هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

رونده‌های «حرام خواری» در محاکم قضایی/ کسب حلال راه نجات و سعادت

رونده‌های «حرام خواری» در محاکم قضایی/ کسب حلال راه نجات و سعادت



این‌جانب شاهد هستم که بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده در دادگاه‌ها و محاکم قضایی به‌خاطر این تشکیل شده‌است که بسیاری از اشخاص به‌شدت پول‌پرست شده‌اند و برای بدست آوردن مال و دارایی دنیوی دست به هر ترفند و لطایف‌الحیلی می‌زنند تابه ناحق و به حرام به مالی دست یابند و به عبارتی حرام خواری و کسب حرام نمایند.
همان‌گونه که می‌دانیم تمام انسان‌ها در طول زندگی به کسب و درآمد مشغول‌اند و چه بسا که انسان‌های زیادی که عمر خود را فقط بر سر این کار می‌گذارند البته دین مبین اسلام مال و ثروت که به‌صورت حلال به دست می‌آید را هرگز مذموم ندانسته است،بطوریکه کار و تلاش و کوشش از راه حلال برای تأمین زندگی و حفظ آبرو و پاسداری از حریم خانواده را یکی از بهترین کارهای اخلاقی هر انسانی دانسته، چرا که حاصل دسترنج او صرف عزت و کرامت نفس وی خواهد شد .
به فرموده علامه شهید مرتضی مطهری «اسلام مال و ثروت را محکوم نکرده است بلکه پول پرستی را محکوم کرده‌است»
به‌نظر این‌جانب بسیاری از پرونده‌هایی که در محاکم قضایی تشکیل می‌شود به‌خاطر همین پول پرستی می‌باشد که با حرص و آز و طمع همراه می‌باشد و شخص را از کسب وکارهای حلال دور می‌کند و وی را به ورطه کسب و کارهای حرام و حرام‌خواری می اندازد.
از جمله کسب های حرام می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
-1کسب هر مالی از راه نامشروع از قبیل شهادت کذب و سوگند کذب و ادعای کذب برای رسیدن به مال حرام.
-2 زدوبندهای معاملاتی وپیمانکاری و تقلب ودروغگویی در کسب و کار .
-3 رباخواری که در شهرهای کوچک شاهد آن هستیم.
-5 اختلاس
-6گران‌فروشی و کم‌فروشی و احتکار و غش در معامله
۷ - رانت‌خواری و حیف و میل اموال دولتی
-8 کم‌کاری و به‌عبارتی زیر کار دررفتن
۹ -رشوه‌خواری
-10 دروغ‌گویی و حقه‌بازی برای خوردن مال حرام (اکل مال به باطل) توسط بعضی از متصدیان بنگاه‌های معاملاتی
-11کلاهبرداری و دزدی و خیانت در امانت و تحصیل مال از طریق نامشروع
-12 فروش مسکرات ومواد افیونی و عمل منکراتی و بسیار موارد دیگر
خداوند در سوره بقره می‌فرماید که «اموال یکدیگر را به باطل نخورید»
به گفته یکی از قضات باتجربه «موضوع حق‌الناس موضوعی بس حساس است که خداوند به‌هیچ‌وجه از آن نمی‌گذرد و با خود گول زدن ها و تجاهل ها حلال نمی‌شود»
و مهمتر ازهر بیانی اینکه شب عاشورا امام حسین( ع )به یارانش فرمود«هر کس از شما حق‌الناس به گردن دارد برود» کلام ایشان بدین معناست که ایشان به جهان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم ازبین‌برنده حق الناس نیست .
مولوی در شعر نغز خود می‌گوید:
تا تو تاریک و ملول و تیره‌ای
دان که با دیو لعین همشیره ای
لقمه‌ای کان نور افزود و کمال
آن بود آورده از کسب حلال
علم و حکمت زاید از لقمه ی حلال
عشق و رقت آید از لقمه ی حلال
به امید روزی که تمامی آحاد جامعه از راه‌های مجاز ، کسب‌وکار و مال حلال حاصل نمایند و گرفتار کسب و درآمد حرام نشویم.