هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سن اعتیاد به زیر 15 سال رسیده است

سن اعتیاد به زیر 15 سال رسیده است


سن اعتیاد به زیر 15 سال رسیده است

به گزارش خبرنگار افق کویر از یزد، سه شنبه گذشته مورخ 3/2/1393 نشست خبری در محل مرکز شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اصحاب رسانه با حضور روستایی، دکتر فرحی کارشناس درمان و وفائیان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.
 در این نشست روستایی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و شهید محراب حضرت آیت ا... صدوقی و مرحوم آیت ا... خاتمی و بخصوص شهدایی که در رابطه با مواد مخدر ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: 3700 نفر از شهداء در طول سالهای بعد از انقلاب که حدود 90%این شهدا، شهیدان نیروی انتظامی بودنند که در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند که 37 نفر از این عزیزان متعلق به این استان می باشند که در طول سالیان مبارزه جان خود را را از دست دادند و به شهادت رسیدند.
وی افزود: 31 خرداد ماه تا 5 تیر ماه به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است و از سوی سازمان ملل 5 تیر ماه روز مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است؛ شاید یکی از پر مخاطره ترین و پر تهدیدترین معضلی که جامعه بشری را تهدید می کند بحث اعتیاد و مواد مخدر است که مختص ایران نیست و مربوط به همه دنیا می باشد که به نوعی کشورها با آن برخورد کردند و کشور ما هم به لحاظ این که انقلاب ما ارزشی بوده و نظام ما ارزشی هست از زمانی که انقلاب شد بنا را بر این گذاشتند با مواد مخدر مبارزه کنند؛ اما متأسفانه در این گیر و دار مبارزه همیشه دچار افراط و تفریط می شویم هیچ وقت با یک نگاه واقع بینانه با این موضوع برخورد نکردیم که حداقل با یک برنامه دارز مدت یا کوتاه مدت و میان مدت ما آینده را مشخص کنیم در اوایل انقلاب یک برخورد محکمی با قاچاق مواد مخدر بود در زمان مرحوم آیت ا... خلخالی که دادستان کل کشور بودند و مسئولیت مبارزه با مواد مخدر را بر عهد ه داشتند برخوردها بسیار شدید بود و یک جو ترس و وحشت ایجاد کرده بود که باعث شده بود هیچ کس دنبال مواد مخدر نرود؛ شاید اگر ما همان سیاست را ادامه می دادیم نتیجه بهتری می گرفتیم در یک مقطع هم گفتند که یک مقدار برخوردها ملایم تر باشد زندانها را باز کردند برای این که مجرمین مواد مخدر به زندانها بروند معتادین را گفتیم مجرم هستند و داخل زندان کردیم حجم بزرگی از زندانها را مجرمین مواد مخدر تشکیل دادند باز در یک مقطعی تغیر سیاست دادیم و گفتیم معتاد مجرم نیست و آنها را به عنوان مجرم تلقی نکنید و وارد زندان نکنید و امکانات درمانی برایشان ایجاد کنیم که به مراکز درمانی مراجعه کنند و معتادین را صرفاً به خاطر جرم اعتیاد به داخل زندانها نکنید و در حال حاضر سیاست بر این است که اگر معتادی را دستگیر می کنند به مراکز درمانی انتقال دهند این تغییر سیاست باعث شد که ما به بحث مواد مخدر هیچ وقت نگاه واقع‌بینانه نداشته باشیم. خیلی از جوامع پیشرفته با اعتیاد برخورد واقع‌بینانه کردند.
روستایی ادامه داد: خیلی از کشورها الآن خودشان مواد مخدر توزیع می‌کنند و یکی از مشکلاتی که معتادین ما در حال حاضر دارند به خاطر این است که مواد مخدر بصورت ناخالص در جامعه وجود دارد و خیلی از بیماریهای معتادین  به خاطر این مسئله می‌باشد؛ بیماریهایی مثل ایدز و هپاتیت؛ بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که خودمان یک مرکزی را در یزد ایجاد کنیم و به معتادین سرنگ و آمپول و امکاناتی را که لازم هست ارائه بدهیم و این شد یک واقعیت در جامعه، که بپذریم حال که نمی توانیم اعتیاد را از جامعه ریشه کن کنیم پس حداقل امکانات بهداشتی را بوجود بیاوریم  تا بتوانیم جلوگیری کنیم از عوارض مصرف مواد؛ اما در بحث مقابله ما نمی توانیم آن به صفر برسانیم.
