هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

شهرستان های خاتم، بافق و بهاباد شهرستان های ممنوعه برای اتباع بیگانه

شهرستان های خاتم، بافق و بهاباد شهرستان های ممنوعه برای اتباع بیگانه


مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد:

 ايرنا| رضا زارع زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون 50 هزار نفر اتباع مجاز و 40 هزار نفر اتباع غير مجاز در استان ساکن هستند.

به گفته وي 31 هزار نفر از اين اتباع در زمره پناهندگان هستند که داراي کارت اقامت مي باشند و حدود 18 هزار نفر هم داراي پاسپورت هستند.

وي از حضور 32 نفر ميهمان داخلي و خارجي در روزهاي پنجم تا هفتم خرداد ماه در اين خطه خبر داد و اظهار داشت: 12 تا 13 نفر از اين افراد را سفراي کشورهاي خارجي و از جمله سفراي ژاپن، فرانسه، چک، کره، سوئيس، اسپانيا و سوئد تشکيل مي دهند.

زارع زاده هدف از ورود اين افراد به استان يزد را ارائه خدمات نظام در بخش پناهندگان و جلب مشارکت سازمانها و نهادهاي بين المللي در راستاي رفع مشکلات و نيازمندي هاي اقتصادي، آموزشي و بهداشتي اتباع اعلام کرد.

اين مسوول يادآور شد: رييس دفتر کميسارياي ملل متحد در ايران، نمايندگان ياري رسان ملل

متحد در عراق و افغانستان و نمايندگان وزارتخانه هاي بهداشت و آموزش و پرورش از ديگر ميهمانان اين استان در اين سه روز هستند.

وي گفت: اين افراد طي اين مدت از مهمان شهرهاي تفت، ميبد و اردکان بازديد و از بافت تاريخي اردکان و يزد و از جمله منزل آيت الله خاتمي بازديد مي کنند.

مدير کل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري يزد با بيان اينکه در استان يزد شهر هاي تفت، ميبد و اردکان، مهمانشهر دارند افزود: شهرستان هاي خاتم، بافق و بهاباد بعنوان شهرستان هاي ممنوعه تلقي شده و اتباع حق سکونت در آنها را ندارند.

وي از حضور دو هزار اتباع عراقي و کمتر از 50 نفر اتباع کشور پاکستان در اين استان خبر داد و گفت: بقيه آنها را اتباع افغان تشکيل مي دهند.

زارع زاده تصريح کرد: همچنين 10 هزارو 500 نفر از مجموع جمعيت اتباع ساکن در اين استان دانش آموز هستند.

وي اضافه کرد: اتباعي که طي دو ماه آينده نسبت به دريافت کارت آمايش 10 خود اقدام نکنند بعنوان اتباع غير مجاز تلقي مي شوند.

اين مسوول همچنين از مردم خواست بدون هماهنگي با اين اداره کل از اجاره دادن خانه هاي خود به اين افراد خود داري کنند ضمن آنکه ازدواج با اتباع بيگانه نيز غير قانوني است مگر آنکه مراحل قانوني آن طي شده باشد.

وي با اين حال از کاهش 33 درصدي ازدواج با اتباع بيگانه در سال گذشته در اين استان خبر داد.

زارع زاده در ادامه با بيان اينکه اتباع مجازي که در اين استان ساکن هستند تنها مي توانند در 56 شغل به فعاليت مشغول شوند گفت: کار فرماياني که اتباع مجاز را در مشاغل غير مجاز بکار گيرند و يا آن دسته از کار فرماياني که از اتباع غير مجاز در همه مشاغل استفاده کنند پنج برابر دستمزد آنها براي هر روز کاري و براي بار دوم 10 برابر دستمزدشان جريمه مي شوند ضمن آنکه 91 تا 180 روز حبس هم پيش بيني شده است.

وي به برنامه هاي اين اداره کل براي ساماندهي بهتر اتباع غير مجاز اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهي اتباع يا نقشه راه از سال گذشته با حضور 16 دستگاه مرتبط در اين استان در حال انجام است.

وي جلب مشارکت ريش سفيدان و مولوي هاي اهل سنت و بزرگان شيعه براي کاهش آسيب هاي اجتماعي اتباع را از ديگر برنامه هاي اين اداره کل اعلام کرد.

زارع زاده ايجاد کارگروههاي شهرستاني، نشستي با حضور 40 نفر از صنوف مختلف براي تذکر موارد قانوني در رابطه با اتباع و امضاي تفاهم نامه با زندانها، نيروي انتظامي و آموزش و پرورش را از ديگر برنامه هاي در حال انجام در استان در اين راستا اعلام کرد.

وي همچنين از راه اندازي مهمان شهر محموديه به وسعت 100 هکتار در آينده اي نزديک در جنب خلدبرين خبر داد و گفت: اين مهمان شهر براي آن دسته از اتباعي است که در بافت قديم سکونت دارند.

مدير کل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري يزد به برخورد با اتباع غير مجاز ساکن در اين استان هم اشاره و تاکيد کرد: پارسال 26 هزارو 760 تبع بيگانه غير مجاز توسط نيروي انتظامي دستگير و با رعايت حقوق قانوني از کشور اخراج شدند.