هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

شراره های آتشین بر پیکرکویرنشینان

شراره های آتشین بر پیکرکویرنشینان



گروه اجتماعی| اینجا بافق است در 110کیلومتری استان یزد، شهر معدن و سنگ، شهری که اگر به خاطر معدنش نبود؛ شاید روستای کوچکی بیش نبود، گرما در بافق بیداد می کند، مردمانش گویی با این گرما انس گرفته اند، در هر کوی و برزنی صدای مردمانی را می شنوی که در مورد گرما صحبت می کنند، کشاورزان سعی می کنند سپیده دم به صحرا بروند و هنوز ساعت 8 نشده به خانه هایشان برگردند؛ چرا که می گویند در این گرما در صحرا دوام نمی آوریم، آنهایی که کارهای بنایی یا ساختمانی دارند یا کارهایشان را تعطیل می کنند یا زودتر از موعد دست از کار می کشند، کارمند شرکت ها نیز در کنار کولرهای گازی و آبی شان از دمای گرم اتاقشان می نالند؛ چرا که صبح هنگام با آمدن به دفتر کارشان آنچنان دمی در اتاقها پیچیده که تا دمای اتاقشان سرد شود باید اداره را ترک کنند و به خانه بازگردند، رانندگان نیز موقعی که جایی می روند تمام شیشه های خود را بالا می کنند و کولرها ماشین خود را روشن نگه می دارند، موتور سوارها صورت خود را می پوشانند تا از گرمی هوا در امان باشند، حوالی ساعت 11 تا ساعت 5 بعد از ظهر پرنده ای در کوچه پر نمی زند، ساکنان شهر بافق همه در کنار کولرهای آبی خود نشسته و به خاطر گرمای بیش از اندازه به کوچه و خیابان ها نمی آیند ، مگر کسی که کار واجب  و ضروری داشته باشد، شدت گرما به قدری زیاد است که حتی بعد از نماز مغرب و عشا دم هوا جسم را آزار می دهد. درجه شوری آب نیز در تابستان با توجه به گرمای هوا زیادتر می شود، آری این است حکایت ساکنان شهرستان بافق که تمامی آنها پوستی آفتاب سوخته دارند، اهالی این شهر هنگامی که فقط چند روز برای مسافرت به شهرهای شمالی و مشهد می روند؛ وقتی به بافق برمی گردند به قول خودشان به خاطر آب و هوایی که آن مناطق داشته رنگ و روی صورتشان باز می شود. یکی از دوستان می گفت: کارت عابر بانک خود را داخل کیفم در ماشین زیر صندلی که تازه به قول خودش آنجا خنک ترین قسمت ماشینم بوده گذاشته بودم، هنگامی که برای خرید به فروشگاهی رفته بودم، کارتم را از کیف بیرون آورده، با کمال تعجب دیدم کارت بر اثر گرما تا شده و قابل استفاده نیست. این در حالی است که اخبار هواشناسی بالاترین دمای شهرستان بافق را همیشه 48 درجه اعلام می کند.
جواد رنجبر، مردی 83 ساله در گفتگو با هفته نامه افق کویر گفت: دمای هوا بیشتر از این دمایی است که اعلام می کنند؛ برای کشاورزی به خاطر شدت گرما به صحرا نمی توانیم برویم؛ قبلاً ساعت 1 ظهر به صحرا برای درو گندم می رفتیم حالا ساعت 8 الی 9 که شد صحرا نمی توانیم بمانیم و تا غروب از گرما تاب نمی آوریم؛ چطور می گفتند؛ اگر گرما زیاد باشد پول برق و آب رایگان است حالا در عین حال به خاطر گرمای زیاد باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم. 
وی افزود: بافق از قدیم هم گرم بوده، قدیم نه کولر و پنکه ای بود نه یخچالی از صحرا که به خانه می آمدیم داخل صفه را آب و جاروب می کردیم و خستگی در می کردیم. 
وی =گفت: آن زمان همه خانه ها بادگیر نداشت؛ فقط یکسری خانه ارباب ها بادگیر داشت. ساباط هایی بود که ما مردها بیرون از خانه زیر این ساباط ها می نشستیم و زنها هم که باید گرما در خانه می ماندند. 
محمد رضا ملکی اهل و ساکن یزد راننده وانت باری که از یزد در این گرما جنس از یزد به بافق می آورد درب میوه فروشی ایستاده بود و در حال جمع آوری پوشی بود که بروی میوه ها کشیده بود،گفت: من سحری که می خورم حرکت می کنم در این گرما حداقل تا ساعت 12 اسیر هستم خدا توان می دهد چاره ای نداریم  قرض داریم باید خرجی بدهیم. 
وی افزود: هوای یزد بهتر از اینجاست. حداقل 6 درجه تفاوت دما هست، نسیمی که یزد می آید خنک تر است.
زن 67 ساله که بخاطر بیماری نتوانسته بود تمامی روزهایش را بگیرد و اندوهگین بود گفت: قدیم هم گرم بود هوا گرم و روزه های طولانی؛ امروزه اکثریت جوانان روزه نمی شوند بهانه گرمای هوا و روزه های طولانی را می گیرند.
وی افزود: قدیم تمام روزه ها را می شدیم  بچه 9 ساله را روزه می کردند. کولر نبود لباسهایشان را بیرون می آوردند خیس می کردند روی شکم خود می گذاشتند تا خنک شوند؛ اما جوانهای امروز حرمت نگه نمی دارند در کوچه جمع می شوند و سیگار می کشند. 
لیلا صبری که 10 سال است برای کار به بافق آمده است گفت: روزه داری برای ما زنها که در خانه هستیم و خانه داریم خوب است؛ اما برای مردها در این گرمای طاقت فرسا بسیار سخت است.
مردی 38 ساله گفت: در اخبار تلویزیون نشان می دهند اهواز دمایش گرم هست. یک بشقاب بر می دارند می گذارند در آسفالت و بعد تخم مرغ می اندازند داخل آن و پخته می شود. از تخفیفات چند درصدی انرژی بهره مند می شوند. اینجا هم که گرمای آن به 50 درجه می رسد و روی آسفالت آن می شود غذا پخت، حتی گرمای آن از اهواز بدتر هست، چون گرم و خشک می باشد نه شرجی .... هیچکس حرفی نمی زند! از نماینده شهرمان درخواست می کنیم در خصوص موضوع تعرفه های انرژی بخاطر گرمای شدید بافق پیگیری نمایند.
کارگرانی که درحین قیرپاشی و آسفالت خیابان بودند گفتند: دمای هوای بافق با زاهدان فرقی ندارد و همین اندازه گرم است. 
راننده تاکسی گفت: درجه واقعی هوا را اعلام نمی کنند و دروغ می گویند دمای هوا به 50 الی 65 درجه هم می رسد.
 حاج حسین تفکری گفت: خودروهایی که مجهز به دماسنج است در بافق زیاد است این خودروها درجه هوا را در ساعت 10 الی 11 صبح بین 50 تا 60 درجه نشان می دهند؛ لطفاً اصحاب رسانه یاری نموده و دمای واقعی را اعلام نمایند.