هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سنگ‌آهــن زنـده شد

سنگ‌آهــن زنـده شد


سنگ‌آهــن زنـده شد

سنگ‌آهــن زنـده شد

بالاخره با حضور استاندار یزد و قرائت مکاتبات بین وزراء صنعت، معدن و تجارت، رفاه و وزیر اقتصاد، کارگران و مهندسان معترض شرکت سنگ‌آهن به کار خود بازگشتند.

این پایان 38 روز دلهره، اضطراب، نگرانی و ترس بود. روزهای سختی که بر مردم و مسئولان گذشت و نه تنها شرکت سنگ‌آهن، بلکه جامعه بافق و استان را دچار نگرانی نمود. ترس از دست دادن معدنی که شاهرگ حیاتی استان یزد است و نقشی اساسی در مبادلات اقتصادی استان با سایر استان‌ها دارد. آن چنان که قطع این زنجیره باعث رکود تجاری و بازرگانی بخش‌های مرتبط می‌شود. بدون شک فریادی از حلقوم کارگران زحمت‌کش سنگ‌آهن مرکزی در پی واگذاری یک شبه صورت گرفت، وجدان خفته برخی از برج‌نشینان مرفه را بیدار خواهد کرد. آنگونه که آویزه گوششان خواهد نمود؛ گر چه قدرت میز و ریاست در دستان آنان هست؛ اما مردم نیز در روی کار آوردن آنها نیز نقشی اساسی داشته‌اند.
باندهای مخوف معدن‌خور که فقط و فقط به فکر زراندوزی و رانت‌خواری هستند هرگز به فکر ایجاد صنایع جوار معدنی نخواهند بود! هیچگاه به فکر اشک و آه همسران و فرزندان کارگران نخواهند بود. هرگز در تلاش برای عمران و آبادانی محل درآمد خود نیستند. آمده اند تا کیسه خالی خود را پر کنند و چند صباحی به حکم آن که سرمایه دارند، بر منصب سرمایه‌داری بنشینند. این درد نهفته جامعه اقتصادی ما هست که چشم به جایی می‌دوزد تا ببیند از قبل آن چه قدر می2تواند حساب‌های بانکی خود را افزایش دهد. قدر مسلم وظیفه مردم و فرهیختگان جامعه است که از داشته‌های خود به حکم امانت‌دار بودن، نگهداری کنند و بدانند فرزندان آنها هم حق زندگی دارند و متعلق به همین آب و خاک هستند.
این که آمار استخراج و آمار حمل مواد خام به خارج از کشور بالا نگهداشته شود هیچ افتخاری ندارد که هیچ؛ بلکه موجب سرافکندگی نیز خواهد بود. هنر آن است که همین مواد خام را در داخل کشور با استفاده از نیروهای بومی و متحصنین فرآوری و استحصال نمود. این همان چیزی است که هدف انقلاب از شکل‌گیری آن همین بوده است. فروش مواد خام به کشورهای خارج؛ گر چه برای مدتی ما را سرخوش می دارد، اما اندک اندک خزانه معدنی را تهی می‌کند، پس، پیش از آنکه مانند کشورهای استعمار زده آفریقایی عمل کنیم با چنگ و دندان از مواد خام و آنچه که خداوند به ودیعه در اختیار ما قرار داده صیانت کنیم و بدانیم فرزندان ما هم حق ادامه زندگی دارند، همانگونه که ما الآن خود را ذی حق می‌دانیم.
این گام اول بود تا 5/28 درصد به آغوش استان باز گردد حرکت بعدی به سمت 5/71 درصد خواهد بود تا از قبل آن صنایع جوار معدنی سر از خاک بر آورده و عمران و آبادانی و رفاه مردم بافق تأمین شود.