هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

روانشناسی کودک (نقاشی)

روانشناسی کودک (نقاشی)



پلیس:مبین قانون،نظم واقتداراست.چه این افراد حافظ نظم هستند.کودکی که خود رابه صورت پلیس ترسیم می کند غالباً دارای تنشهای قابل ملا حظه وپرخاشگری کم وبیش آشکاری است که احتمالاً ناشی از تعارض با پدر یا قدرتی است که معرف اوست.
ملوان یا خلبان: میل به گریز، به جایی دیگر رفتن  و با شخص دیگر بودن را نشان می‌دهد. میل به سفر  و یا مشکلات باقی ماندن در یک محل و ریشه گرفتن نیز تعابیر دیگری هستند.
شخص نقابدار: ترسیم شخص نقابداری که گاهی هم شنل در بر دارد میل به پنهان کردن را نشان می دهد و معمولاً در کودکانی دیده می شود که دروغگو هستند و بیشتر در خانواده هایی دیده می شود که والدین دائماً می‌خواهند همه چیز را بدانند. چه در چنین مواقعی کودک احساس می‌کند که نیازمند حفظ اسرار خویشتن است.
شاه تاجدار: ترسیم شاه تاجدار وپرشکوه به منزله ترسیم تصویری سلطه جووموفق از من است وهمچنین به عنوان تجسم رمزی پدر محسوب می شود وتمایل به تاًیید خویشتن را نشان می دهد.
ملکه: به عنوان تصویری از مادر وزن است ودر نقاشی کودکان خردسالی که رویای برتری و آرمانی زیبایی و قدرت را در سر می‌پرورانند به فراوانی مشاهده می شود. نقاشی قالبی یعنی به تصویر کشیدن دقیق وکامل یک شخص یا یک الگو مبین گریز، رها شدگی یا تمایل به پنهان کردن عمق وجود خویشتن است. چنین تصاویری  کودکانی است که از آشکار کردن من خود  اجتناب می کنند. ضمن آنکه به انجام آنچه از آن ها خواسته شده  می‌پردازند. بیشتر در کودکان مهاجر و رها شده و یا آنهایی که در محیط فرهنگی غیر از فرهنگ خود زندگی می‌کنند، مشاهده می شود.
روانشناسی رنگها
رنگها مثل مرگ ومالیات گریز ناپذیرند. درهمه جا هستند. این به چه معنی است؟ چرا مردم در اتاقهای سبز بیشتر احساس آرامش می‌کنند؟ چرا وزنه‌برداران در سالن‌های ورزشی آبی رنگ نهایت تلاش خود را می کنند؟ رنگها در فرهنگ های مختلف اغلب معانی متفاوتی دارند وحتی در جوامع غربی معانی رنگهای مختلف پس از سالها تغییر کرده است. ولی امروزه در آمریکا، محققان دریافته‌اند که موارد زیر بطور عام درست می‌باشند.
مشکی
مشکی رنگ سلطه و قدرت است. این رنگ برای مد پرطرفدار است چون شخص را لاغرتر نشان می‌دهد. همچنین شیک و بادوام است. رنگ مشکی همچنین نشان دهنده اطاعت و فرمانبرداری است، کشیش‌ها رنگ مشکی می‌پوشند تا اطاعت خود را از خداوند نشان دهند. بعضی از کارشناسان مد می‌گویند لباس مشکی پوشیدن برای زن به معنی فرمانبرداری از مرد است. لباس مشکی می تواند مقهور کننده باشد، یعنی کسی که لباس مشکی می پوشد منزوی یا شریر به نظر می رسد. شخصیتهای منفی، مانند دراکولا هم، اغلب لباس مشکی می پوشند.
سفید
تازه عروسان سفید می پوشند تا مظهر معصومیت وپاکی باشند. رنگ سفید نور را منعکس می کندورنگ تابستانی محسوب میشود. رنگ سفید برای دکوراسیون ومد پرطرفدار است چون یک رنگ روشن وملایم است، وبا همه چیز تناسب دارد. باوجود این، آلودگی روی رنگ سفید سریع مشخص می شود و به همین دلیل پاکیزه نگاهداشتن آن دشوارتر از سایر رنگهاست. پزشکان وپرستاران لباس سفید می پوشند که نشان دهنده استریل بودن(ضد عفونی شدگی)است.
صورتی
صورتی که رؤیایی‌ترین رنگ است، آرامش‌بخش‌تراست تیمهای ورزشی گاهی اوقات رختکن تیمهای رقیب راصورتی رنگ می‌کنند چون تیم‌های رقیب روحیه‌شان تضعیف می‌شود.    
هماالسادات رضوی