هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ضرب آهنگ زنده در ورزش زورخانه ای

ضرب آهنگ زنده در ورزش زورخانه ای



"رضیه زارع پور| هفته نامه افق کویر به مناسبت 12 مرداد، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای گفتگویی با "محمد حسین ارزانش"رییس هیأت ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای استان انجام داده است. 
افق کویرجایگاه ورزش زورخانه ای در استان یزد و شهرستانها چگونه است؟
از لحاظ کار کرد و فعالیت کشوری، رتبه اول، دوم و سوم را داشته ایم. در سال 92 با اختلاف امتیاز چهار از استان اصفهان در مقام دوم قرار گرفتیم و در سال 93 رتبه بندی صورت نگرفت، اما در کل، جایگاه خوبی در سطح کشور قرار داریم ما تعداد 68 زور خانه فعال در سطح استان یزد داریم، 27 زورخانه در مرکز استان قرار دارد و بقیه در شهرستانها می باشند. 
افق کویر عملکرد ورزش زور خانه ای در استان یزد به چه صورتی می باشد؟
عملکرد استان بسیار خوب بوده است. از لحاظ نظم و انضباط اولین استانی بودیم که توانستیم این فرهنگ را رواج دهیم که بچه ها در گود زورخانه لباس یکدست و یک پارچه داشته باشند. از لحاظ فرهنگی برنامه های مختلفی را داریم با صدا و سیمای استان همکاری بسیاری خوبی را داشته و این باعث شده است که این ورزش در سطح استان اشاعه پیدا کند؛ برای احداث زورخانه همه وسایل و امکانات لازم را داریم و کسانی که علاقه مند به این ورزش در مرکز استان هستند، می توانند کمک کنند که بتوانیم بهترین زور خانه را تأسیس کنیم.
افق کویر چه اقداماتی باید انجام داد که جوانان به سمت این ورزش روی بیاورند؟
باید فرهنگ سازی کرد، خانواده ها هم فرزندان خود را تشویق و حمایت به انجام این کار کنند و با توجه به این که ورزش سنتی و مذهبی ما است خود جوانان هم باید فعالیت و تلاش در زمینه برگزاری مسابقات و شرکت در آن داشته باشند.
افق کویر:چه مشکلاتی در حوزه ورزش زور خانه ای در شهرستان بافق وجود دارد؟
هیچ مشکلی نداریم، بعضی از ورزشکاران سه شیفت در حال آموزش و یادگیری هستند. ورزش ما شهریه ای نیست. پنج شنبه تا پنج شنبه حق الزحمه مرشد را می دهند و این ورزش، یک ورزش کم هزینه می باشد. ما حمایت مالی از طرف دولت نمی شویم؛ فقط در سال 86 مقام معظم رهبری به ما کمک مالی کردند و این پول باعث شد که خیرین هم وارد این عرصه شوند و کمک کنند از لحاظ بودجه ای مشکلی نداریم و ما با کمک خیرین در وضعیت خوبی قرار داریم.
افق کویر استعداد فرزندان بافقی را در حوزه ورزش زورخانه ای در چه سطحی می بینید؟
شهرستان بافق در سطح خوبی می باشد. شهرستان بافق قبلاً دو تا زورخانه داشت و در حال حاضر چهار تا زورخانه دارد و همه فعال هستند. 
افق کویر ورزش زور خانه ای چه تفاوتهایی نسبت به ورز شهای دیگر دارد؟
آن چیزی که باعث شده این ورزش از ورزش های دیگه متمایز باشد احترام به پیشکسوت می باشد. از آنجایی که ورزش زور خانه ای، یک ورزش رتبه بندی شده است و هر ورزشکار یک رتبه ای دارد یک ورزشکار باید 4 سال کار کند که رتبه یک بگیرد، باز چهار سال کار کند تا رتبه 2 بگیرد و ادامه دارد تا رتبه 9 و "کهن کسوت" بالاترین رتبه می باشد. در این ورزش ابتدا رتبه و بعد کسوت و سن مطرح است و باز سادات در این ورزش جایگاه خاصی دارند. این موارد باعث می شود که این ورزش را از ورزش های دیگر متمایز کند. این ورزش تنها ورزشی است که ضرب آهنگ دارد و با آهنگ زنده پخش می شود و به ورزشکاران روحیه و نشاط می دهد.