هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

طراح نرم افزار واتس آپ به مردی 7 میلیارد دلاری تبدیل شده

طراح نرم افزار واتس آپ به مردی 7 میلیارد دلاری تبدیل شده



 جان کوم، يک کارآفرين و مهندس کامپيوتر 38 ساله اوکرايني است که توانست نرم افزار محبوب پيام رسان واتس آپ را طراحي و ثبت کند. او در خانواده اي نسبتا فقير در اوکراين به دنيا آمد و در نوجواني به همراه مادرش به آمريکا مهاجرت کرد. وي پس از مدتي تحصيل در دانشگاه تصميم گرفت آن را ناتمام رها کند و به دنبال درآمدي براي ادامه زندگي برود. جان پس از چندي در سال 1997 توانست وارد کمپاني ياهو شده و براي 10 سال در آن شرکت به کسب تجربه و درآمد بپردازد.

دوره کار جان در ياهو موجب آشنايي وي با «برايان اکتون» و دوستي عميق بين آنها شد. اين دو در سپتامبر 2007 پس از يک دهه فعاليت در ياهو، آنجا را رأي هميشه ترک کردند. جان پس از آن از کمپاني فيس بوک درخواست شغل کرد اما مدير فيس بوک به درخواست جان پاسخ رد داد. وي مدتي بعد با بررسي نرم افزار اپ استور گوگل دريافت که اين نرم افزار فرصت خوبي براي فروش تمامي نرم افزارهاي طراحي شده براي موبايل است. بنابراين تصميم گرفت نرم افزاري کاربردي و پرمخاطب براي پيام رساني به نام واتس آپ را طراحي کند. او در سال 2009 در حالي که روزانه يک ميليون نفر به مخاطبان واتس آپ افزوده مي شد، آن را به ثبت رساند.

واتس آپ نهايتا در سال 2013 توسط فيس بوک، يعني همان شرکتي که سال ها قبل به درخواست کار او جواب منفي داد، به قيمت 16 ميليارد دلار در زمان قرارداد و 3 ميليارد دلار سهام ثابت فيس بوک در سال هاي آينده خريداري شد. جان کوم با دردست داشتن 45 درصد از سهام واتس آپ، امروز به مردي 7 ميليارد دلاري تبديل شده و علاوه بر مديريت اجرايي، در هيات مديره فيس بوک هم فعاليت مي کند.