هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

زمان رونق مسکن، سال 97 خواهد بود

زمان رونق مسکن، سال 97 خواهد بود



هر چند تازه ترین گزارش رییس کل بانک مرکزی خبر از بهبود وضعیت بازار مسکن می دهد ولی گزارش های میدانی همچنان تایید می کند بازار در رکود است.
 هفته نامه صدا نوشت: هر چند تازه ترین گزارش رییس کل بانک مرکزی خبر از بهبود وضعیت بازار مسکن می دهد ولی گزارش های میدانی همچنان تایید می کند بازار در رکود است. بر اساس گفته های سیف، میزان معاملات مسکن 30 درصد رشد داشته و به دنبال آن قیمت ها نیز 7.5 درصد گران شده اند ولی هر دوی این اتفاق ها هنوز میزان عقب ماندگی بازار مسکن از برنامه های پیش بینی شده را جبران نکرده اند.
بر این اساس کماکان کاهش 65 درصدی آمار صدور پروانه های ساختمانی موثرترین مولفه در تحلیل وضعیت بازار به شمار می آید. کارشناسان خوشبین بازار اعتقاد دارند در بهترین حالت بهار سال 1397 احتمال بهبود وضعیت بازار می رود. برخی فعالان بازار نیز اعتقاد دارند که زمستان امسال قیمت مسکن با رشد 5 درصدی همراه می شود.
خبرهای دیگری نیز تایید می کند که برخی موسسات مالی و اعتباری برخلاف دستور صریح رییس جمهور، برای سرمایه گذاری اقدام به خرید مسکن کرده اند. البته که این اتفاق نیز تاثیری در روند معاملات بازار نداشته و همچنان رکود حرف اول بازار مسکن را می زند.
تازه ترین گزارش از وضعیت بازار مسکن نیز روایت می کند که میزان معاملات در شهریور ماه بیش از 9.1 درصد رشد داشته است. البته این رشد در قیاس با مدت مشابه سال قبل بوده است. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملاتی ملکی شهر تهران 7.42 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.2 درصد افزایش نشان می دهد. بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 42.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.3 درصد افزایش نشان می دهد.