هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

شخصیت شناسی کتایون ریاحی!

شخصیت شناسی کتایون ریاحی!



کتایون ریاحی با  دور شدن از دنیای سینما زندگی خود را وقف فرصت هایی کرده که به اعتقاد خودش خدا برایش ساخته و این فرصت ها از او باردیگر ستاره ای ساخت تا امروز به بهانه آن از او بنویسیم.
دکتر ابراهیم میثاق، روانشناس:
خانم کتایون ریاحی شنونده‌ای صبور است و احساس می‌كند اگر عجله كند از فهم موارد بسیاری از قسمت‌ها جا می‌ماند. دور خود هاله‌ای از انرژی دارد و با حضورش به دیگران انرژی مثبت ساطع می‌كند. به اصول اخلاقی پایبند است و انتظار دارد دیگران هم مثل او رفتار كنند و پا را فراتر از حد خود نگذارند. این تنها چیزی است كه او را بی‌اندازه عصبانی می‌كند.
همه او را متفاوت می‌بینند
از مصاحبه‌ها و حضور‌های متفاوت او در محافل مختلف بر می‌آید كه كتایون ریاحی دید باز و وسیعی دارد و آینده‌نگری او قابل‌تحسین است. شاید درنظر خیلی‌ها كه از نعمت ذهن باز او محرومند این فرد در نظرشان عجیب و نامتداول جلوه كند. از ریز شدن در جزئیات متنفر است اما قوه تخیل بسیار خوبی دارد. بسیار خوش‌بین است و همیشه نیمه پر لیوان را می‌بیند. از زندگی انتظار بهترین را دارد و همین كمكش می‌كند تا در كارهایی كه دیگران حتی زحمت امتحانش را هم به خودشان نمی‌دهند، موفق شود.
با این حال وقتی كارها خلاف انتظارش نتیجه می‌دهد از كوره در می‌رود. نگاه متعادلی به زندگی دارد و سعی می‌كند واقع‌گرا و بی‌طرف باشد. به آسانی امیدش را از دست نمی‌دهد و زیر فشار انعطاف‌پذیری خوبی از خود نشان می‌دهد. اگر كارها آن‌طور كه می‌خواهد پیش نرود، آن‌قدر به تلاش خود ادامه می‌دهد تا نتیجه مطلوبش را بگیرد.
متبحر در درك مشكلات مردم
کتایون ریاحی با احساساتش پیوند عمیقی دارد و واكنش او نسبت به زندگی احساساتی است. نقش‌هایی كه برعهده می‌گیرد و نحوه بازی او نشان می‌دهد كه هوش تصویری فوق‌العاده خوبی دارد و یادگیری او از طریق دیدن و تجربه كردن شكل می‌گیرد. تنها زمانی می‌تواند از شما به درك بالایی برسد و با شما همذات‌پنداری كند كه فرد موردنظر یا موضوع مورد بحث‌تان را ببیند. فرم نگاه كردن او به طرف مقابل نشان می‌دهد كه در كودكی بسیار حساس و از نظر عاطفی آسیب‌پذیر بوده و احتمالا این حساسیت باعث شده از حرف‌ها و رفتار دیگران آزرده شود.
از اینكه با صدای بلند مورد مخالفت قرار گیرد نفرت دارد در عوض رفتارها و اشاره‌های جسمی امیدبخش، اثر مثبتی بر او بر جای می‌گذارد و انگیزه‌اش را دو چندان می‌كند. در برقراری ارتباط با مردم و درك مشكلات‌شان توانایی خاصی دارد.
ذاتا خلاق
فوق‌العاده مثبت‌اندیش است و افراد مختلف با هر نوع عقیده را به‌راحتی می‌پذیرد چون ایده‌اش در روابط با دیگران اینگونه است كه: «من از به‌دست آوردن اطلاعات جدید خوشحال می‌شوم چون من به حقایق ریز توجه دارم تا به پوست و ظاهر آدم‌ها.» ذهن او آن‌قدر باز و پذیرش او راحت است كه ممكن است از نظر احساسی به او لطماتی وارد شود. همان معصومیت و سادگی كودكانه در رفتار و ظاهرش آشكار است اما در برابر مسائل مختلف با پختگی كامل عمل می‌كند.
