هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

شبی درآریز (قسمت اول)

شبی درآریز (قسمت اول)



 
راستش را بخواهید چند وقتی می شد که دلم لک زده بود شبی را درآرامش کویر به صبح برسانم و در خلوت کویر از دشت پرستاره آسمان ستاره چینی کنم.
پنج شنبه گذشته فرصتی فراهم شد تا با تعدادی از دوستان به آرزویم برسم وقرار شد با هم دل به آرامش کویربسپاریم ولحظاتی را بدور از هیاهوی شهر باشیم.
در مقدمه بگویم هیجان لمس شن‌های کویر،لذت غلت‌خوردن میان ماسه‌ها و رانندگی در پستی‌ و بلندی‌های کویرهرانسانی را به وجد می آورد و «سافاری» یا به عبارتی« وحش گشت» که نوعی فعالیت طبیعت گردی با وسیله است که اغلب با ماشینهای دو دیفرانسیل انجام می شود توانسته است گردشگران زیادی را با توجه به پتانسیل‌های طبیعی شهرستان به کویرها و بیابان‌های بافق جلب نماید. گردشگرانی که برای تخلیه انرژی و هیجان آزاد شدن آدرنالین و ماجراجویی خود، کویرهای بافق را انتخاب می‌کنند و پرواضح است با در نظر گرفتن سفر مسئولانه در طبیعت می‌توانیم به جای نابودی آن با رعایت اصول زیست محیطی در سفرهای سافاری به بقای طبیعت نیزکمک کنیم.
و اما سفر، ساعت شانزده وسی دقیقه عصر پنجشنبه بسمت روستای صادق آباد وکمپ شهید برزگری حرکت می کنیم از کنار تلماسه های زیبا عبور میکنیم وقدرت نمایی خدا با دانه های شن و تصاویر بکر ایجاد شده اش را نظاره می کنیم.
در مسیرمان به روستای آریز چشمه آرتیزین کربناب را به عنوان مقصد اول انتخاب می کنیم ،نیزارهایی انبوه که چشمه آب جوشانی به نام کر را فراگرفته و اگر مهارت داشته باشی میتوانی از دل آن زالوهایی برگیری برای زالو درمانی,البته هیچگاه از نیش پشه های این منطقه درامان نخواهی بود.
اگر فرصتی برای بازدید از کربناب داشته باشید می بینید که وسط نمکزار چشمه آب شیرینی وجوددارد که حیوانات از آن بهره می برند در حالی که اگر چند متر آن طرف ترچاهی حفر کنید با آب شوری روبرو میشوید که اصلا قابل استفاده نیست .
حوالی چشمه و در کنار نیزارها چند عکس یادگاری میگیریم و متوجه بیشه های ایجاد شده از سرخ گزهای بزرگ و تنومند می شویم بیشه هایی که وارد شدن به آن کمی سخت می نماید اما دالانهای ایجاد شده از آن نمی گذارد براحتی از کنارش عبور کنی .
مقصد بعدی ما در مسیر روستای پر رمز و راز آریزآبشخور شترانی است به نام «چاه آدوری».وجه تسمیه این چاه آب که عمق آن بیشتر از 2 متر نیست و با تلمبه بادی کار می کند وجود انبوه بوته خاری است به نام آدور در زبان محلی وخارشتر در زبان کتابی و نوشتاری که اطراف چاه است, همانطور که گفتم چاه آدوری یک آبشخور برای حیوانات اهلی و وحشی است که با تلمبه بادی آبرا از چاه کشیده ودرآبشخورذخیره می کند.
استراحتی کوتاه وثبت مناظری زیبا از این تلمبه بادی در میانه های کویر بافق از جمله اقدامات دراین قسمت از سفر بود.
خودروهای راهوار مناسب برای این مسیر را سوار شده و بسمت روستای تاریخی آریز رهسپارمیشویم.بین این آبشخور وروستای آریز جاده ای وجود ندارد وبرای گذشتن از این مسیر نیاز به خودروهای خاص میباشد .
عبور از مناطق صعب العبور قسمتی از برنامه بود چنان شیفته کویر شده بودیم که گاهی ایستاده واز مناظربکر آن لذت میبردیم.پیشنهاد میکنم کسانی که میتواننداز مسیر بازدید کنند.البته بدلیل اینکه آریز در منطقه حفاظت شده قراردارد برای رفتن به روستا باید با محیط زیست هماهنگ باشید.
حوالی غروب وارد روستای آریز می شویم.قدمت روستای آریز به چندین و چند سده میرسد و پوشش گیاهی وجانوری منحصر به فردمنطقه میتواند باعث جذب گردشگرگردد.
دوسال قبل که به آریز رفته بودم شوکه شدم یادتان باشد گزارشی از آتش زدن روستا درهمین سایت قرار دادم .بحمدالله به برکت چشمه جوشان، روستا مجددا جان تازه ای گرفته وسرسبز شده است البته تعدادی از درختان چنان سوخته اند که جزخاکستری از وجودشان نمانده است.
قراراست شب را درقلمرو انواع افعی ها وحیواناتی چون کفتار، یوز وگرگ بسر کنیم پس باید ابتدا از موقعیتی که در آن قرار بگیریم خوب آگاه شویم. از قلعه تاریخی بازدید می کنیم وکمپ و پناهگاه بیتوته را مشخص می کنیم .کمپی واقع شده زیر دوسنگ بزرگ که بهم تکیه داده اند را انتخاب می کنیم.کمی وحشتناک است ما سرپناه دیگری نیست و در هر حال از خوابیدن کنار چشمه بهتر است.چرا که ماندن کنار چشمه در شب بدلیل نیاز حیوانات وخزندگان به آب می تواند بسیار خطرناک باشد.
ادامه دارد...