هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سنگ بی پولی بر سر بازاریان

سنگ بی پولی بر سر بازاریان



به گزارش هفته نامه افق کویر، ارزان شدن سنگ و کاهش قیمت جهانی سنگ آهن و وضعیت فعلی شرکت سنگ آهن همچنین 5 هزار کارگری که به نوعی در این شرکت مشغول به کار هستند بازار بافق، این شهر معدنی را به گفته بازاریان از رونق انداخته است.
خبرنگار هفته نامه افق کویر به سطح شهر بافق رفته و گفتگویی با بازاریان در این باره انجام داده است. 
"حاج محمود غالب" فروشنده پوشاک، در میدان امامزاده عبدا...، در این باره گفت: از زمانی که شایعه شده معدن حقوق نمی دهد بر فروش مغازه ها تأثیر گذاشته است. هیچکس پول ندارد تا خرید انجام دهد و متأسفانه دزدی در مغازه ها زیاد شده است. 
وی افزود: بازار هر روز در حال افت است. نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش فروش داشته ایم. نقدینگی مردم کم شده است.
"واحد تفکری"، رییس اتحادیه صنف پوشاک و معاون دوم اتاق اصناف گفت: حدود 2 سال است، قدرت خرید مردم کم شده است.
وی افزود: جنس ها گران شده است و حقوق نسبت به گرانی اجناس افزیش نیافته است. معدن بیش از 5 هزار نیرو دارد، در چند ماه اخیر عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران سنگ آهن بر بازار نیز تأثیر گذاشته است و تعداد مشتریان کاهش پیدا کرده است. 
"محمد نصیرزاده" که 30 سال فروشنده پوشاک است گفت: بازار همیشه افت و خیز دارد. میزان فروش چند ماه گذشته  نسبت به سال گذشته متفاوت است.
وی افزود: مشکل اصلی سوء مدیریت است. در صنف پوشاکی 100 الی 105 نفر دارای پروانه هستند. باید بیش از نیاز شهرستان پروانه صادر نشود. بیش از 150 فروشنده خانگی در بافق وجود دارد که این مسئله باعث رکود بازار پوشاک شده است. در صورتی که دارایی فقط مغازه دار را می شناسد و از ما مالیات دریافت می کند.  
"وحید تفکری" با 24 سال سابقه در صنف طلا و جواهر فروشی گفت: بازار خیلی خراب شده است و در حال حاضر به خاطر بحرانی که در معدن شایعه شده است و با توجه به اینکه قیمت سنگ آهن پایین آمده و به نسبت آن فروش سنگ کم شده است، باعث شده معدن جوابگوی حقوق کارکنانش نباشد، مرم پول دارند؛ ولی از خرید هراس دارند و پول هایشان را نگه داشته اند.
وی افزود: در 6 ماه گذشته حدود 40 میلیون تومان چک برگشتی داشتیم به خاطر همین در 2 ماه اخیر کمتر چک قبول کردیم. در این مدت مردم، بیشتر طلا فروخته اند تا اینکه طلا خریداری کنند.
صاحب یکی از لبنیاتی ها که تمایلی به معرفی خود نداشت گفت: شرایط معدن بر روی فروش مغازه ها تأثیر داشته است ؛ ولی ناشکری نمی توان کرد.
وی افزود: حساب دفتری زیاد شده است و اگر به این صورت پیش برود مغازه ها نمی توانند تاب بیاورند.  فروش مغازه ما بد نیست؛ ولی مغازه هایی هستند که واقعاً مشکل پیدا کرده اند؛ چراکه قدرت خرید مردم کم شده است.
"سعید ابراهیمی" فروشنده ظروف پلاستیکی گفت: مردم قدرت خریدشان کم شده است. وضعیت الآن با یک ماه گذشته بسیار تغییر کرده است. در مقایسه با سال گذشته اصلاً قابل قیاس نیست.
وی افزود: در این ساعت از روز باید اوج فروش ما باشد؛ ولی هیچکس برای خرید مراجعه نمی کند. 
ابراهیمی تصریح کرد: تمام این مشکلات به خاطر مشکلات معدن است. از معدن حدود 7 میلیون تومان طلب داریم که هنوز وصول نشده است.
فروشنده لبنیاتی برادران کوشکی زاده گفت: قدرت خرید مردم نسبت به قبل خیلی کمتر شده است 
وی افزود: وضعیت مالی مردم بافق خوب است؛ ولی دست به عصا جنس خریداری می کنند، چون هراس دارند که حقوقشان چند ماه پرداخت نشود یا پسرشان از کار بیکار شود. 
کوشکی زاده تصریح کرد: سه ماه اخیر چک برگشتی زیاد شده است ؛ وقتی معدن حقوق را دیر پرداخت کند، چک مردم برگه یا برگشت می خورد.