ذهن کتایون ریاحی باز است و تحمل بالایی دارد و رفتارش ذاتا نرم و ملایم است بنابراین همه این خصوصیات او را تبدیل به فردی كرده كه به آسانی با شما كنار می‌آید. در برنامه‌ریزی‌هایش منطقی و دقیق عمل می‌كند، حرف اول را در ارائه راهكارهای جدید و مبتكرانه می‌زند و نوع برخوردش با كار جدی و معقول است.
عاشق ایثار كردن است
احساسات و عواطفش بر كار او اثر زیادی می‌گذارند. اگر کتایون ریاحی در یك محیط مثبت و امیدواركننده قرار گیرد، قادر به انجام هر كاری خواهد بود ولی اگر در یك محیط منفی و مایوس‌كننده باشد، به‌راحتی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و در انجام خیلی از كارها در می‌ماند. كارش را مطابق با احساساتش انجام می‌دهد و انتظار دارد شغلش از نظر عاطفی ارضایش كند. تا جایی كه یك قدردانی و تشكر ساده در محیط كار به او انرژی فراوان می‌بخشد و نتیجه كارش را بهتر می‌كند.
فرد مستقلی است و در انجام كارها متكی به خود است. با اینكه دیگران را بسیار حمایت می‌كند زیاد با مورد حمایت قرار گرفتن مانوس نیست. درواقع بیشتر دوست دارد ایثار كند تا اینكه در حقش ایثار كنند. اغلب نیاز دیگران را بر نیازهای خود مقدم می‌داند. در زندگی جسور و بی‌محاباست تاحدی كه بعضا جانب احتیاط را رها می‌كند.
انرژی مثبت دارد
ارزش هنر را درك می‌كند و محتاج زیبایی است. فقط یك هنرمند است كه كیفیت را در نگاه اول تشخیص می‌دهد. زیبایی محیط اطرافش برای او مهم است. در مجموع کتایون ریاحی برخورد هنرمندانه‌ای با زندگی دارد. از دید و بازدید‌ها و رفت‌وآمدهایش پیداست كه توازن خوبی بین زندگی شخصی و كاری خود برقرار كرده است. در بیشتر مواقع قبل از انجام هر كاری خوب آن را از زوایای مختلف بررسی می‌كند.
دنیا را از زوایای متفاوتی مشاهده می‌كند و طرز فكرش كاملا منحصر به‌فرد است. خودش را به عرف جامعه محدود نمی‌كند و همرنگ جماعت نمی‌شود. در كارها و تصمیماتش بیشتر از آنكه به فكر سریع انجام دادن آنها باشد به فكر درست انجام دادن آن است.
آرام و صلح‌جو
کتایون ریاحی شنونده‌ای خوش‌بین است كه از بین حرف‌های مردم به قسمت‌های مثبت و درست آنها توجه بیشتری می‌كند. خوش‌بیان و پراحساس است، خواسته‌هایش را در ذهنش ساخته و پرداخته و سپس با همان احساسات آنها ر ا عملی می‌كند. در زمان‌هایی كه باید صحبت كند اظهار فضل می‌كند و در بیشتر مواقع ترجیح می‌دهد شنونده باشد. رنج‌های دیگران آزارش می‌دهد و برای بهتر كردن شرایط روحی خودش هم شده كاری برای آنها انجام می‌دهد.
آرزوهایش دور و دست نیافتنی است اما اگر بخواهد به آنها جامه عمل بپوشاند از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌كند. آرامش و تلاش برای حفظ آن بزرگ‌ترین رسالت اوست. رفتار آرام و صلح‌جویانه را به رقابت و هرج‌و‌مرج ترجیح می‌دهد.