هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

رسیدگی به مشکلات کشاورزان بافقی

رسیدگی به مشکلات کشاورزان بافقی



اگرچه بافق را به عنوان یک شهر معدنی می شناسند؛ اما این شهر دارای اراضی کشاورزی مستعد و مناسب است که در سالیان اخیر با اصلاح روش کاشت پسته و خرما رونق خاصی به این کشاورزی داده است. حال پرسش این است که چرا کشاورزان بافق از تصمیمات مسئولین در حوزه آب نگران و ناراحت هستند. برای پی بردن به پاسخ این پرسش احتیاج به بیان مقدمه ایی می باشیم.
برای شناخت کشاورزی بافق، کافی است شما به منطقه کشاورزی حسن آباد، گودگوار، رضاییه، حسین آباد و ... سری بزنید؛ به عینه مشاهده خواهید کرد که زحمات کشاورزان بافقی به ثمر نشسته است و می توان کشاورزی را به عنوان یک شغل برای فرزندان و آیندگان خود محسوب کنند؛ بر عکس آنچه که الان به آن معتقد شدیم که کار در معدن موجب از رونق افتادن کشاورزی شد؛ اکنون بایدگفت: کارگران معدن که یک روزی به خاطر کار در معدن کشاورزی را رها کرده بودند حال که بازنشسته شده؛ مجددا به شغل پدران خود روی آورده اند؛ هر چند در دوره کار در معدن هم کشاورزی را کم و بیش به عنوان شغل دوم خود نگاه داشتند و ان را رها نکردند.
مهم ترین مشکلی که کشاوران بافق با آن روبرو هستند اگر بخواهیم به ترتیب نام ببریم:
-1 کمبود آب -2 خرده مالکی -3 عدم آشنایی کافی با شیوه های داشت و برداشت محصول -4 تصمیمات نابجای مسئولین -5 آفات
در این شماره کمبود آب:
کمبود آب به عنوان یک معضل نام برده می شود؛ در حالی که پدران و آباء و اجداد ما با حفر قنات آب را تا فرسنگ ها راه هدایت می کردند؛ اما امروزه این سنت فراموش شده و کشاورزان از مسئولین کشاورزی می خواهند تا با اختصاص منابع و بودجه احیاء قنوات دنبال شود و در مقابل جهاد کشاورزی یک صدا نبودن کشاورزان را دلیل عمده می داند؛ یعنی به زبان ساده کسی از شاربین جلودار نیست تا با مراجعه به جهاد کشاورزی اعتبار تخصیص یافته را ولو اندک خرج قنات کند.
مسئولان جهاد کشاورری در برنامه کاری شان بیشتر اصلاح شیوه آبیاری را قرار دادند تا اختصاص بودجه جهت رفع مشکل قنوات؛ در نتیجه طرح آبیاری نوین برای آنها سودمند تر می باشد. به عنوان مثال بنا بر گفته رئیس وقت جهاد کشاورزی بافق« برنامه ریزی برای اجرای طرح های آبیاری نوین در ۳۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان در سالجاری پیش بینی و طراحی شد که از این وسعت ۱۴۰ هکتار اجرایی و بقیه آماده اجرا شده است. وی افزوده است: اجرای طرح‌های آبیاری نوین افزایش ۶۲ درصدی راندمان آبیاری محصولات زراعی و باغی را در دارد و از سطح ۲۰۱۰ هکتار زیرپوشش این سامانه یکهزار و ۷۰۴ هکتار کم فشار و بقیه به صورت قطره ای آبیاری می شود.»
(خبرگزاری فارس)
حال اگر سرکشی و بازدیدی در برخی از این اراضی داشته باشید خواهید دید که طرح آبیاری نوین فقط برای اراضی جدید کشاورزی مناسب هست نه درختان جوان میوه دار! ذکر این نکته هم خالی نماند که مسئولین جهاد کشاورزی سختی اب را عامل اصلی عدم استفاده از این طرح می دانند و معتقد هستند که « مقدار املاح هادی موجود در آب برای آبیاری نوین زیر هشت هزار است در حالی که سختی آب شهر بافق از ۱۱ هزار فراتر است و یکی از دلایلی که کشاورزان بافقی تمایلی به آبیاری نوین ندارند بالا بودن میزان ای سی( سختی و املاح) در آب کشاورزی این شهر است. (همان)

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول