هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سیره اخلاقی و احادیث امام جعفر صادق (ع)

سیره اخلاقی و احادیث امام جعفر صادق (ع)



امام صادق (ع) شیخ الائمه است، از همه ائمه دیگر عمر بیشتری نصیب ایشان شد، شصت و پنج‏ساله بود که از دنیا رحلت فرمود. عمر نسبتا طویل آن حضرت، همچنین اختلافات و مواردی که در دستگاه خلافت امویان و عباسیان با یکدیگر بود فرصتی طلایی برای امام به وجود آورد که بساط افاضه و تعلیم را بگستراند و به تعلیم و تربیت و تاسیس حوزه علمی عظیمی بپردازد و به نشر و پخش حقایق اسلام موفق گردد. با تربیت شاگردان زیادی رونقی به بازار علم و فرهنگ اسلامی داد، همان طوری که همه به مقام تقوا و معنویت و عبادت آن حضرت نیز اعتراف کرده‏اند.
روزى از امام جعفر صادق (ع) سؤ ال شد: روزگار خود را چگونه سپرى مى‌فرمائید؟
حضرت در جواب فرمود: عمر خويش را بر چهار پايه و ركن اساسى سپرى مى نمايم.
مى دانم آنچه كه روزى براى من مقدّر شده است، به من خواهد رسيد و نصيب ديگرى نمى گردد.
مى دانم داراى وظائف و مسئوليّت هائى هستم، كه غير از خودم كسى توان انجام آن‌ها را ندارد.
مى دانم مرا مرگ در مى يابد و ناگهان بدون خبر قبلى مرا مى ربايد؛ پس بايد هر لحظه آماده مرگ باشم.
و مى دانم خداى متعال بر تمام امور و حالات من آگاه و شاهد است و بايد مواظب اعمال و حركات خود باشم .
ابواسامه گفت از حضرت صادق(ع) شنیدم می فرمود: تقوى و پرهیزگارى را از دست ندهید. ورع، كوشش، راستگوئى، اداى امانت و خوش اخلاقى، خوشرفتارى با همسایگان و باعث افتخار ما باشید نه باعث ننگ و عار ما. سعى كنید سجده‏ها و ركوع را طولانى نمائید زیرا وقتى یكى از شما ركوع طولانى دارد شیطان از پشت سر او فریاد میزند واى بر من اینها اطاعت كردند و من معصیت و اینها سجده نمودند و من مخالفت كردم (از مواعظ اخلافی امام صادق "ع")
امام صادق (ع) می‌فرمایند: سه چیز است كه خداوند به وسیله آنها پیوسته عزت و شرافت مرد مسلمان را می‌افزاید:
1- چشم‏پوشى از كسى كه به تو ستم نموده.
2- و بخشیدن‏ به كسى كه ترا محروم كرده.
3- پیوند خویشاوندى با كسى كه از تو قطع رابطه نموده‏ در روايات متعدّدى وارد شده است.
هرگاه كه امام جعفر صادق (ع) در باغستان و مزرعه، بيل در دست داشته و مشغول كشاورزى و كارگرى مى بود؛ و اصحاب و دوستان، حضرت را با آن حالت مشاهده مى كردند، عرضه مى داشتند: يا ابن‌رسول ا...! چرا در اين موقعيت خود را به زحمت انداخته ايد؟
اجازه فرمائيد تا ما كمك كنيم و شما استراحت نمائيد؟
حضرت در جواب مى‌فرمود: مرا به حال خود وا گذاريد، من علاقه مندم كه خداوند مرا در حالتى مشاهده نمايد كه با دست خود زحمت مى كشم و كار مى كنم و جسم خود را براى بدست آوردن روزى حلال به زحمت و مشقّت انداخته ام.
 امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند يك صد و بيست و چهار هزار پيغمبر بر انگيخت و به همان تعداد نيز وصىّ و جانشين منصوب و معرّفى كرده، كه تمامى آن ها اهل صدق حديث و اداى امانت و زاهد در امور دنيا بوده اند.
سپس حضرت در ادامه فرمايش خود افزود: خداوند متعال پيغمبرى بهتر و با فضيلت‌تر از حضرت محمّد مصطفى (ص) نفرستاد و نيز جانشينى بهتر و با فضيلت‌تر از جانشين آن بزرگوار يعنى؛ حضرت اميرالمؤمنين امام علىّ‌بن‌ابى‌طالب‌(ع) معرّفى نكرده است .
مهمّترين سفارش امام در آخرين لحظات عمرشان: "كسانى كه نسبت به نماز بى اعتنا باشند، شفاعت ما اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام شامل حالشان نمى‌گردد."
قابل دقّت است كه حضرت نفرمود: شفاعت ما شامل افراد بى نماز نمى شود؛ بلكه فرمود: شفاعت ما شامل حال افراد بى‌اعتناء به نماز، نمى شود.
«شهادت امام صادق (ع) بر شیعیان تسلیت باد »       

گردآوری : اکبر خالقدادی