هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

رسانه ها حافظه تاریخی غنی جامعه هستند

رسانه ها حافظه تاریخی غنی جامعه هستند



به مناسبت هفدهمین سال تولد هفته نامه افق کویر جمعی از مسئولان جراید و سایت های شهرستان بافق به دعوت خبرنگار این هفته نامه در محل دفتر نشریه حضور بهم رساندند و نقاط ضعف و قوت این هفته نامه توسط صاحبنظران این جمع مورد بررسی قرار گرفت.
در غربت و تاریکی اطلاع رسانی بافق، یک نفر شهامت به خودش داد تا کاری انجام دهد که نانی ندارد
عباس ابراهیمی ضمن تبریک صمیمانه به مناسبت هفدهمین سالروز انتشار هفته نامه افق کویر گفت:  در غربت و تاریکی اطلاع رسانی بافق، یک نفر شهامت به خرج داد تا کاری انجام دهد که نانی ندارد.
مدیرمسئول سایت آفتاب بافق افزود: میلیاردرهای بسیاری بودند که بعد از مرگشان کسی دیگر یادی از آنان نکرد، اما اسطوره های فرهنگی یاد و خاطر آنان در دلها باقی مانده است. اهالی خبر، خبرنگاری و قلم برای مردم جامعه ما قابل تقدیر هستند و آوازه آنان سالهای سال می ماند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که کدام مطلب افق کویر مورد پسند شما می باشد گفت: در هر نشریه و سایتی مطالب درج شده طبق افکار نویسنده، مدیرمسئول می‌باشد و هر مطلب در جای خود مخاطب دارد.
ابراهیمی همچنین در پاسخ به این پرسش که به نظر شما هفته نامه افق کویر بیشتر به چه موضوعاتی پرداخته است افزود: افق کویر بیشتر وارد مسائل سیاسی شد تا اینکه به موضوعات دیگر بپردازد؛ می توانست در مسایل فرهنگی، بهداشتی و ... بیشتر توجه نماید، اما همه دوربین ها به سمت مسایل عمرانی هست.
ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا هفته نامه افق کویر توانسته توقع شما را به عنوان یک نویسنده برآورده کند گفت: با توجه به اینکه هفته نامه های محلی از جایی حمایت نمی شوند بیش از توقع زحمت می کشد. وی توسعه افق کویر را در حمایت ارگان یا نهادی دانست.
 از هر کجا تعامل رسانه ای آغاز گردد مثبت خواهد بود
در ادامه احسان مراددشتی مدیر مسئول سایت بافق فردا گفت: در این چند وقت اخیر این هفته نامه همیشه مطلب جنجالی در مسایل کارگری شهرستان داشته خبرها را خوب پوشش داد. به نظر من اصلاً جاده، گاز و کارخانه در اولویت اول نیست و انسان ها هستند که آن را می سازند. خود ما نیز به عنوان یک رسانه کار نکرده‌ایم. شهرستان نقطه ضعفی دارد و زمینه های پیشرفت انسان سازی کمتر فعالیت صورت گرفته است.
وی توقع خود را از این هفته نامه چنین بیان کرد: ذاتاً انسانی پر توقع نیستم. وی در حالی که می خندید ادامه داد: حتی در خانه هم توقعی ندارم! یاد گرفتم در آرامش به خواسته‌هایم برسم.
مراددشتی در پاسخ به این پرسش که چه گلایه ای از افق کویر دارید گفت: تمایل دارم تعامل خوبی بین تمام رسانه های شهرستان برقرار شود. از هر کجا تعامل رسانه ای آغاز گردد مثبت خواهد بود. خبرهای هفته نامه ها و سایت ها توسط یکدیگر تحلیل شود. بهتر است هر چند وقتی نشست بین خبرنگاران انجام و سواد رسانه ای را در اختیار همدیگر قرار دهند.
 یک خبرنگار موفق با اطلاعات قبلی باید موضوعی را دنبال کند
محمد علی قاسم زاده(عضو هیات تحریریه افق کویر و سردبیر بافق فردا): سخن خود را با این بیت شعر آغاز کرد:
در دفتر زمانه فتد نامش از قلم/ هر ملتی که مردم صاحب قلم نداشت
وی افزود: فرخی یزدی حدود هفتاد، هشتاد سال پیش فرموده: اگر مردمی صاحب قلم نداشته باشند در صحنه روزگار محو خواهند شد و اما افق کویر؛ یکی از نکات قوت افق کویر که آن را از دیگر رسانه های شهر متمایز کرده مصاحبه های خوب خصوصاً مصاحبه های اجتماعی آن است. معتقدم بافق را باید از نظر پتانسیل مثبت به همه شناساند، اگر دقت کنید می بینید ما ناخودآگاه اعتراضات، تصادفات و اعتصابات را خوب پوشش می دهیم تا جایی که این نحوه پوشش دادن حتی باعث بازخورد منفی می شود. یا نوع بیشتر تیترهایمان، شخص مسؤل مخاطب است و معمولاً این موضوع تداعی می شود که ما برای مسؤلین می نویسیم در صورتی که باید برای رضای خدا و مردم نوشت. وقتی اینگونه بنویسیم هم مطلب یا خبر و تحلیلمان اثر گذار خواهد بود هم باعث می شود کسانی که باید پاسخگو باشند ضمن توجه و تأمل حواس خود را جمع کنند.
قاسم زاده عنوان نمود: در بافق بیشتر با نگاه انتقادی به مسئولین مخصوصاً به مسؤلان استان مطلب نوشته می شود و این خود بیانگر موضوعی است که مطرح کردم. بد نیست این را هم بگویم که در بافق تحلیلگر قوی کم هست و یا کسانی که دارای قدرت تحلیل هستند حاضر نمی شوند آن را بنگارند؛ شاید مهمترین نقطه ضعف رسانه های شهر علاوه بر ضعف تحلیل، پیگیری نکردن مسائل و خبرهای درج شده هست.
