هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

زباله؛ درآمدی که دور ریخته می‌شود

زباله؛ درآمدی که دور ریخته می‌شود



براساس آمار وزارت کشور ایرانیان سالانه 20 میلیون تن زباله تولید می کنند و سرانه تولید روزانه زباله برای هر نفر 700 گرم به صورت میانگین است. اما این میزان زباله یا همان طلای کثیف چقدر ارزش دارد؟
مطالعات کشوری در حوزه پسماند که توسط وزارت کشور صورت گرفته نشان می دهد که در کشور روزانه بیش از 54 میلیون تن زباله تولید می شود که از بین 20 درصد سهم روستاییان و 80 درصد مابقی سهم ساکنان شهرهاست. اما نکته مهم این است که تنها 20 درصد زباله های تولید شده در کشور براساس آمارهای اعلام شده بازیافت می شوند و مابقی زباله ها دفن شده و یا سوزانده می شوند. براساس این آمارها حدود 3 میلیون تن زباله در کشور در سال بازیافت شده و حدود 16 میلیون تن از بین برده می شوند. زباله هایی که از بین بردن آن ها مشکلات زیست محیطی بسیاری نیز به دنبال دارد. اما وزارت کشور در شرایطی این آمارها را ارئه می دهد که سرانه تولید زباله در ایران سه برابر جهان است.
البته در این بین براساس آمارها شهرداری های کشور برای جمع آوری و مدیریت پسماند و زباله ها بین 800 تا 900 ریال هزینه می شود که از این عدد 285 ریال از ساکنان شهرها گرفته می شود. اما در سوی مقابل هر کیلوزباله چقدر قیمت دارد و کسانی که زباله های جمع آوری می کنند که در اصطلاح به آن ها زباله دزد هم می گویند چقدر این زباله ها را می فروشند؛ پیگیری ها و گزارش های متعدد نشان می دهد که در بین زباله ها؛ وسایل چوبی و کاغذ باطله کیلویی 80 تا 150 تومان، وسایل شیشه ای 200 تا 300 تومان و زباله های تر معمولا 30 تا 50 تومان به فروش می رسد. البته باید در این بین در نظر گرفت که سهم زباله تر از بین زباله های خشک مانند شیشه، کاغذ، چوب و... بسیار بیشتر است. علاوه بر این باید در نظر گرفت که بخشی از زباله های تولیدی نیز مواد فلزی هستند که معمولا بیشترین ارزش را در بین زباله ها دارند.
اما نکته مهم این است که هم اکنون در کشور نگاه اقتصادی به زباله وجود ندارد و دولت و شهرداری های کشور به فکر ایجاد درآمد از زباله ها نیستند. چندی پیش محمد باقر قالیباف در جریان بازدید از کارخانه بازیافت زباله گفت:« شهرداری به این مرکز نگاه اقتصادی ندارد و تولید کمپوست را تنها با هدف رفع چالش‌های زیست‌ محیطی انجام می‌دهد.» علاوه براین هفته گذشته معاون شهردار تهران اعلام کرد به زودی نیروگاه 3 مگاواتی برق که با بازیافت زباله کار می کند در تهران افتتاح خواهد شد.