هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سونوگرافی مشکل عمده بیمارستان بافق

سونوگرافی مشکل عمده بیمارستان بافق



عذرا عبداللهی شیطوری| ماما به عنوان حلقه مهم ارتباطی و هماهنگ‌کننده بین اعضای خانواده و اعضای تیم بهداشتی - درمانی نقش بسیار مهمی در تأمین سلامت زنان ایفا می‌کند. ارائه مراقبت‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل بالقوه‌ای در کاهش مرگ و میر و ابتلای مادران خواهد بود؛ اما در کشور ما این نقش مدت‌هاست که به فراموشی سپرده شده است. به مناسبت ۱۵ اردیبهشت و روز ماما خبرنگار هفته نامه افق کویرگفتگویی با یکی از ماماهای شهرستان بافق انجام داده است.
افق کویرخودتان را معرفی کنید؟ 
فاطمه سلوکی هستم متولد شهریور ماه 1355، در شهر بافق متولد شدم و دوران تحصیلات خود را در بافق گذراندم. در سال 73 در کنکور سراسری شرکت نموده و در رشته ی دبیری شیمی ایلام پذیرفته شدم، اما به علت مسافت زیاد به دانشگاه نرفتم و به همین خاطر یکسال از کنکور محروم شدم. سال 74 ازدواج کردم که ثمره ی آن 3 فرزند است. در سال 75 مجدداً در کنکور شرکت کردم و در رشته مامایی مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی پذیرفته شدم. در مهرماه 79 در بخش زایمان بیمارستان ولی عصر(عج) بافق شروع به کار نمودم و از همان ابتدای کار در بخش زایمان مشغول به کار شدم و اکنون به عنوان مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان انجام وظیفه می نمایم.
افق کویر آیا از شغل خود راضی هستید؟ 
در انتخاب شغل مامایی و مخصوصاً ماماهایی که در بیمارستان شاغل هستند، به خاطر استرس بالایی که دارد و همین طور چون از نظر جسمی نیز طاقت فرسات، علاقه حرف اول را می زند، اما برای من اجر معنوی زیادی داشته و دعای خیر مردم همیشه بدرقه راهم بوده است به نحوی که بارها و بارها تأثیر آن را در زندگی تجربه کرده ام.
افق کویر: اولین نوزادی که به دنیا آوردید، چه احساسی داشتید؟
اولین نوزاد را در دوران دانشجویی در زایشگاه بهمن به دنیا آوردم؛ در حالیکه استرس زیاد و ترس از افتادن نوزاد از دستم را داشتم ولی، در پایان احساس خوبی داشتم. تولد از مراحل مهم زندگی هر انسانی است و سلامت مادر و نوزاد از شاخص های مهم سازمان بهداشت جهانی است.
افق کویرآیا تا به حال از کار خود خسته شده اید؟
بله، مواقعی می شود که احساس خستگی می کنم، اما به خاطر خدمت به مردم، بر این احساس غلبه می کنم.
افق کویرآیا شده است که کسی را به این شغل دعوت و ترغیب کنید؟
بله- بوده اند افرادی که رشته ی تجربی خوانده و می خواستند که انتخاب رشته کنند و من انتخاب این رشته را به آنها توصیه کرده ام؛ البته ظرفیت های این شغل و اجر معنوی زیاد، شغل مامایی، شغل بسیار سختی است و باید با دید باز وارد این حرفه شوید. مامایی شغل شریفی است، زیرا خدمت به ضعیف ترین موجود روی کره ی زمین، یعنی نوزاد است و این امر بسیار لذت بخش است؛ اما به هر حال هر کسی که می خواهد وارد رشته های بیمارستانی شود، باید در نظر داشته باشد که دیگر تعطیلات و خواب شب معنا ندارد و باید در همه حال در خدمت مردم باشد.
افق کویر تلخ ترین لحظه ای که در حال انجام وظیفه تجربه کرده اید، چه لحظه ای بوده است؟
 تلخ ترین لحظه در حین انجام وظیفه زمانی است که نوزاد ناهنجار متولد می شود، حتی از تولد نوزادی که در شکم مادر فوت شده، دردناک تر است. زیرا مرگ و زندگی دست خداست و والدین که فرزندشان را از دست داده اند، هنوز فرصت دارند تا دوباره صاحب فرزند شوند، ولی نوزاد ناهنجار باید با تمام مشکلات که خود و خانواده اش در پیش رو دارند زندگی کند و در تمام عمر با آن مشکل دست و پنجه نرم کند.
افق کویر مشکلات بیمارستان بافق در بخش زنان و زایمان چیست؟ 
یکی از عمده مشکلات مردم در بیمارستان انجام سونگرافی است. بیمارستان یک دستگاه سونوگرافی دارد که بیماران با داشتن وقت قبلی توسط رادیولوژیست ویزیت می شوند؛ اما چون تعداد متقاضیان برای انجام سونوگرافی زیاد است، جوابگوی نیاز مردم نیست و اگر بتوانند چند روز در هفته را در شیفت عصر نیر نوبت دهی داشته باشند؛ قطعاً بهتر خواهد بود. بخش زنان وزایمان بیمارستان در حال تعمیراست و پس از اتمام تعمیرات، بخش زایمان به شیوه مدرن یا (LDR) خواهد شد. بدین صورت که هر اتاق تا زمان زایمان به یک مادر اختصاص می یابد؛ اما نداشتن بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) مشکل بزرگی است. به نحوی که اگر نوزادی نارس و نیاز به این بخش داشته باشد؛ در صورت بودن فرصت مادر باید به بیمارستانی در مرکز استان منتقل شود و در صورت نبود فرصت، نوزاد باید پس از تولد به بیمارستان در مرکز استان انتقال یابد.
افق کویر آیا در چند سال اخیر تعداد زایمانها تغییر یافته است؟
 از زمانی که رهبر فرزانه انقلاب برای افزایش جمعیت پیام دادند، تقریباً تولدها در بافق دو برابر شده است، به نحوی که اکنون بین 80 تا 90 تولد در ماه انجام می شود؛ در حالیکه بعضی از همشهریان برای تولد نوزدان خود به مرکز استان مراجعه می نمایند.
افق کویر آیا هزینه های زایمان کاهش یافته است؟
ترویج زایمان طبیعی یکی از بندهای طرح تحول نظام سلامت است و از زمانیکه این طرح شروع شده است، مادر با داشتن بیمه ی پایه ی تأمین اجتماعی، کمیته امداد، نیروی مسلح و خدمات درمانی، زایمان طبیعی برایش رایگان خواهد بود.