هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سهم بافق از 600 میلیارد تومان چقدر است؟

سهم بافق از 600 میلیارد تومان چقدر است؟



   سازمان اموراقتصادی و دارایی یزد بیش از 600 میلیارد تومان طلب شرکت سنگ آهن مرکزی  دارد و بیش از یک هزار میلیارد تومان برای معدن چادرملو، اجراییه صادر نموده است.  این مسئله حاکی از آن است که پرداخت مالیات کوچک و بزرگ نمی شناسد و همه در برابر قانون موظف بوده تا تکلیف خود را انجام بدهند. همانگونه که در اهداف و وظایف این سازمان آمده است: " اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، دستگاه اجرایی متناظر با وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان بوده و هدف آن تحقق سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط از طریق اجرای برنامه‌ها، تکالیف و مأموریت‌های محوله از سوی وزارت اقتصاد در استان می‌باشد. از مهمترین وظایف تعریف شده برای این اداره کل می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1. اجرای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ابلاغی وزارت امور اقتصادی و دارایی؛
2.تنظیم خط مشی‏ها و اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور در سطح استان؛
3. مطالعه و بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت در استان؛
4. نظارت بر وصول درآمدهای عمومی استان و همچنین اجرای وظایفی که به موجب قانون به خزانه معین استان محول شده است. " 
به هر حال این نیست که یک شرکتی به خاطر این که میلیاردها تومان سرمایه دولت در دستان اوست از پرداخت مالیات شانه خالی کند، در عوض کارمند یک اداره که حداقل حقوق و دستمزد را می گیرد، موظف می باشد تا به موقع مالیات خود را پرداخت کند؛ هر چند  چه  بخواهد وچه نخواهد، حسابداری آن مالیات را از حقوقش کسر خواهد کرد. حال به این مسئله توجه داشته باشید این دو شرکت معدنی در حالی که بدهی میلیاردی ناشی از عدم پرداخت " حق انتفاع پروانه بهره برداری سالهای 1392 و 1393 " را به جا گذاشته‌اند و آن را به " حساب درآمد عمومی دولت " واریز نکرده اند در تلاش هستند تا آن را بصورت اقساط پرداخت کنند؛ در حالی که یک کارمند اداره سر ماه، بصورت نقد از حقوق وی کسر شده و به حساب  دارایی واریز می شود. این دوگانگی موجود، نشان از ضعف قوانین هست که به یک شرکتی اجازه این تقسیط را می دهد و به یک کارمندی اصلا و ابدا چنین مجوزی را برایش صادر نمی کند! 
   فارغ از موضوع پرداخت مالیات آنچه که موجب شده تا اذهان را به خود مشغول کند، این است که این پول به حساب خزانه معین استان یزد واریز می شود و خرج کرد آن در اختیار استان هست. چیزی که نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی هم در لفافه به آن اشاره کرده است: " در قانون بودجه سهم استان یزد کاملا مشخص است".  پرسش این است سهم شهرستان بافق از این ثروت چیست؟ مبلغ 600 میلیارد تومان چگونه تقسیم می شود؟ آیا همه آن در اختیار استان هست و یا استان دسترسی اندکی به آن دارد. نگارنده تلاش هایی نمود تا  چند و چون این مسئله را از اداره امور مالیاتی بافق سوال کند که ریاست محترم این اداره اطلاعی از این موضوع نداشت. به هر حال لازم است تا مسئولان امور مالیاتی؛ به ویژه در شهرستان بافق که متولی وصول مالیات هستند، بصورت شفاف توضیح بدهند که آیا بافق هم از این 600 میلیارد تومان سهمی دارد یا خیر! و سوال اساسی این که پرداخت این مبلغ بدهی به دارایی استان یزد آیا خزانه پولی شرکت سنگ آهن را تهی نخواهد کرد؟ آیا این شرکت قادر خواهد بود تا طرح های جوار معدنی خود را اجرا کند! و آیا به بن بست خواهد خورد!