هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سقوط کودکان را تهدید می کند

سقوط کودکان را تهدید می کند



هر کودک نشانیِ خداست  
                     شعار روز جهانی کودک 
نگهداری و سلامت کودک مهمترین مسئله ای است که پدر و مادر باید به آن توجه کنند. همه والدین تمام تلاششان را می کنند که از کودکشان در برابر بیماری ها و مشکلات جسمی محفوظ نگاه دارند. اما بسیاری از آنها به ایمنی کودک در خانه توجه ای نمی کنند و همین مسئله باعث بروز حوادث جبران ناپذیر می شود.
كودكان از ابتداي تولد تا سن پنج سالگي در معرض آسيبهاي جدي در خانه قرار دارند. هرساله تعداد زيادي كودك به علت سوانح و اتفاقات به اورژانس منتقل مي شوند. بسياري از كودكان در منزل دچار جراحت مي شوند و گاهي اين جراحت به حدي شديد است كه بايستي به بيمارستان رسانده شوند. خطر بروز جراحت براي كودكان در دومين سال زندگي بيشتر از ساير مواقع است. افتادن و سقوط عامل نيمي از جراحات هستند؛ و آتش بيشترين تعداد مرگ و مير را موجب مي شود.
پس بهتر است قبل از اينكه اتفاق ناگواري بيفتد دست به كار شويد و پيش از به دنيا آمدن نوزاد تدبيري براي ايمن سازي منزل بينديشيد. با يك طراحي مناسب و كمي تجهيزات مي توانيد براي زماني كه كودكتان مي خواهد به راه بيفتد آماده شويد. بهترين حالت اين است كه مثلا قبل از شروع خزيدن اقدامات لازم را انجام دهيد و پيش از اينكه كودك كاملا به راه بيافتد تغييرات مناسب را در خانه صورت بدهيد..
موثرترين روشهاي پيشگيري از سقوط به شرح زير مي باشد
          ● در ابتدا و انتهای راه پله ها محافظ بزنید.
● کودک از بالا رفتن از بلندیها لذت می برد و خیلی زود یاد می گیرد که از جاهای بلند مثل لبه تختخواب،صندلی،میز،کابینت و غیره بالا رود و سقوط کند.
● پله ها را نرده بزنید و توجه کنید لبه آنها تیز و زاویه دار نباشد.
● احتمال واژگون شدن کمدهای با عرض کمتر نسبت به ارتفاع، بسیار زیاد است،بنابراین از این کمدها یا استفاده نکنید یا آنها را با وسیله ای محکم به دیوار ببندید.
● نرده های حفاظتی بهتراست بصورت عمودی باشد،زیرا این نوع نرده ها  امکان بالا رفتن کودک از نرده را از بین می برد.
● کودک را با روروک در جاهایی که خطر سقوط وجود دارد ، قرار ندهید و تنها نگذارید. 
  ● چون بچه ها خیلی راحت از پنجره به بیرون پرت می شوند،باید ایمنی پنجره را رعایت کنید. ساده ترین کار ساختن پنجره در ارتفاع مناسب 120-100 سانتیمتری از کف اتاق است.ضمنا طوری ساخته شود که زیاد باز نشود، در هنگام  خرید منزل به این نکات توجه داشته باشید.
  ●صندلی یا چیز هایی که کودک می تواند از آنها بالا رود را در نزدیکی پنجره قرار ندهید. زیرا خطر سقوط از پنجره را افزایش می دهد.
  ● بالکن جای خطرناکی است،اگر خانه تان بالکن دارد در ورودی آنرا قفل کنید تا کودک نتواند به تنهایی به بالکن برود.نرده های افقی خطرناک است زیرا کودک میتواند از آن بالا رود. برای کاهش خطر می توان نرده ها را ایستاده و بلندتر و یا اینکه توری محافظ روی آن نصب کرد.ضمنا در نزدیکی نرده بالکن چیزی که کودک بتواند از آن بالا رود قرار ندهید.
            ● طریقه ایمن بالا رفتن از پله را به کودک آموزش دهید و او را از خطر سقوط و ارتفاع آگاه سازید.
● درب بام خانه را همیشه قفل کنید تا کودک نتواند به تنهایی به آنجا برود.
● فرش یا موکت روی پله ها را جهت جلوگیری از لغزندگی با بست های مخصوص محکم  کنید.
● نردبان یا چهار پایه را باید پس از استفاده در جایی امن و بصورت افقی  قرار دهید تا کودک نتواند از آن استفاده کند.
● هر چند وقت یکبار از استحکام در و دیوارهای چاه و فاضلاب ها و درپوش چاه مطمئن شوید.
 ● مطمئن شوید محل بازی کودک ایمن است.
 ● در صورت ضرورت برای استفاده از نردبان بطور کامل مراقب کودک باشید،زیرا ممکنست در هنگام بالا رفتن تعادل خود را از دست برهد..
● از بازی کردن کودکان در ساختمان های نیمه تمام جلوگیری کنید.
● هنگام حفر چاه  و چاله در معابر مراقب کودک خود باشید.
● احتمال سقوط و آسیب دیدگی  کودکان در خانه های قدیمی یا در حال ساخت و چند طبقه بسیار زیاد است.
● کودک را از بازی با سرسره های بدون حفاظ مناسب که کناره های آنها ارتفاع کمتر و شیب تند دارند،منع کنید.   
● توجه به ایمنی زنجیر تاب و فضای کافی تاب و تکیه گاه آن بسیار ضروری است..
● هنگام گردش وتفریح بچه ها را از بالا رفتن از درخت منع کنید.
● هنگام گردش به علت عدم شناخت کافی کودک از محیط اطراف، آنان را رها نکنید و مدام از   وضعیت آنها مطلع باشید.زیرا در صورت بی توجهی احتمال بروز غرق شدن در آب،سقوط در چاله و چاه و رود خانه و آبگیر یا خوردن گیاهان سمی وجود دارد.  
● در پارکها قسمت پیاده رو  را  از فضای سبز با زنجیر جدا کرده اند.بچه ها با نشستن روی آنها لذت می برند.بنابراین خطرناک بودن چنین کاری و احتمال سقوط در حین تکان دادن زنجیر و آسیب دیدگی سر و صورت و ستون فقرات زیادست.
نصرت قاسمیان