هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ضلع سوم مثلث

ضلع سوم مثلث



موضوع یک کاسه شدن شرکت سنگ اهن مرکزی به نفع سازمان تامین اجتماعی موجب بهت و حیرت مردم و آگاهان به مسایل کارگری و اجتماعی شده است! مساله ای که به رغم وعده های صریح و غیرصریح مسوولان مبنی بر اختصاص حداقل ده درصد از این سهام به نفع مردم بافق؛ نه تنها محقق نشد؛ بلکه به یکباره در جیب سازمان تامین اجتماعی گذارده شد! " گل بود و به سبزه نیز آراسته شد! "
زیرمحموعه این سازمان دولتی، صندوق بازنشستگی قرار دارد. صندوقی که یکی از سرمایه دارترین صندوق های کشور است؛ ولی  به علت استقراض دولت از این صندوق، اکنون در تامین حقوق بازنشستگان خود "پای در گل مانده است! " دولت برای تسویه بدهی اش؛ برخی از شرکت های زیرمجموعه خود را باشعار کوچک کردن بدنه فربه خودش به این صندوق واگذار کرد و سنگ اهن مرکزی بافق در زمره این شرکت ها قرار گرفت! اعتراضات و نارضایتی کارگران و نهادهای مردمی بالا گرفت مبنی بر این که این صندوق توانی برای پرداخت حقوق کارگران خود را نداردچه برسد به سرمایه گذاری در بخش معدن و اشکال اساسی تر آن که، این صندوق ماهیتی معدنی ندارد؛ یعنی تخصصی در این زمینه نداشته است؛ ولی تقدیر چنین رقم زد که قرعه فال به نام این معدن خورد و گویا " المقدر کائن " حال که تقدیر چنین خواسته آیا می توان همتی به خرج داد و لااقل ده درصد یا کمتر از این سهام را به مردم بافق هبه کرد و بخشید تا جبران عقب ماندگی های توسعه ای شهر بشود؟ پاسخ چیست!  
نیک می دانیم از دید صاحب نظران و آگاهان به مسایل اجتماعی این  واگذاری ده درصدی امری ناشدنی نیست! همانگونه که دولت در قالب تصویب نامه هیئت وزیران  28/5  درصد را بابت رد دیون به تامین اجتماعی داد؛ می توانست درصدی از ان را به مردم بافق عطا کند؛ ولی صد افسوس که خواستیم و گفتیم و نوشتیم و فریاد زدیم و تاوان دادیم ولی نشد که  نشد! اکنون چه باید کرد؟ آیا باید به آن پشت پا زد  و آن را رها کرد؟ به نظر می رسد شاید پاسخ را در اینجا بتوانیم بیابیم.
اگر توسعه  و آبادانی و جبران بافق را به مثلثی تشبیه کنیم که یک ضلع آن مسئولین اعم از محلی و استانی است،  ضلع دیگر آن نمایندگان  مردم  و ضلع سوم آن را خواستن  و روحیه مطالبه گری بدانیم ؛ اکنون این مثلث کامل شده است؛ بافق در حال حاضر در بهترین شرایط روزگار خود به سر می برد در موقعیتی که در مرکز استان مسئولان دولتی را  دارد و توانسته نماینده ای به عنوان نماینده خود به مجلس بفرستد. حال باید دید  از این رهگذار چه چیز عاید مردم خواهد شد و التیامی بر روحیه مطالبه گری مردم خواهد بودیا خیر؟!
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول