هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

صاعقه در معدن حادثه آفرید

صاعقه در معدن حادثه آفرید



به گزارش هفته نامه افق کویر، در این روزها شرایط جوی به گونه ای است که نمی توان در طول روز انتظار پایداری شرایط اقلیمی را داشت و در طول روز ممکن است چندین بار با آسمانی صاف و باران های شدید روبه رو شد که فرصت عکس العمل مناسب و به موقع را از انسان می گیرد. این اتفاق در معدن سرب و روی " مهدی آباد" مهریز رخ داده است.

یکی از کارگران این معدن در گفتگو با خبرنگار ما؛ گفت: شخص صاعقه زده مردی حدودا؛ ۵۰ ساله می باشد که در بارندگی روزهای اخیر دچار صاعقه شده است. فرد آسیب دیده، راننده حمل آب با کامیون تانکر در "معدن سرب و روی مهدی آباد " می باشد. در زمان بارندگی وی؛  در حال تعمیر خودرو بوده است. در حالیکه  ابزار(آچار) به دست داشته با رعد و برق در آسمان مواجه می شود. " آچار" وصل کامیون گردیده و صاعقه  به" قفسه سینه" وی  برخورد و دچار سو ختگی می گردد.

وی افزود: بعد از این اتفاق، بلافاصله وی به بیمارستان منتقل می شود. اینک؛ وضعیت جسمی او خوب است و رو به بهبودی می باشد؛ اما شنیده شده است احتمال دارد در روزهای آتی،  برای سیستم بدنی او از داخل واکنشی رخ دهد. که قابل پیش بینی نمی باشد.

بنابر ضرورت مقابله با این پدیده، سراغ "سجاد جهان فر" کارشناس امداد و نجات که در هلال احمر شهرستان بافق نجات گر داوطلب می باشد؛ رفته ایم تا با نکات مهم امدادی در هنگام برخورد با صاعقه و رعد وبرق آشنا شویم که خواندن آن می تواند بسیار کاربردی باشد.

اثر برخورد ابرهای دارای بارهای ناهم نام، واکنش‌های الکتریکی شدیدی به صورت نور و صدای شدید بنام صاعقه یا رعد و برق تولید می‌گردد که با نور و صدای شدید همراه است. در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد، الکتریسته ساکن بوجود می‌آید که نسبت به زمین دارای بارالکتریکی منفی بوده و در صورتی که فاصله منبع جریان الکتریکی نسبتاً‌ نزدیک به سطح زمین باشد، صاعقه بروز می‌کند. در رعد و برقهای شدید معمولاً‌ بیشترین تخلیه الکتریکی صورت می‌گیرد.

 افق کویر: اقدامات ضروری پیش از وقوع طوفان و رعد و برق را توضیح دهید؟

برخورد صاعقه به یک ساختمان میتواند منجر به خرابی بدنه ساختمان و نیز آسیب به محتویات آن وساکنین می شود؛ که این صدمات می تواند حتی به محیط و یا ساختمان های مجاور نیز سرایت کرده ومشکلاتی زیست محیطی پدید آورد. میزان اسیب ها بستگی به کاربری ساختمان ومشخصات صاعقه دارد. و به منظور حافظت از ساختمان ها وتاسیسات در مقابله صاعقه واثرات القائی ناشی از تخلیه آن باید در ساختمان ها از صاعقه گیرهای الکترونیکی استفاده شود.

افق کویر: اقدامات ضروری در زمان وقوع رعد و برق چه می باشد؟

فعالیت های بیرون از خانه را متوقف کنید و از منزل خارج نشوید، در صورتی که داخل اتومبیل هستید، توقف نموده و موتور خودرو را خاموش کنید و آنتن ماشین را پایین نمایید. داخل ساختمان یا خودروی سقف دار بمانید. بدنه فولادی یک خودرو سقف دار به شرطی که فلز آن را لمس نکنید از شما به خوبی محافظت می کند،  از درختان، تپه ها، دیرک ها، سیم برق هوایی، لوله های فلزی و آب فاصله بگیرید واگر در حال شنا کردن هستید فورا از آب بیرون بیایید یا اگر روی قایق هستید سریعا به سمت ساحل برگردید. هنگام صاعقه می توانید به داخل ساختمان یا ایستگاه ترن زیرزمینی و مترو پناه ببرید.  در این هنگام از رفتن به حمام و دوش گرفتن بپرهیزید چون ممکن است لوازم حمام باعث انتقال جریان الکتریسیته شود، افراد باید تنها در مواقع اورژانسی آن هم در صورت امکان از تلفن بی سیم استفاده نمایند. باید ۲ شاخه تمام وسایل برقی مثل رایانه را از برق خارج و هواکش را خاموش نمود و از قرار گرفتن در آلونک یا ساختمان های تک و منفرد در فضای باز جدا خودداری کنید، از نزدیک شدن به هر وسیله فلزی مثل تراکتور، موتورسیکلت و دوچرخه بپرهیزید، در محوطه جنگل: سرپناهی کنار درختان کوتاه و تنومند بیابید و هرگز زیر درختان بلند نروید و در فضای باز: در صورت امکان به حالت خمیده در دره های تنگ و عمیق پناه بگیرید و به یاد داشته باشید که چنانچه هنگام رعد و برق موهایتان سیخ شد، نشانه نزدیکی برخورد جریان رعد و برق است. به صورت چمباتمه روی زمین بنشینید. دست ها را روی گوش ها و سر را بین زانوها قرار دهید. تماس خود را با زمین به حداقل برسانید و به هیچ وجه روی زمین دراز نکشید. به خاطر داشته باشید برق ناشی از رعد و برق می تواند باعث بروز صدمات جدی شود.

افق کویر: در برخورد با مصدوم صاعقه زده، چه اقداماتی بایدصورت بگیرد؟

افراد به واسطه صاعقه ممکن است دچار اختلالات عصبی (کاهش سطح هوشیاری، فراموشی، تشنج، سوزن شدن انتهای دست و پا، لکنت زبان و کوری و کری موقت)، اختلالات قلبی ـ عروقی (نامنظم شدن ریتم قلب و افزایش فشار خون ) و سوختگی ناشی از برق گرفتگی شوند، اما نگرانی اصلی در مورد آسیب های ناشی از رعد و برق احتمال ایجاد ایست قلبی یا تنفسی است. بنابراین تنفس مصدوم را بررسی کنید. به حرکت سینه یا شکم مصدوم توجه کنید. باید نرم و منظم صورت گیرد. اگر حرکتی ندیدید گوش خود را به دهان یا بینی مصدوم نزدیک کنید تا از این طریق صدای نفس او را بشنوید. بر اثر برخورد تنفس او با پوست صورت تان نیز می توانید متوجه تنفس او شوید. اگر مصدوم تنفس نداشت به او نفس مصنوعی دهید. نبض مچ (رادیال) یا گردن (کاروتید) را بگیرید. نبض یک فرد بالغ باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار بزند. اگر مصدوم تنفس و نبض نداشت بلافاصله عملیات احیای قلبی ریوی را شروع کنید و از نیروهای امدادی درخواست کمک کنید.

افق کویر: نکته مهمی وجود دارد که اشاره بفرمایید؟

بدنی که دچار صاعقه زدگی شده است حاوی الکتریسیته نیست و می توان کمک های اولیه ضروری را برای وی انجام داد. بنابراین از دست زدن به بدن افراد صاعقه زده هراس نداشته باشید.

الهام نصیرزاده