هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

روش تشخیص ماهی تَازه،کهنه،مانده

روش تشخیص ماهی تَازه،کهنه،مانده



نجمه فتاحي | بسياري از ايراني ها علي رغم مزاياي فراواني که ماهي دارد آن را فقط در ايامي خاص استفاده مي کنند

 

قبل از خريد ماهي به اين نکات توجه فرمائيد.

* آبزيان را فقط از عرضه كنندگان مجاز خريداري كنيد .

* ماهي تازه را در صورتي خريداري نمائيد که در هنگام عرضه حتما در كنار يخ و يا در يخچال نگهداري مي شود

* ماهيان منجمد را در صورتي خريداري نمائيد که حتما در هنگام عرضه در فريزر نگهداري مي شود .

* در صورت خريد ماهيان فيله يا استيك شده توجه نمائيد که بر چسب اطلاعات مربوط به نوع ، تاريخ توليد و انقضاء و شماره پروانه بهداشتي بر روي آن وجود داشته باشد . فيله اي که از ماهي تازه تهيه شده باشد را اگر در مقابل نور نگاه کنيد داراي رنگ هاي غير طبيعي زرد ، سبز و لجني نبوده و هم چنين سطح آن يکدست بوده و فاقد لکه هاي سفيد رنگ در روي آن مي باشد آبزيان منجمدي كه در دماي محيط و يا در آب انجماد زدايي شده باشند مستعد به فساد هستند . بدن اين ماهي ها داراي بافتي نرم و شل بوده و در هنگام عرضه داراي خونابه است .

نشانه هاي ظاهري ماهي

معمولا آنچه که بعنوان فساد در ماهي اتفاق مي افتد با توجه به آثار آن در بخش هاي مختلف بدن ماهي و تغييرات حاصل از آن ، با حواس پنجگانه انسان قابل تشخيص است توجه به پوست ماهي آبشش ها ، چشم ها ، باله ها ، دم ، سفت ونرمي بدن ،نحوه کنده شدن فلس ها ي ماهي و... مي تواند به ما در انتخاب يک ماهي سالم کمک کند .

منظره عمومي پوست ماهي :

شايد اولين قسمتي از ماهي که توجه هر خريدار را بخود جلب مي کند پوست ماهي باشد پوست و فلسها در ماهي سالم درخشان, شفاف, براق و به اصطلاح داراي جلاي فلزي است.

که در اثر گذشت زمان به مرور شاهد تغيراتي در ان خواهيم بود. رنگ پوست ماهي با شروع فساد و گنديدگي كدر شده و به زرد متمايل به قهوه‌اي ‌گرايش پيدا مي کند

اگر اين نکته براي شما جالب است بايد بدانيد معمولاً تغيير رنگ پوست ماهي از قسمت انتهايي بدن(دم) شروع مي شود.

فلس :

در ماهي تازه فلسها شفاف است ، محكم به بدنچسبيده‌است و به آساني كنده نمي شود .

بر عکس ماهي سالم در ماهي فاسد فلسها کدر و برجسته است و براحتي كنده مي شود ودر بعضي مواقع با کندن فلس ممکن است گوشت نيز با آن کنده شود

دقت در خصوصيات گونه اي براي قضاوت بسيار مهم است .

آيا توجه به فلس در ماهي مي تواند سبب انتخاب ماهي تازه و لذيذتر شود .؟!

اگر اين نکته براي شما جالب است بايد بدانيد برخي اعتقاد دارند ماهي هرچه فلس کمتر داشته باشد لذيذتر و استخوان آن كمتر است.

چشم ماهي :

در ابتدا ي صيد برجسته, شفاف و درخشان است و حالت كاملا محدب دارد . هرچه از زمان صيد بگذرد كره چشم بطور كامل در حفره چشم فرو مي رود و حالت تحدب چشم از بين رفته و به صورت يك خط مستقيم در مي‌آيد. مردمك چشم لكه‌دار و شيري رنگ شده و قرنيه سياه و مات مي گردد. عنبيه در ابتدا سفيد و بتدريج خوني رنگ و قرمز تيره مي‌شود.

بوي ماهي :

ماهيهايي كه تازه هستند تقريبا بوي مطبوعي دارند و اگر از آبهاي شيرين صيد شده باشند بوي گياهان آبزي همان منطقه را مي دهند . ولي ماهي فاسد بوي نامطبوعي دارد كه بيشتر اوقات بوي آمونياك و ترشيدگي و در اثر پيشرفت فساد بوي گنديدگي مي دهد. البته اگر ماهي منجمد باشد تشخيص آن براي افرادي که ماهي را صرفا در ايام خاصي از سال استفاده مي کنند کمي مشکل است .

اگر اين نکته براي شما جالب است بايد بدانيد براي شناسايي اين ماهيها راههايي وجود دارد . بطور مثال اگر كاردي را در آب جوش گذاشته يا داغ كنيد پس از اينكه خوب داغ شد داخل عضله ماهي فرو ببريد چنانچه ماهي فاسد باشد چاقو بعد از بيرون آوردن بوي غيرمطبوعي خواهد داد. يا مي توان مقداري از آبشش‌ها را برداشته و در آب گرم قرار ‌داده و سپس آن را بو ‌کرد، در اين حالت نيز در صورت فاسد بودن بوي نامطبوعي به مشام خواهد رسيد .