هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ضرورت پاستوریزه کردن شیر محلی با دستگاه های مناسب

ضرورت پاستوریزه کردن شیر محلی با دستگاه های مناسب



به گزارش هفته نامه افق کویر، به منظور ساماندهی وضعیت بهداشت شیر و فراورده های لبنی بافق دوشنبه مورخه22/09/95 جلسه ای در مرکز بهداشت بافق با حضور رئیس مرکز بهداشت و مسئولین مربوطه برگزار شد.
در ابتدای این نشست فتاحی ضمن بیان هدف برگزاری جلسه در مورد حساسیت فروارده های لبنی و چگونگی توزیع آن در شهرستان بافق توضیحاتی ارائه و ضمن برشمردن مشکلات موجود اهمیت موضوع را با توجه به استقبال شرکت سنگ آهن از شیرهای محلی و سنتی را بیان کرد.
در این نشست استاندارد سازی روشهای تهیه و فرآوری و توزیع، مستند سازی شاخصهای کیفیت و استانداردهای بهداشتی این فرآورده، بسته بندی شیر و فرآورده های آن و ضرورت حضور مسئول فنی و بهره گیری از خدمات آزمایشگاهی در تمام مراحل تهیه و توزیع شیر مورد تأکید رئیس مرکز بهداشت بافق قرار گرفت. وی یکی از مشکلات شیر و لبنیات در سطح شهر را نگهداری و توزیع نامناسب شیر و فروارده های آن در لبنیاتی ها دانست و اظهار داشت: باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و تصمیمی در این زمینه اتخاذ گردد.
در ادامه دکتر میرزایی معاون شرکت سنگ آهن با اشاره به استفاده از شیر محلی در شرکت سنگ آهن به عنوان مشتری اصلی در این زمینه اظهار داشت: با آنکه شرکت سنگ آهن جهت سلامتی کارکنان خود همچنین رونق کشاورزی و دامپروری از این فروارده محلی استفاده می کند؛ لیکن عدم رعایت شرایط بهداشتی در این زمینه می تواند برای شرکت و همه مردم مشکل آفرین می باشد؛ لذا ضرورت دارد وضعیت شیر محلی تحویلی با شرایط کامل بهداشتی تهیه و توزیع گردد.
عسکری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در ادامه در زمینه راه اندازی مجتمع دامداری و ضرورت ایجاد شرایط بهداشتی محصولات نکاتی را ارائه و گفت: مقرر شد ضمن جمع آوری شیر در محل مجتمع با سرد نمودن از افزایش بار میکروبی آن پیشگیری گردد.
 وی همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه رعایت بهداشت شیر و فرآوری آن را برای دامداران و ایجاد شرایط بهداشتی در محل فروشگاه را گوشزد نمود. 
دکتر غلامعلی پور مسئول فنی شرکت فیروز بافق تصریح کرد: در تمام مراحل تولید از ابتدا در دامداری ها تا انتقال و توزیع شیر، انجام تست های بروسلوز، شرایط بهداشتی در دامداری، تغذیه ها دام ها، کارت بهداشت و رعایت موارد بهداشتی همگی کاهش بار میکروبی شیر را باعث می گردد. 
وی شرایط فعلی را برای تولید به صورت سنتی نامناسب دانسته و پاستوریزه کردن با دستگاه های مناسب را ضروری دانست.
حامد فتاحی کارشناس مسئول بهداشت محیط شرکت سنگ آهن با اشاره به تعداد زیاد افراد شاکی از محصولات لبنی و بیان بعضی از شایعات مردمی، استانداردسازی و مستند سازی مراحل تولید و توزیع شیر و فرآورده های لبنی را مناسب ترین راهکار بهبود کیفیت و کاهش شکایت مردمی دانست.
دهقان کارشناس مسئول مبارزه با بیماری ها نیز رعایت بهداشت را ضروری دانسته و آمار ابتلا به بیماری تب مالت را بیان نمود و یادآور شد: در شرایط فعلی با افزایش مصرف کنندگان شیر عدم رعایت بهداشت در این موضوع می تواند تعداد بیماری در شهرستان را بالا ببرد.