هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

زمرد بافق بایک تیم دلسوز 6 ماهه احیا می شود

زمرد بافق بایک تیم دلسوز 6 ماهه احیا می شود



اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، کارخانه کاشی زمرد بافق از ابتدای شهریور ماه سالجاری تعطیل شده است در این راستا گفتگویی با یکی از مهندسینی که در این کارخانه مشغول به کار بوده و سابقه 15 ساله در کارخانه های کاشی مختلف را دارد انجام داده است.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
 محمد علی ارشد هستم،لیسانس الکترونیک و 15 سال سابقه کار کاشی دارم.
افق کویر: چه مدت است که در بافق مشغول به فعالیت هستید؟
 عضو شرکت مهندسین مشاور همفکران امین یزد هستم. تخصص شرکت ما در زمینه طراحی، نصب، راه اندازی و بهره برداری از دستگاه های کارخانه های کاشی است.
از فروردین سال 93 قراردادی را با شرکت کاشی زمرد منعقد کردیم برای راه اندازی دو تا از خط ها مشکلات عدیده ای پیش آمد که ما را هم زمینگیر کرد. قراردادی که ما داشتیم تأمین مواد اولیه، تأمین گاز، آب، برق، حقوق و ایجاد رضایت پرسنل تمام این موارد بایستی توسط کارفرما محیا می شده است و تیم همفکران امین با توجه به این که تخصص آنها در کارخانه کاشی هست تولید را راهبری و طراحی کنند. مشکلاتی که از ابتدای کار با آن مواجه شدیم کمبود نقدینگی، کمبود مواد اولیه، قطع شدن مداوم گاز مایع زمانی که هنوز لوله کشی گاز انجام نشده بود، کمبود آب چرا که روزانه 200 الی 300 متر مکعب آب مصرف می شد و همیشه با کمبود آب مواجه می شدیم، همه این موارد باعث شد به اهدافی که مدنظر ما بود نرسیم و نهایتاً اعتصاب آخر که انجام و طولانی شد. با کارفرما برای ادامه کار دچار مشکل شدیم. 
افق کویر: به نظر شخصی شما چرا کارخانه کاشی زمرد بافق برخلاف کارخانجات دیگر با مشکل روبرو شده است؟
 در کشور کارخانه هایی که امکانات کارخانه کاشی زمرد بافق را دارد همه آنها در قبال نه ای به این شکل چند کارخانه دیگر نیز احداث کردند و سودآوری بالایی داشتند. تنها مشکل کارخانه کاشی بافق عدم تمرکز مدیریت در خود بافق بوده است؛ اگر به دهه هشتاد برگردید در کارخانه خرید تجهیزات، قطعات و مواد اولیه همه خارج از استان انجام می شده است و مدیریت خرید بیرون از کارخانه، بافق و حتی یزد بوده است. فروش کارخانه هم مدیریت آن کاملاً بیرون از کارخانه بوده است؛ وقتی یک کارخانه فعال خواهد بود که سرمایه در گردش از ناحیه فروش به داخل کارخانه برگردد.
باید مدیران شرکت، خرید و فروش در خود شرکت متمرکز شده و تأمین مواد و خدمات در خود شرکت باشد. از دور نمی توان هیچکس را کنترل کرد. تضمینی می گویم؛ اگر این موارد در خود شرکت مهیا و همه کارها در خود شرکت انجام شود. شرکت می تواند سودآوری و تولید بالا داشته باشد؛ اگر شرکت در ابتدای فعالیت خود سودآوری داشته است، چون هنوز بدهی های شرکت به آن تحمیل نشده و موعد وام های آن نرسیده بود.
طی 15 الی 16 سال گذشته اداره شرکت از طریق کنترل از راه دور بوده است، مشکلات دیده نمی شود مدیر یا مدیرانی که شرکت را کنترل می کنند ممکن است 4 یا 5 سال پا داخل شرکت نگذاشته باشند، چطور چنین مدیر یا مدیرانی می توانند مشکلات کارخانه را ببینند. 70 درصد کارخانجات کاشی کشور در یزد است تمام این کارخانجات مواد خود را از داخل یزد تهیه می کنند، حتی خیلی از شرکتهای تأمین کننده مواد اولیه انبارشان را در یزد احداث کردند تا در کنار کارخانجات باشند حالا باید مواد و قطعات کارخانه کاشی زمرد از خارج از استان تأمین شود.
خط تولید کاشی مداوم و سریالی است؛ اگر به خاطر یک قطعه ای یک موتور از کار بیفتد کل خط خوابیده است و این مشکلاتی است که از ابتدا دامنگیر شرکت کاشی زمرد بافق بوده است و هیچگاه نخواستند به این قضیه توجه کنند؛ اگر مقامات شهر بتوانند دو سال مدیران را مجاب کنند که در کارخانه مستقر باشند و از حالت کنترلی بیرون بیاید و خرید و فروش در خود بافق مسقر شود کارخانه پس از 6 ماه تولید به جایی می رسد که کارخانجات دیگر کاشی رسیده اند.
از فروردین 93 تا پایان مرداد سال 94 شبانه روز کارشناسان ما تجهیزات را روبه راه کردند و تجهیزات هیچ مشکلی ندارد. از ابتدا قطعات و تجهیزات دسته دوم خریداری شده است، زمانی که قطعات فرسودنی که در قطعات اصلی عوض شود کارخانه حالت عادی پیدا می کند، حتی اگر یک کارخانه جدید هم باشد بعد از یکسال باید قطعات فرسودنی آن را تعویض کرد. کارخانه کاشی زمرد بافق یک مشکل داشته است که تجهیزات آن دسته دوم بوده هیچ کدام از قطعات فرسودنی و یدکی آن را نیز تأمین نمی کنند. قطعه نیست، چون نقدینگی نیست و عدم نقدینگی هم به دلیل عدم تمرکز سرمایه و فروش و خرید در کارخانه است؛ اگر یک تیم دلسوز در کارخانه مستقر  شود 6 ماهه احیاء می شود.