هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

زمین راه آهن واگذار شد

زمین راه آهن واگذار شد



مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: زمین راه آهن به مساحت 47 کیلومتر واگذار شده و قرار داد پیمانکار برای آغاز کار، 57 میلیارد تومان است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا رجبی، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: زمین راه آهن به مساحت 47 کیلومتر واگذار شده است.
وی افزود: راه آهن از ایستگاه یونسی (محل اتصال راه آهن بافق به بندرعباس) آغاز شده و تا بیدخت گناباد ادامه دارد.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی، اعتبار مصوب راه آهن را 10 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: برای راه آهن ابلاغیه‌های اضافه ای در نظر گرفته شده است.
رجبی بیان کرد: قرار داد پیمانکار برای آغاز کار، 57 میلیارد تومان است و این بستگی به توان مالی پیمانکار برای هزینه کردن در این پروژه دارد.
 این بستگی به زمان تحویل کار و شاخص های تعدیل چگونه باشد؛ علاوه بر تخصیص پروژه، از محل های دیگر تامین شود که کار تسریع شود.
وی گفت: راه آهن باید از نقطه ای آغاز شود که به ریل وصل باشد از ایستگاه یونسی آغاز شده و به سمت خراسان جنوبی می آید.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ضمن تاکید بر اینکه اعتبار ملی این پروژه ناچیز است، گفت: باید از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شود که مجوزهای آن را وزارت خانه گرفته است و دنبال سرمایه گذار است که بتواند از طریق سرمایه گذاری این کار را واگذار کند تا روند کار تسریع یابد.
رجبی بیان کرد: مسیر راه آهن از گناباد، بیدخت، منطقه خضری دشت بیاض، قاین، آرین شهر، بیرجند، سربیشه نهبندان و زاهدان است.
وی اضافه کرد: 700 کیلومتر از مسیر راه آهن زاهدان تا خراسان جنوبی است.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: یک هزار و 400 میلیارد تومان برآورد بودجه ای برای کل پروژه راه آهن شده و اعتبار می‌خواهد وتامین اعتبار این، از ردیف کم اعتباری دولتی قطعا به طول می انجامد و به سختی می توان تامین اعتبار کرد.
رجبی تاکید کرد: برای اینکه کار به سرعت انجام شود به دنبال فاینانس و تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی رفته ایم.
وی اظهارکرد: آقای رئیس جمهور در سفر استانی اعلام کردند قول می‌دهیم از محل صندوق توسعه ملی هم به این پروژه کمک کنیم که این مجوز صادر شده و وزارت راه این مهم را دنبال می کند و به دنبال سرمایه گذار است.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به اینکه بخشی از اعتبارات از صندوق توسعه ملی تامین می شود رایزنی هایی با آستان قدس صورت گرفته که دو سه کشور خارجی اعلام آمادگی کرده که کارهای قانونی و مجوزهای بانک مرکزی اخذ شده و دنبال عقد قرارداد با سرمایه گذار هستند که سرمایه گذار قطعا کار خود را انجام داده و منتظر ردیف بودجه دولت نمی شود.
رجبی افزود: کل راه آهن شرق کشور یک هزار و 400 کیلومتر است. 452 کیلومتر از راه آهن در حوزه خراسان جنوبی است و شبکه ریلی که به زاهدان متصل می‌شود 700 کیلومتر است.
وی یادآورشد: قولی که رئیس جمهور برای راه آهن خراسان جنوبی دادند دارد اجرایی می شود و سال گذشته مجوز بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی را نداشتیم؛ با توجه به اینکه راه آهن در محوز بندر چابهار در حال اجرایی شدن است بزودی در خراسان جنوبی نیز اجرایی و عملیاتی شود.
وی تاکید کرد: برای راه آهن باید به دنبال سرمایه گذار باشیم که در این صورت باید از توان صندوق توسعه ملی و دولت استفاده ‌شود تا سریعتر به بهره برداری برسد.