ببینید خبری درج می شود، اما کسی بدنبال پیگیری آن نیست که سرانجام آن چه می شود؟ در حالی که یک خبرنگار موفق با اطلاعات قبلی باید باز موضوع را دنبال کند.
وی تصریح نمود: رسانه ها یک حافظه تاریخی غنی در یک جامعه هستند؛ مثلا اگر مطالب و آرشیو افق کویر درباره قول و وعده ها و کلنگهایی که برای گاز شهری در بافق بر زمین زده شده بازخوانی شود از همان مطالب می توان یک کتاب به نام «گازنامه» چاپ کرد. اینها را گفتم بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که افق کویر تنوع مطالبش خوب است.
صدای افق برای مردم قابل تقدیر بوده و هست، اما الآن وقت آن است که در نوشتن و نحوه صفحه آرایی هفته نامه ساختارشکنی کنیم و طرحی نو دراندازیم. مثلاً طنزنویس در بافق وجود دارد، اما متأسفانه روی به قلم نمی آورند. در حالی که اگر مطالب جدی به شیوه‌ی طنز نوشته شود بیشتر می تواند مؤثر باشد.
محمد علی قاسم زاده افزود: یکی از ضعف های دیگر رسانه های بافق عدم نیرو پروری خصوصاً در بین زنان و دختران است و این به خاطر دخیل نبودن بانوان بافق در مسایل اجتماعی هست. تا یادم نرفته این را هم بگویم خبرنگار نمی تواند سیاسی نباشد، ولی می تواند جناحی نباشد. بدی سیاسی کاری این است که یک نفر حاضر است در دفاع از حزب سیاسی اش بجنگد، اما حاضر نیست برای مردم خود قلم بزند. رسانه ها نماینده افکار عمومی هستند، اما باید جریان ساز و فرهنگ ساز هم باشند. به نظرم سالهای قبل افق کویر جذابیت نداشت، اما اکنون می توان نمره قابل قبولی به آن خصوصاً در بخش مصاحبه ها داد.
وی ادامه داد: یکی از پیشنهادهای دیگرم به این هفته نامه مردمی این است که بجای مطرح کردن هنرمندان کشوری که اکثر رسانه ها برایشان بخشهای ویژه دارند در شناساندن هنرمندان مختلف شهر و حتی دیگر شهرهای استان یزد به خاطر گستره توزیع استانی که دارد همت کند.
شخصیت های شهرستان را به جای شخصیت های اینترنتی برای مردم شناسایی کنید
خبرنگار هفته نامه افق کویر خطاب به محمد علی عبداللهی دولت آبادی خبرنگار صدا و سیما گفت: قابل تحسین هست که کارت زرد رنگ خبرنگاری هفته نامه افق کویر که از سالهای گذشته می باشد همواره همراه خود دارید و هنوز خود را از آن افق کویر می دانید بگویید چه حرفی را تاکنون با وجود عرق خاصی که به مدیر مسئول آن دارید تا به حال بیان نداشته اید؟ گفت: برای اولین بار کار خبر را در دفتر هفته نامه افق کویر آغاز نمودم، خاطرم هست پیاده از خیابان چهارده معصوم تا خیابان مهدیه محل قبلی دفتر افق کویر خود را می رساندم تا بتوانم خبرهای تهیه شده را برای چاپ ارائه دهم. افق کویر را اصل خبر خود می دانم دوست دارم تا آخر از اهداف والایی خود عقب نماند.
وی افزود: برخی اوقات نباید مطالبی چاپ شود، حتماً هر خبری در معدن رخ می دهد نباید بیان شود. به جو شهر کمک کنید تحلیل گر به طور کامل باید خبرها را تحلیل می نمود می تواند شخصیت های شهرستان را به جای شخصیت های اینترنتی به مردم شناساند. کاری شود واقعیت ها بیان گردد مطالبی درج گردد که مردم متضرر نشوند.
 خبرنگار صدا و سیما افزود: از تیترهایی که در افق کویر درج می گردد، باید ایراد گرفت. تیتر از هر لحاظ خبری باید گویا باشد. برخی اوقات استانداردهای لازم را ندارد.
افق کویر باید به شهامتی برسد که رسالت بر دوش خود را اجرا کند
در پایان این گفتگو مدیر مسئول این هفته نامه در پاسخ به این پرسش که آیا هفته نامه سیاسی هست؟ گفت: در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، ورزشی و سیاسی کار انجام می شود منتهی وابسته به جناح خاصی نیستیم. اولین هفته نامه در 13 دی ماه سال 77 در دولت اصلاحات چاپ گردید.
وی افزود: نشریه ای هست که باید هزینه خود را تأمین کند باید بتواند در راستای پیشرفت جذابیت صورت پذیرد تیترها باید جذابیت خاص داشته باشد در عین حال که رعایت امانت صورت می گیرد.
محمد حسین تشکری عنوان نمود: افق کویر باید به شهامتی برسد که رسالت بر دوش خود را اجرا کند در برخی مسایل دست به عصا راه رفته و در درج اخبار، خود سانسوری صورت گرفته است.
مدیر مسئول هفته نامه افق کویر در خصوص این که آیا در اعتراضات سنگ آهن از افراد خاصی حمایت نمودید اظهار داشت: اصل اطلاع رسانی این هست که بدون درج هر گونه دروغ و کذب باشد. متأسفانه باید تجزیه و تحلیل انجام می گردید. اجازه دهیم مردم و مسئولین در این باره قضاوت نمایند.