هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

زمرد از چشم افتاد

زمرد از چشم افتاد



اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر از اوایل شهریور ماه کارکنان شرکت کارخانه کاشی زمرد بافق به نشانه اعتراض پیرامون عدم پرداخت حوق چند ماه گذشته خود دست از کار کشیدند و در حال حاضر کارخانه تعطیل می باشد. در این راستا گفتگویی با "ولی اله رنجبر" رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بافق انجام شده است.
رنجبر علت اخراج کارکنان مجموعه کاشی زمرد را عدم پرداخت حقوق آنها بیان کرده و گفت: سه ماه حقوق کارکنان را پرداخت نکرده اند ماه های خرداد، تیر و مرداد و کارگران اول شهریورماه دست از کار کشیدند.
وی افزود: مشکل کارخانه کاشی در ابتدا عدم وجود نیروی انسانی متخصص و متعهد در مجموعه می باشد، چون دائم نیروها تغییر می کنند و ذهنیت پرداخت حقوق بد حداقل برای نیروهای بومی شکل گرفته است و در شرایطی که سنگ آهن یا کارخانجات دیگر باشد هیچکس به سمت کارخانه زمرد نمی رود، چون این موضوع مسبوق به سابقه است و چندین مرحله تعطیلی داشته و حقوق پرسنل به موقع پرداخت نشده است، مورد دیگر عدم نقدینگی سرمایه در گردش برای کارخانه است. کارخانه کاشی مجبور است مواد اولیه را به صورت نقدی بخرد و محصول توزیع را هم نقدی بفروشد؛ اگر موردی می فروخت؛ قطعاً گرانتر می توانست بفروشد و مسائل دیگری که در حال بررسی بیشتر است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بافق در پاسخ به این پرسش که چرا کارخانه های کاشی که در شهرستانهای دیگر استان هستند پیشرفت و توسعه پیدا می کنند؛ ولی کارخانه کاشی زمرد بافق همیشه با مشکل روبرو بوده است؟ تصریح کرد: سوء مدیریت باعث این موضوع شده است. 
وی افزود: این کارخانه 2 هزار متر مربع در روز تولید دارد، در صورتی که می تواند تا 10 هزار متر مربع تولید داشته باشد.
در ادامه "اصغر دشت آبادی" رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق در این باره گفت:180 نفر پرسنل این کارخانه به دلیل عدم نقدینگی و عدم پرداخت حقوق و مزایا بیکار شدند؛ ضمناً تاریخ انقضا قراردادهای کارگران 31/05/94 بوده است.
دشت آبادی در پاسخ به این پرسش که چند ماه از حقوق کارکنان این مجموعه پرداخت نگردید است؟ افزود: دو ماه حقوق و مزایای کارگران معوق می باشد.
خبرنگار هفته نامه افق کویر تلاش کرد تا با مدیران این واحد تولیدی گفتگویی داشته باشد که متأسفانه تمایلی از خود بروز نداند. 
زمرد بافق که در سال 1377با سرمایه اولیه  مردم بافق و برخی شرکاء شروع به کار نمود، عمده فعالیت خود را بر روی کاشی و سرامیک گذاشت. گرچه در ابتداء فعالیت خوبی داشت ؛ امادر طول سالیان اخیر؛ به ویژه هنگام گران شدن حامل های انرژی ضرر جبران ناپذیری به این کارخانه وارد شد. 
غلامحسین شکوهی مدیر این مجموعه پیش تر گفته بود، اگر یارانه گاز به این کارخانه پرداخت نشود، این کارخانه با مشکل نقدینگی روبرو خواهد شد. 
با توجه به گفته های مسئولین مربوطه، می طلبد تا مسئولین ارشد شهرستان برای این مجموعه تولیدی تدبیری اندیشیده تا 180 خانواده بافقی دغدغه حقوق معوقه خود را نداشته و با امنیت شغلی بالایی به فعالیت خود در این کارخانه ادامه دهند. 
اکنون زمردی که روزی چشم ها را خیره می کرد؛ در حال افول و کم سو شدن است. دستهایی باید تا این زمرد را از چاه مشکلات بیرون بکشد و این جواهری که از چشم مردم، مدیران کارخانه و مسئولین افتاده است، باز چشم ها را خیره کند و مردم که روزی با دل و جان سرمایه گذاری کرده بودند، دوباره شاهد درخشش این کارخانه از نفس افتاده باشند.