هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سرطان پوست، شایع‌ترین سرطان در بین مردان یزدی

سرطان پوست، شایع‌ترین سرطان در بین مردان یزدی



یزد آوا؛ سرطان نامی است که به مجموعه بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشده سلول‌ها پدید می‌آیند، سلول‌های  سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی  یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند، مانند مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب.
یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود، ولی در اغلب موارد، تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطان زا مانند الکل و دخانیات صورت می‌گیرد. احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیادتر می‌شود.
سرطان به طور فزاینده‌ای عامل مهم در بار جهانی بیماری در دهه‌های آینده خواهد بود و انتظار می‌رود تعداد موارد جدید به 15 میلیون نفر در سال 2020 افزایش یابد که حدود 60 درصد این موارد جدید در کشورهای کمتر توسعه یافته جهان ایجاد می‌شوند. سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته است. در حال حاضر سرطان عامل 12 درصد مرگ ومیر در سرتاسر جهان است که در سال‌های آینده روند روبه رشدی خواهد داشت. چرا که با افزایش متوسط سنی جمعیت، کنترل نسبی بیماری‌های واگیر و افزایش عوامل خطر محیطی، با افزایش بروز سرطان روبرو هستیم.
شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان و مردان یزدی
رئیس مرکز تحقیقات خون، سرطان و ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان در گروه زنان در ایران سرطان پستان، پوست ، روده و معده است و در مردان سرطان پوست، معده ، مثانه و پروستات است، اظهار کرد: در استان یزد، شایع ترین تیپ سرطان در گروه زنان سرطان پستان، پوست، خون و معده و در گروه مردان پوست، مثانه، معده و خون است.
وی شایع ترین بدخیمی در طب اطفال را لوسمی یا سرطان خون عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه نزدیک به 80 درصد این بیماری قابل درمان است؛ البته مشروط بر اینکه علایم بالینی، تشخیص به موقع، درمان بجا و به موقع و بسیاری از عوامل موثر در درمان مانند کنترل پرستاری، وجود دارد و... همه با هم مهیا باشند.
دکتر اعظم السادات هاشمی با بیان اینکه تفاوت زیادی بین روش های درمانی در ایران و نتایج حاصل از آن با کشورهای پیشرفته وجود ندارد، افزود: متاسفانه آمار دقیقی از میزان شیوع سرطان اطفال در ایران نداریم اما پروتکل درمانی در ایران به روز و مطابق با کشورهای پیشرفته دنیاست؛ از نظر پیشرفت های علمی، روش های درمانی و نوع داروها هم هیچ فاصله ای نیست و  از نظر مطالعات، روش های تحقیقی، کنگره های علمی و... نیز از جمله کشورهای به روز هستیم.
وی تصریح کرد: در ایران سرطان، سومین عامل مرگ و میر است و سالانه بیش از 30هزار نفر از هموطنان در اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند و تخمین  زده می‌شود بیش از 70 هزار مورد جدید سرطان در کشور اتفاق می‌افتد. از طرفی با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور، انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به دوبرابر افزایش یابد.