گزارش روابط عمومی جامعه معلولین بافق جلسه ای با حضور هیات رئیسه هیات جانبازان و معلولین و کاظمی مدیرعامل باشگاه رفاهی ورزشی سنگ آهن مرکزی بافق با هدف بررسی مشکلات و نیازهای ورزش معلولین در محل امور ورزشی آن شرکت برگزار شد که مصوبات این جلسه به شرح ذیل می باشد :
1.     مقرر گردید سانس شنا اختصاصی ویژه معلولین در محل استخر شنا سرپوشیده آهنشهر در نظر گرفته شود.
2.     مقرر گردید علاوه بر اختصاصی هفته ای یک سانس شطرنج خواهران معلول هزینه ایاب و ذهاب جهت تشویق خواهران معلول جسمی حرکتی که در این رشته فعالیت دارند ماهیانه از سوی باشگاه سنگ آهن بافق پرداخت شود.
3.مقرر گردید اختصاص هفته ای یک سانس تیروکمان ویژه معلولین از سوی باشگاه آهن
4.    مقرر گردید یک عدد توپ گل بال ویژه معلولین نابینا و کم بینا که در این رشته فعالیت دارند درنظر گرفته شود همچنین مربی جهت دوچرخه سواری مشترک نابینایان و پرداخت بعضی از هزینه های جاری این عزیزان در نظر گرفته شود.
5.    مقرر گردید سانس اختصاصی جهت ورزش تنیس روی میز معلولین جسمی حرکتی در نظر گرفته شود.
 
حضور جامعه معلولین بافق
 
 در نمایشگاه های نوروزیبه گزارش روابط عمومی جامعه معلولین بافق در ایام تعطیلات نوروزی سال جدید همچون سالهای گذشته این تشکل با حضوری پررنگتر اقدام به برپایی غرفه های صنایع دستی معلولین در تفرجگاه های شهر ازجمله پارک آهن شهر , آبشار بافق و کمپ تفرجگاهی شهید برزگری صادق آباد نمود.
در این غرفه ها علاوه بر صنایع دستی معلولین وسایل تزئینی و لوازم سفره هفت سین ویژه عید باستانی نوروز و اسباب بازی برای سرگرمی کودکان نیز به فروش رسید. در کنار این غرفه ها جامعه معلولین اقدام به نصب پارچه و صندوق جمع آوری عیدی مردم به افراد نیازمند کرد.
هدف از راه اندازی این غرفه ها عبارت اند از  :
•آشنایی مردم با جامعه معلولین بافق و اهداف این تشکل.
•آشنایی مردم با توانایی های معلولین .
•درآمدزایی از محل فروش وسایل و لوازم ارائه شده هم برای فروشنده که اغلب از اعضای این تشکل هستند و هم برای هزینه های خود تشکل.
•جمع آوری کمکهای مردمی و توزیع آنها بین  افراد نیازمند
 
تکریم مادران نمونه
 
به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن جامعه معلولین بافق از چندتن از بانوان معلول موفق و پرتلاش خود تکریم و تجلیل به عمل آورد.
در روز چهارشنبه مورخ 11 فروردین مصادف با میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) رئیس و مددکار جامعه معلولین بافق به همراه چندتن از کارمندان بهزیستی با حضور در منزل 4 نفر از بانوان معلول برگزیده بهزیستی در سال 94 با اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه از آنان تقدیر و تجلیل به عمل آوردند.
شایان ذکر است تلاش شده افرادی را به عنوان بانوی برگزیده انتخاب نمود که با وجود نقص شدید در بدنشان هم در اجتماع پرتلاش و کوشا هستند و هم در کانون گرم خانواده به عنوان همسر و مادری نمونه شناخته شده اند.