هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

شهرک ها جزایری جدا افتاده

شهرک ها جزایری جدا افتاده



 

 

 به گزارش هفته نامه افق کویر، در چند سال اخیر تعاونی مسکن معادن و سازمانها برای رفاه حال کارکنان خود زمین هایی را در اختیار افراد متقاضی قرار می دهند؛ متأسفانه در کشور ما فرهنگ شهرک سازی آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده و تعاونی ها مهمترین وظیفه خود را تحویل زمین به کارکنان می‌دانند؛ درصورتیکه برای فراهم آوردن ابتدایی ترین امکانات و زیرساختها شهروندان را در مضیقه گذاشته و از بار این مسئولیت شانه خالی می کنند.
هر ساله ساکنین شهرکها در تماس با هفته نامه افق کویر به بیان مشکلات و عدم امکانات ضروری برای گذران زندگی می‌پردازند. در این شماره گفتگوی ساکنین شهرک فسفات با خبرنگار هفته نامه افق کویر را می‌خوانید:

عدم زیر سازی و نبود آسفالت

"علی رضاپور" با ۷ سال سکونت در شهرک فسفات مشکل اصلی آن را عدم زیر سازی و نبود آسفالت دانست و گفت: کوچه ها در هنگام بارندگی یا جریان آب به دلیل گل ولای شدید نمی توان بر روی آن قدم برداشت.
وی افزود: سال گذشته بنیاد مسکن شهرستان بافق زیرسازی دوکوچه ابتدایی شهرک را انجام و به یک باره کار را رها کرد.

قطعی پی در پی آب

"رضاپور" تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات شهرک قطعی پی در پی آب است؛ چرا که لوله آب دایم دچار ترکیدگی می شود.
وی با بیان اینکه این شهرک فاقد مغازه لبنیاتی، نانوایی، مدرسه، مسجد و فضای سبز است، ادامه داد: برای خرید ابتدایی ترین مایحتاج خود ناچار هستیم به روستای مبارکه یا مرکز شهر مراجعه کنیم.

مسئولین پیگیر فاضلاب شهری باشند

وی عنوان کرد: عاجزانه از مسئولین درخواست دارم پیگیر فاضلاب شهری این منطقه باشند، تا هنگامی که کوچه ها به خواست خداوند و اراده مسئولین آسفالت شد، با مشکل حفر چاه و کنده کاری مواجه نشویم.

شهرک جز طرح هادی مبارکه است

در ادامه حسن پور یکی دیگر از ساکنان شهرک فسفات به خبرنگار هفته نامه افق کویر گفت: مشکلات روستا زیاد است،
از سال ۱۳۹۰ این شهرک جز طرح هادی مبارکه قرار گرفته است؛ بنابراین دهیاری، بخشداری و شورای روستا در جریان مشکلات روستا قرار دارند.
وی افزود: وقتی برای مشکلات شهرک به دهیاری مراجعه نمودیم، به ما پاسخ دادند: هر ارگان یا شرکتی که منازل را ساخته و واگذار می کند، باید به ساکنین خدمات ارایه بدهد.
حسن پور تصریح کرد: برای روند پیگیری امکانات شهرک به بنیاد مسکن مراجعه نمودیم در آنجا به ما پاسخ دادند؛ واگذاری زیر ساخت‌هایی مثل تأمین "برق"،" آب" و "سنگ جداول "بر عهده اداره است، ولی موارد دیگر بر عهده بنیاد مسکن نیست.

 

مشکلات شهرک به ما ربطی ندارد

وی ادامه داد: اهالی شهرک برای پیگیری روند کار به بخشداری مراجعه کردند، ولی آنها در پاسخ گفتند مشکلات شهرک به ما ربطی ندارد و دهیار و بنیاد مسکن باید پیگیر باشند.
بانی خدمات و امکانات شهرک کیست؟

حسن پور با اظهار ناراحتی از این موضوع گفت: معلوم نیست، بانی ارایه خدمات و امکانات شهرک بر عهده کدام ارگان یا اداره ای هست.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات شهرک مسیر ورودی آن می باشد؛ اگر بخواهیم از جاده سنگ آهن تردد کنیم مسیر دو برابری را باید تا شهر طی کرد، به ناچار از مسیر انتهایی شهرک که به بلوار فدک مبارکه ختم می شود، رفت و آمد می کنیم.

