هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

سالانه در بافق 1720کیلو عسل تولید می شود

سالانه در بافق 1720کیلو عسل تولید می شود



عذرا عبداللهی| به گزارش هفته نامه افق کویر، اداره ترویج و امور دام جهاد کشاورزی در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد خانوار اقدام به برگزاری کلاس و دوره های آموزشی نموده است. به همین منظور گفتگویی با علی فلاح مبارکه، مسئول اداره ترویج و امور دام جهاد کشاورزی بافق انجام داده است.
افق کویر: کلاس آموزشی در چه تاریخی، چه مکانی و توسط چه ارگانی تشکیل شده است؟
اداره ی ترویج و امور دام جهاد کشاورزی در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد خانوار اقدام به برگزاری کلاس و دوره های آموزشی نموده است. این کلاسهای آموزشی برای بهره برداران بخش با هماهنگی جهاد کشاورزی برگزار می شود. که می توان به یک نمونه از آن به عنوان کلاس آموزشی زنبور عسل اشاره نمود. از صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی مبارکه که شامل 55 نفر هستند، تعدادی در خواست کلاس آموزشی رنبور عسل را داشتند که با هماهنگی های انجام شده این کلاس در تاریخ 14/04/96 در روستای مبارکه با حضور استاد محمد عباسی، زنبور دار با سابقه برگزار شد؛در ضمن زنبور عسل یکی از مشاغل خانگی شناخته شده است.
افق کویر شرایط نگهداری زنبور عسل چیست؟
شرایط نگهداری زنبور عسل مزارع و باغات و مراتع که دارای گل و گیاه شهد دار می باشد و جایگاهی که کندو مستقر می گردد، باید شرایط مناسبی داشته باشد.
افق کویربرای داشتن کندوی خوب، چه نکاتی را باید رعایت نمود؟ 
برای داشتن کندوی خوب باید در وهله اول زنبور از نظر تغذیه ای در جای مناسبی قرار گیرد. بازدید از کندو و کنترل بیماری و آفت کندو، مبارزه با زنبور وحشی، مرغ زنبور خوار،در دسترس بودن آب بهداشتی و کنترل جمعیت باید در دستور کار قرار بگیرد. یک کندو وقتی جمعیت زنبور خوبی داشته باشد، فعالیت بیشتری دارد در نتیجه برداشت عسل بیشتر می باشد.
افق کویرآفت های موجود که می تواند یک کندو را تهدید کند و راههای مقابله با آن چیست؟
زنبور قرمز وحشی ، مرغ زنبور خوار، کنه زنبور، بیماریهای اسهال زنبور، بیماری های قارچی و بیماریهای باکتریایی جزء آفت زنبور می باشد.
افق کویر بافق دارای چند زنبورستان می باشد و رتبه ی بافق از لحاظ تولید عسل در استان، چند است؟
شهرستان بافق دارای 8 واحد زنبورستان می باشد به تعداد 520 کندو می باشد که تولید عسل آن 1720 کیلو در سال می باشد. بافق در استان با توجه به شرایط آب و هوای رتبه ششم را در این زمینه دارد.