هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سودی نصیب هنر نمی شود

سودی نصیب هنر نمی شود



رضیه زارع پور|هفته نامه افق کویر به رسم هفته های گذشته گفتگویی با یکی دیگر از بازیگران استان یزد انجام داده است.
افق کویر: در ابتدا خودتان را معرفی کرده بفرمایید چند سالتان است و در چه رشته ای تحصیل کرده اید؟
شهره اشقولی، پنجاه ساله هستم و دارای دیپلم انسانی.
افق کویر: در چه رشته ی هنری فعالیت دارید؟
 از سال 1375وارد عرصه هنر شدم و از آن زمان تاکنون در تئاتر،تلویزیون،رادیو وسینما مشغول به فعالیت هستم.
افق کویر: چگونه وارد دنیای بازیگری شدید؟ مشوقتان برای کار هنری چه کسی بود؟ آیا از طرف خانواده مخالفتی با کار هنری شما ابراز نمی شد؟
از نوجوانی علاقه شدیدی به بازیگری داشتم همین باعث شد که تلاش کنم و به هدفم برسم و بالاخره خودم را به صدا سیما معرفی کردم.
افق کویر: بیشتر کار تئاتر می کنید یا سینما و تلویزیون؟ ترجیح خودتان بیشتر کدام است؟
از نظر آماری بیشتر کارهای تلویزیونی انجام دادم، ولی شخصاً تمایل و علاقه ام به هنر تئاتر بیشتر است.
افق کویر:کار تئاتر سخت تر است یا تلویزیون و سینما؟ 
مشخصاً کار تئاتر به لحاظ اجرای زنده و ارتباط مستقیم با تماشگر و امکان باصطلاح ((روتوش)) نداشتن همانند سینما و تلویزیون، دشواری بیشتری دارد؛ کما اینکه کار رادیو هم به علت اینکه امکان نشان دادن حرکات و تغییر حالت چهره در هنگام ادای جمله توسط بازیگر نیست هم، دشواریهای خاص خودش را دارد.
افق کویر: آیا به بازیگری به عنوان درآمد می شود اتکا کرد؟ 
به هیچ عنوان جنبه مادی ندارد بخصوص در((شهرما)).....این هنر در شهر یزد به قول معروف دلی است و اهالی و اصحاب هنر شهرمان بخاطر عشق و دلشان کار هنری انجام می دهند، حتی در این راه علاوه بر اینک سودی عایدشان نمی شود، هزینه هم می کنند؛ اما در شهرهای بزرگ مثل پایتخت، وضعیت .... فرق می کند.
افق کویر: در چه کارهایی تاکنون بازی کرده اید که برای مردم بیشتر جذاب است؟
فکر می کنم سریالهایی مثل، همدوماد، بوی ریحان، حلقه گمشده، آرزوهای بزرگ، هانیه و فیلمهای آب در آیینه، وارونگی، ماه در آیینه و مادری شناخته شده تر هستند برای مردم عزیز شهرمان.
افق کویر: نقش "چهره " و زیبایی بازیگر در مطرح شدن بازیگر زن در سینما و تئاتر تا چه اندازه مؤثر است؟
در تئاتر این مسئله تا حدودی نامحسوس است، ولی متأسفانه در سینمای چند سال اخیر این موضوع کاملاً ملموس است، طی این چند سال شاهد بسیاری از فیلمهای سینمائی بوده ایم که کارگردانان و تهیه کنندگان از بازیگرانی استفاده کرده اند که صرفاً از نظر چهره مقبولیت داشته و در اکثر موارد نابازیگر بوده اند....و هدفشان فقط بدست آوردن گیشه بوده نه ساخت فیلم هنری و با محتوا.
افق کویر: برای حفظ کردن دیالوگ ها در تئاتر و سینما آیا مشکل نداشته اید؟ سابقه دارد در تئاتر تپق زده باشید؟
خدا را شکر تاکنون بابت حفظ دیالوگها و متن نمایشنامه و فیلنامه مشکل خاصی نبوده، ولی در مورد تپق زدن هنگام ادای دیالوگ در حین اجرای نمایش تئاتر، فکر نمی کنم، حتی از بازیگران بنام این رشته هم این ادعا را داشته باشند، زیرا به هرحال نمایش زنده است و استرس و هیجان در سطح بالاو آدمی جایزالخطا......
افق کویر:آیا به فرزندتان نیز بازیگری را توصیه می کنید؟
پافشاری زیادی نسبت به این موضوع در قبال فرزندانم نداشتم و سعی کردم آنها را نسبت به دنبال کردن علایقشان آزاد بگذارم و همیشه به علایقشان در هر زمینه ای احترام گذاشتم و تلاش کردم تا مشوق خوبی برایشان داشته باشم؛ البته پسر بزرگم در رشته بازیگری تئاتر فعالیت دارد، دو فرزند دیگرم هم به این هنر علاقمند هستند؛ اما بصورت جدی دنبال نمی کنند.
افق کویر:برخورد مردم در سطح شهر و مجامع عمومی با شما به عنوان یک بازیگر چگونه است؟ آیا شهرت باعث مزاحمت در زندگی برایتان شده است؟
مردم یزد واقعاً مردم هنر دوستی هستند((در تمام رشته ها)) و بر هیچ کس پوشیده نیست، بالتبع من هم از این قاعده مستثنی نیستم و لطف این مردم همه جا شامل حال این حقیر شده است، هرچند خودم را هنرمند نمی دانم و معتقدم هنوز راه طولانی در این عرصه پیش رو دارم.
افق کویر: حرف پایانی:
من دیگه حرف خاصی ندارم، فقط از شما و همکاران خوبتان در هفته نامه افق کویر تشکر می کنم بخاطر مهیا کردن این فرصت گپ وگفت....وآرزوی فردایی روشنتر برای هنر و هنرمند این مرز و بوم دارم.