هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

صدور ۱۲۰ جلد اسناد مالکیت موقوفات

صدور ۱۲۰ جلد اسناد مالکیت موقوفات



 به گزارش هفته نامه افق کویر، دست های بخشنده و نگاه های مهربانی که از محرومان جامعه دستگیری می کنند و با وقف، بخشی از گره های مشکلات زندگی نیازمندان را می گشایند، در حقیقت، گوشه ای از ایثار را در جامعه انسانی به نمایش می گذارند.سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور تحکیم پایه های سنت نبوی وقف، ترویج این فرهنگ اسلامی و نیز معرفی کارکردهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و بهداشتی این عمل خداپسندانه، براساس مصوّبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۷ صفر را با عنوان «روز وقف» نام گذاری کرده است. به همین مناسبت در این شماره از نشریه گفتگویی با "محمد زارع زاده " رییس اداره اوقاف و امورخیریه بافق صورت گرفته است.
زارع زاده ابتدا با بیان این که؛ بی شک سنت حسنه وقف از بهترین مصادیق انفاق است؛ اظهار کرد: وقف از بهترین نیکی ها و احسان ها و تنها صدقه جاریه ای است؛ که پایدار می‌ماند و با یکبار مصرف از بین نخواهد رفت و سپس بعد از فوت واقف نیز ثواب آن مستمر باقی خواهد ماند.
وی با اعلام ۵۵۷ موقوفه در شهرستان بافق؛ که این موقوفات شامل ۱۳۵۰ رقبه می باشند؛ ادامه داد: از این تعداد موقوفات، ۷۲ موقوفه غیرمتصرفی و دارای متولی خاص بوده و تعداد ۴۸۵ موقوفه به عنوان موقوفات متصرفی این شهرستان می باشد.
محمد زارع زاده مجموعه اداره اوقاف شهرستان بافق را همچون سالیان گذشته به عنوان متولی و متصدی موقوفاتی که فاقد تولیت می‌باشند، معرفی نمود و اذعان داشت: در جهت احقاق حقوق موقوفات اقداماتی در حد توان در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و امور اوقافی انجام گرفته است.

ساماندهی پرونده اعضا هیئت امنای مساجد و بقاع متبرکه
رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بافق به ارائه گزارش عملکرد یکساله پرداخت و شرح داد: در زمینه ی فرهنگی این اداره اقدام به تشکیل و تکمیل و ساماندهی پرونده اعضا هیئت امنای مساجد و بقاع متبرکه نموده است.
وی افزود: اداره اوقاف در زمینه فرهنگی طی این مدت نسبت به صدور احکام ۳۰ نفر از اعضا هیئت امنا مساجد و بقاع متبرکه اقدام نموده و تعداد ۲۰ مورد از احکام نیز در دست اقدام می باشد.
زارع زاده در بحث عمران و آبادانی بقاع و مساجد این شهرستان گفت: اعتبارات دولتی نیز جذب گردیده؛ که با توجه به درخواست مساجد و بقاع متبرکه به آنها واگذار گردیده است.
در بحث عمرانی بقاع متبرکه ؛ آستان مقدس امامزاده عبدا…(ع) ، ۲ پروژه عمرانی امامزاده، ساخت و احداث حسینیه و همچنین تعمیر و نگهداری به اتمام رسیده و در حال حاضر با کمک هیئت امنای محترم امامزاده نسبت به انعقاد قرارداد ۴ پروژه جدید با پیمانکاران اقدام و در حال حاضر این پروژه ها با پیشرفت کاری ۹۰ درصد در حال اتمام می باشد.
وی به فعالیت‌های اجتماعی اشاره داشت: این اداره با کمک خیرین و موسسات خیریه وهمچنین ظرفیت امامزادگان این شهرستان به خصوص آستان مقدس امامزاده عبدا… (ع) در طی چند مرحله نسبت به تهیه ۱۵۰۰ بسته معیشتی به ارزش بالای ۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال و توزیع آن بین نیازمندان شهرستان اقدام نموده است.
رییس اداره اوقاف بافق همچنین پیرامون فعالیت های فرهنگی اجتماعی، با کمک های نقدی و غیر نقدی گفت: از محل موقوفات مرتبط این شهرستان در قالب کمک های نقدی به افراد بی بضاعت و موسسات خیریه مبلغی بالغ بر ۲۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال صورت گرفته است.
وی مهمترین وظایف ذاتی ادارات اوقاف را اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش عنوان داشت و افزود: سال ۹۹ همچون سال‌های گذشته از محل عواید موقوفات این شهرستان اجرای نیات مرتبط صورت گرفته است.
زارع زاده ادامه داد:این اجرای نیات مربوط به روضه خوانی، طبخ آش، تعزیه داری افطاری و… می باشد و بسته به مکان و زمان، اجرای نیت در زمان و مکان مشخص صورت گرفته است.

شناسایی و احیای بیش از ۱۰ مورد از املاک موقوفه
رییس اداره اوقاف با بیان این که؛ در طول یک سال گذشته به ثبت ۲ مورد وقف جدید در این شهرستان اشاره داشت: در این مدت تعداد بیش از ۱۰ مورد از املاک موقوفه نیز که سالیان گذشته توسط واقفین وقف شده و تاکنون شناسایی نگردیده بود؛ شناسایی و نسبت به احیای آن اقدامات لازم صورت گرفته است.
وی پیرامون اجاره بهای مستاجرین اداره اوقاف؛ که سال گذشته با توجه به محدودیت‌های کرونایی و همچنین عدم رونق کسب و کار بازاریان وضرر و زیانی که برخی از کسبه متحمل گردیده اند؛ گفت: این اداره ضمن برگزاری جلسات متعدد و صحبت با کارشناسان این حوزه نسبت به متعادل سازی نرخ اجاره بهای جدید و همچنین وصول اجارات از مستاجرین تعاملات لازم را برقرار نموده است.
محمد زارع زاده در بحث صدوراحکام تولیت نیز در مدت یک سال گذشته با صدور ۴ فقره حکم برای متولیان توضیح داد: در بحث واگذاری تولیت به اشخاص در صورتی که فرد واجد شرایط دریافت تولیت باشد، این اداره نه تنها موافق بوده؛ بلکه هرگونه همکاری لازم با درخواست کنندگان را انجام خواهد داد.
وی در زمینه اخذ اسناد مالکیت موقوفات اعلام داشت: با همکاری ادارات ثبت شهرستان بافق وبهاباد در مجموع ۱۲۰ جلد اسناد مالکیت موقوفات این شهرستان ها صادر گردیده است.
محمد زارع زاده خاطرنشان کرد: جا دارد از زحمات روسای محترم ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان های بافق و بهاباد و تمام پرسنل این ادارات تشکر و قدردانی نمایم.
وی به عنوان صحبت پایانی تصریح کرد: مجموعه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق مراتب تشکر و قدردانی خود را از تمامی مردم ولایتمدار شهرستان بافق و همچنین مسئولین و هیئت امنای مساجد و بقاع متبرکه و متولیان محترم موقوفات که ما را در امر اداره موقوفات این شهرستان یاری نموده اعلام داشته و آمادگی خود را جهت شنیدن انتقادات و پیشنهادهای سازنده در جهت رشد و ارتقاء و همچنین احقاق حقوق موقوفات این شهرستان دارد‌.

الهام نصیرزاده|