تخلیه نخاله های ساختمانی در کوچه های شهرک

حسن پور تخلیه نخاله های ساختمانی داخل کوچه های شهرک توسط افراد غیربومی را یکی دیگر از مشکلات این شهرک دانست و بیان کرد: برای جمع آوری این نخاله ها مجبور به کرایه تراکتور و پرداخت هزینه‌های اضافی هستیم.
شهرک بدون حصار و ناامن است
وی ادامه داد: اوایل اطراف شهرک فنس کشی بود، ولی از زمانیکه فنس ها به سرقت رفته شهرک بدون حصار شده و ناامن گردیده است.
بعد از اتمام کار چاه  را منهدم نکردند
حسن پور تصریح کرد: اداره بنیاد مسکن هنگام ساخت منازل، برای استفاده پیمانکاران اقدام به حفر چاه جهت سرویس بهداشتی موقت نموده، ولی بعد از اتمام کار و تخریب سرویس بهداشتی، چاه را به حال خود رها کرده و رفتند؛ درحالیکه باید برای آن درپوش گذاشته و یا پُر می کردند.
وی افزود: وجود نخاله های ساختمانی در پشت منزل بنده نیز مربوط به پیمانکاران بنیاد مسکن می باشد، ولی تا به حال جمع آوری نگردیده است.

مسیر منتهی به بلوار فدک فاقد روشنایی می باشد

حسن پور با بیان اینکه بخشی از مسیر شهرک از زمین های کشاورزی "عباس آباد" و "فیروز آباد" می گذرد، فاقد روشنایی است عنوان کرد: از آنجایی که در این مسیر نخاله ها و ادوات کشاورزی وجود دارد به علت تاریکی مسیر، ساکنین با مشکلات رفت و آمد زیادی روبرو هستند.

شهرک فاقد تابلوی ورودی است

در ادامه "بهنام جعفری" با ۶ سال اقامت در شهرک فسفات اظهار کرد: "شهرک فسفات" فاقد تابلو ورودی می باشد. کوچه ها نام گذاری نشده است و برای آدرس دهی با مشکل روبروهستیم؛ هرگاه افراد برای اولین بار به منزل ما می آیند، باید در ابتدای بلوار یا شهرک منتظر باشیم.

 

 

 

برای کل مجموعه فقط یک سطل زباله وجود دارد

مسعود سالاری با سه سال اقامت در شهرک فسفات گفت: دهیاری برای ۳۰ خانوار ساکن در این منطقه فقط یک سطل زباله قرار داده است.
وی افزود: احداث پارک محله ای کار قابل تقدیری است، ولی با توجه به اینکه بخشی از آن سیمانی است، فرزندم در هنگام بازی صورتش زخمی شده است.
شهرک فاقد خط تلفن است

"خانم بابایی" با ۹ سال اقامت در شهرک فسفات گفت: تاکنون برای مشکلات شهرک به اداره های مختلف مراجعه کردیم، ولی کسی پاسخگو نبود.
وی با بیان اینکه روزی که در شهرک ساکن شدیم، فاقد گاز کشی بود،آنقدر پیگیر گاز شدیم تا گاز کشی شهرک انجام شد، افزود: باید مسئولین قبل از واگذاری زمینها زیرساختها و امکانات مجموعه را فراهم می کردند.
بابایی درحالیکه عصبانی بود، اظهار کرد: در عصر ارتباطات که دور افتاده ترین روستاها خط تلفن دارد، این منطقه فاقد خط تلفن می‌باشد؛ زمانیکه که کلاسها آنلاین بود برای آموزش فرزندانمان با مشکل جدی روبرو بودیم.

خبرنگاران صدای ما را به گوش مسئولان برسانند

وی با بیان اینکه برای مشکلات شهرک هر چه داد زدیم هیچکس صدای ما را نشنید و یا نخواست که بشنود، گفت: خدا کند شما خبرنگاران صدای ما را به گوش مسئولان برسانید.
"خانم مهدوی" یکی دیگر از ساکنان شهرک افزود: در خواستی که از مسئولین داریم این است که به مشکلات شهرک رسیدگی کنند نه اینکه از پشت میز "چَشم چَشم" کنند و رسیدگی در کار نباشد.

 


در ادامه "علی رضا طالعی" رییس بنیاد مسکن شهرستان بافق در خصوص مشکلات شهرک فسفات به خبرنگار هفته نامه افق کویرگفت: شهرک فسفات ۵۰ درصد متعلق به بنیاد مسکن و ۵۰ درصد آن متعلق به شرکت فسفات اسفوردی می باشد.
وی افزود: علیرغم این که شهرک فسفات به صورت کامل متعلق به بنیاد مسکن نیست، ولی اقداماتی نظیر بلوک گذاری شهرک، تأمین برق و زیر سازی بخشی از آن را انجام داده است.

آسفالت ۵۰۰۰ مترمربع شهرک تا بیست روز آینده

وی درباره آسفالت معابر شهرک تصریح کرد: ان شاءا… تا بیست روز آینده مرحله یک شهرک به متراژ تقریبی۵۰۰۰ متر مربع که زیر سازی آن انجام شده، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آسفالت خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین مرحله دوم مسیر دسترسی اهالی شهرک به بلوار نطقی نیز بر اساس طرح هادی روستا هم اکنون عملیات بلوک گذاری آن به متراژ ۱۰۰۰ متر در دست اقدام می باشد؛ پس از پایان بلوک گذاری در صورت تأمین اعتبار و مشارکت دهیاری و شورای روستا عملیات زیرسازی و آسفالت آن نیز در کوتاهترین زمان انجام خواهد شد.
رییس بنیاد مسکن شهرستان بافق با بیان اینکه مرحله ۴ برق رسانی به قسمت باقی مانده شهرک نیز از سوی بنیاد مسکن در دست اقدام می باشد که در آینده نزدیک انجام می گردد، اظهار کرد: اوایل سال با هماهنگی با شورا و دهیار مبارکه بخشی از زمین شهرک از سوی بنیاد مسکن در اختیار دهیاری برای ایجاد پارک محله ای قرار گرفت.

۷۰ درصد شهروندان هنوز در شهرک ساکن نشده

رییس بنیاد مسکن شهرستان بافق با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ خانوار در شهرک ساکن و ۷۰ درصد شهروندان هنوز در شهرک ساکن نشده یا مشغول ساخت و ساز هستند و به همین منظور امکان آسفالت کامل شهرک میسر نیست؛ گفت: اگر بخواهیم تمام شهرک را زیر سازی و آسفالت آن را انجام دهیم، با توجه به اینکه ۷۰درصد افراد هنوز انشعاب آب و گاز دریافت نکرده، با کنده کاری و خرابی آسفالت روبرو خواهیم شد.

چند روز آینده این نخاله ها جمع آوری و چاه حفاری شده معدوم گردد

طالعی در خصوص چاه و نخاله های بنیادمسکن که در کنار خانه های مسکونی جمع آوری نشده است؛ گفت: با پیمان کار مربوطه صحبت شده و قرار است تا در چند روز آینده این نخاله ها جمع آوری و چاه حفاری شده معدوم گردد.
افرادی که ساکن اولیه شهرک هستند، مشکلات را بیشتر احساس می کنند
رییس بنیادمسکن شهرستان بافق افزود: همان طور که مستحضر هستید این شهرک تازه تأسیس می باشد و فرایند فراهم کردن خدمات و امکانات آن زمان براست؛ بنابراین افرادی که ساکن اولیه شهرک هستند، مشکلات را بیشتر احساس می کنند.
وی با بیان اینکه شرکت فسفات اسفوردی برای عمران و آبادی این شهرک همچنین زیر سازی و آسفالت آن باید کمک نماید تصریح کرد: با توجه به پرداخت عوارضی که به دهیاری و شرکت تعاونی از سوی بنیاد مسکن انجام می شود، یک سری فعالیت ها مانند ایجاد فضای سبز و جمع آوری زباله بر عهده دهیار و شورای روستا مبارکه می باشد.

تعدادی مخزن زباله خریداری شده و در انبار است

در ادامه "نصرا… عبداللهی "، دهیار روستای مبارکه در خصوص شهرک فسفات اسفوردی به خبرنگار هفته نامه افق کویر گفت: با توجه به اینکه این شهرک تازه تأسیس می باشد، امکانات آن به صورت کامل تأمین نگردیده است.
دهیار روستای مبارکه در باره کمبود سطل زباله در شهرک فسفات افزود: تعدادی مخزن زباله خریداری شده و در انبار است؛ به محض اینکه جانمایی آن صورت بگیرد، برنامه جمع آوری زباله در مسیرهای مشخص شده، انجام می گیرد.