وی تصریح نمود: افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در دنیاست و بیشترین  سود اقتصادی برای تجارت غیر قانونی بعد از سلاح و مهمات و نفت مواد مخدر هست. هیچ وقت قرار نیست قدرتهای کلان دنیا دست از این کار بردارند؛ یعنی اقتصاد ترنویل مالی چند ده هزار میلیارد دلاری در چرخه مواد مخدر معامله می شود از مواد تولیدی افغانستان حداقل 80% وارد کشور ما می شود. ما خود کشور هدف نبودیم هدف بیشتر کشور های ارو پایی بودند؛ چون ما کشوری بودیم که از قدیم ایام مسیر گذر مواد مخدر بودیم؛ بناراین بیشترین مواد از مرزهای شرقی وارد کشور و از مرزهای غربی خارج می شود ما تلاشهای بسیاری کردیم؛ اما میزان موفقیت ما در کشف مواد 10% تا 20% بیشتر نیست کشفیات سالانه ما 600 تن هست؛ اما تریاکی که وارد کشور می شود. 6000 تن می باشد  که بقیه یا مصرف داخل کشور و یا از مرزهای غربی خارج می شود. 
روستایی افزود: در حال حاضر یک معتاد مواد را از مرزهای شرقی وارد و بسته بندی و توزیع می کند و این برایش درآمد دارد هم آوردنش هم ناخالص کردنش. پس یک بخشی از جامعه که بیکار می شوند و می خواهند سوء استفاده کنند عملاً معتاد ما بیکار هست و این معتاد می شود. درآمد این توجیه اقتصادی قاچاق مواد مخدر و توزیع مواد مخدر متأسفانه توجیه پذیر هست برای آنهایی که درآمد داشته باشند و به ازای درآمد هم خودشان را تأمین می کنند هم زندگیشان را می چرخانند و هم باعث می شود که افراد دیگر را به حوزه اعتیاد بکشانند. در حال حاضر آمار اعتیاد ما رو به تضاد هست ما در استان حدود 40 هزار معتاد داریم معتادین زن ما 5% هستند متأسفانه جامعه اعتیاد زنان ما روند رشد از 1% به 5% رسیده و گرایش به سمت داروهای شیمیایی و صنعتی بیشتر شده است. سن اعتیاد ما قبلاً بین 20 تا 40 سال بوده الآن به 15 سال  و زیر 15 سال رسیده و همه آمارها نگران کننده است. حدود 80% جامعه اعتیاد بین 15 تا 40 سال شده و این گروه سنی که می توانند سازنده و فعال باشند درگیر مواد مخدر شده اند. ما باید این حساسیت را در جامعه ایجاد کنیم مهمترین کاری که می شود در حوزه مبارزه انجام داد بحث پیشگیری هست، ما هیچ وقت نمی توانیم اعتیاد را در جامعه صفر کنیم اشتغال ممکن هست بهانه ای برای اعتیاد باشد؛ اما همه اعتیاد اشتغال نیست! همه اعتیاد درآمد نیست! 60% تا 70% معتادین ما کار داشتند بخاطر اعتیاد کار را رها کرده‌اند و این نبوده که کار نداشته باشند و بروند دنبال اعتیاد.
وی گفت: ما یک بخش درمان داریم و یک بخش پیشگیری که خوشبختانه این چند سال اخیر تشکلها درگیر شدند. در حال حاضر ما حدود 60 تشکل فعال داریم که در زمینه درمان و پیشگیری کار می کنند، اردوگاه‌هایی داریم در سطح استان که معتادها را جذب می کنند و موفقیتشان هم نسبتاً خوب بود است. در بحث درمان 20% موفق بودیم که این خود آمار خوبی هست. ما در حدود 103 کلینیک  درمانی داریم که حدود 20 هزار نفر مراجعه کننده داشتیم. در حوزه پیشگیری دستگاهای فرهنگی فعال بودند؛ مثل  صدا و سیما و بهزیستی ... بصورت میانگین ما مجموعه آموزشهایی را دادیم در حوزه کارگری و دانشگاهی و دانش‌آموزی؛ اما در نهایت باید کار فراگیرتر باشد و اینها کافی نیست. انتظار ما از رسانه ها مخصوصاً صدا و سیما به عنوان رسانه ملی بپردازند به این مسائل و اطلاع رسانی خوبی داشته باشند.
رضیه زارع پور