۲۸۰ میلیون تومان بابت هزینه پارک کودک

وی عنوان کرد: سال گذشته از سوی دهیاری، مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان بابت احداث پارک کودک اختصاص یافته است که تا به امروز زیر سازی آن انجام شده است.
وی پیرامون نبود خط تلفن در شهرک فسفات نیز تصریح کرد: در روستای مبارکه مشکل فنی خط تلفن وجود دارد؛ برای رفع این مشکل تفاهم نامه ای بین فرمانداری، اداره مخابرات و دهیاری در حال انجام است. اداره مخابرات استان یزد در حال برآورد هزینه این طرح می باشد تا مبلغ را جهت انعقاد تفاهم‌نامه مشخص نموده و بلافاصله برای اجرای این طرح اقدام و مشکل فنی خط تلفن روستا همچنین شهرک فسفات رفع گردد.

تعاونی مسکن مربوطه نیز تعهداتی دارد

وی درباره مشکل حمل و نقل شهرک فسفات گفت: با توجه به اینکه شرکت فسفات این زمین ها را قطعه بندی کرده و در اختیار اعضای تعاونی مسکن خود قرار داده است، قاعدتاً یک سری تعهدات مانند آسفالت معابر، نصب تیر برق، امکانات تفریحی و…بر عهده تعاونی مسکن مربوطه که زمین را واگذار کرده، می باشد؛ با این حال هر کاری که در توان ما باشد برای رفاه حال شهروندان انجام خواهیم داد .

اهالی خدمات لازم را از دستگاه های خدمات رسان پیگیری نمایند

دهیارمبارکه در خصوص تاریکی مسیر منتهی به بلوار فدک روستا نیز اظهارکرد: پیگیریهای لازم در این زمینه انجام شده و در حال بررسی می باشد؛ اما می طلبد اهالی نیز از طریق اداره برق پیگیر این موضوع باشند.
وی در پایان تصریح کرد: از آنجایی که این شهرک جز طرح هادی روستای مبارکه است، تا آنجا که برای ما امکان داشته باشد و بتوانیم کمک خواهیم کرد؛ اما از مردم عزیز و فهیم نیز خواهشمندم بسیاری از خدمات لازم را از دستگاههای خدمات رسان طلب و پیگیری نمایند تا ان شاا… با کمک یکدیگر به نتیجه مطلوب برسیم.
گفتنی است؛ در سالهای اخیر مسئولین شهر برای شکستن قیمت زمین و همچنین کمک به قشر جوان جامعه اقدام به تحویل زمین در قالب شهرک های تازه تأسیس نموده اند؛ هرچند این شهرکها فاقد هرگونه زیرساخت اولیه بوده و شرکت تعاونی ها کار خود را راحت کرده و فقط زمینها را قطعه بندی نموده و به متقاضیان تحویل می نماید؛ در صورتی که تمام امکانات رفاهی و زیرساختی برای سکونت باید فراهم شود سپس زمینها به متقاضیان تحویل گردد.
برای مثال شهرک امام علی(ع) که حدود بیست سال از احداث نخستین واحدهای مسکونی آن می گذرد تا به امروز فاقد سند بوده و اهالی این شهرک به خاطر نداشتن امکاناتی نظیر فضای سبز، لبنیاتی، نانوایی، مسجد و مدرسه در مشقت هستند.
همچنین با نگاهی گذرا به شهرک امام حسین(ع) که قدمت آن به بیش از ده سال می رسد، متوجه خواهیم شد که این شهرک نیز با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و ساکنان آن دایم در حال رایزنی با مسئولین مربوطه برای رفع کاستی ها هستند.
شهرک فسفات و پردیس از آنجایی که تازه تأسیس هستند، راه طولانی برای رفع مشکلات خود دارند؛ چراکه شهرک های تأسیس شده در شهرستان بافق مانند جزیره ای جدا افتاده فاقد هرگونه امکانات رفاهی بوده و شرکت تعاونی هایی که این شهرک ها را تحویل متقاضیان نمودند، باید از قبل زیرساختها و امکانات آن را فراهم می آوردند تا شهروندان برای مطالبات و خواسته های به حق خود از این اداره به آن اداره سرگردان نمی شدند.

معصومه غلامرضاپور