هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

رسانه های محلی ابزار توسعه شهرستانها

رسانه های محلی ابزار توسعه شهرستانها



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، «حسن مفیدی» معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد شنبه 27 دی ماه در گفتگویی ویژه با خبرنگار هفته نامه افق کویر که به مناسبت هفدهمین سال انتشارهفته نامه افق کویر انجام یافت،  به پرسش های مطرح شده از سوی این هفته نامه پاسخ داد.
افق کویر: ضمن تشکر از این که وقتی را در اختیار هفته نامه افق کویر قرار دادید بفرمایید اکنون که وارد هفدهمین سال انتشار این هفته نامه شده ایم چه ارزیابی از این نشریه دارید؟
سالگرد انتشار نشریه وزین افق کویر را به مدیر مسئول و مردم خوب شهرستان بافق تبریک عرض می نمایم. با رویکردی که از سالها پیش بوده، بنا بر این گذاشته شد که در هر شهرستانی برای ارتباط مردم و مسئولان با یکدیگر همچنین بررسی مسایل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرستان یک یا دو نشریه محلی منتشر شود که خوشبختانه «محمدحسین تشکری» با پیگیری ها و سوابق فرهنگی که داشت نشریه افق کویر را منتشر نمود. از هر زاویه ای که این نشریه را بررسی کنیم هم از نظر نظم در انتشار و هم کیفیت نشریه نسبت به برخی از نشریات بالاتر است، همچنین مدیرمسئول تاکنون در چارچوب قوانین و مقررات مطبوعات کشور گام برداشته است. گستره توزیع هفته نامه خوب بوده و به موقع اعلام وصول انجام می شود. آنچه که باید به عنوان دستگاه ناظر اعلام کنم این هست که نشریه افق کویر در ردیف نشریات محلی خوب استان قرار دارد که هم از نظر کمیت و کیفیت از جایگاه خوبی برخوردار است.
افق کویر: به نظر جناب عالی که صاحب نظر در امور مطبوعات استان هستید، چگونه یک نشریه می تواند مخاطبان بیشتری را جذب نمایید و افق کویر تا چه اندازه در این راه موفق بوده است؟
نشریه محلی بنا بر تعریفی که دارد باید به رویداد های محلی و منطقه خود بپردازد، البته در بعضی از صفحات خود می تواند مسایل مهم کشوری را هم داشته باشد؛ دقیقاً رویکرد نشریات محلی انعکاس مشکلات و مسایل شهرستان و معرفی ویژگیهای شهرستان و مفاخر و جاذبه های شهرستان و استفاده از دیدگاه ها و نظرات صاحب نظران در نشریه در مورد مسایل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هست. هفته نامه افق کویر به نظر من و آنچه که ما از آن ارزیابی داریم از سال های اولی که نشریه منتشر شد تاکنون روند رو به رشدی داشته؛ گرچه نشریات محلی با مشکلات مالی روبرو هستند، اما علاقه و پشت کار مدیر مسئول افق کویر باعث انتشار بدون وقفه نشریه شده است. مردم شهرستانها اگر به مطالب نشریاتشان اعتقاد داشته باشند و آن را به عنوان پل ارتباطی بین خود و مسئولان قرار بدهند، باید استقبال و حمایت کنند. با بررسی هایی که انجام دادیم در شهرستان بافق درصد قابل قبولی از مردم از هفته نامه افق کویر استقبال و مطالعه می کنند و با آن در ارتباط هستند و از مقالات و مسایل داخل نشریه که توسط نخبگان شهرستان منتشر می شود، استفاده می کنند. این نشریه جایگاه خودش را در میان مردم و شهرستان و برخی از شهرستانهای استان باز کرده است.
افق کویر: به نظر جنابعالی پرداختن به موضوعات محلی برای نشریات محلی مهم تر هست یا موضوعات کشوری هر چند که گاه می بینیم ذائقه مردم نسبت به موضوعات کشوری بیشتر است؟
 نشریه محلی تعریف خودش را دارد، وظیفه نشریه انعکاس رویدادهاست مواردی که در کشور اتفاقات مهمی است؛ می تواند در استانهای دیگر هم قابل انعکاس باشد. پرداختن نشریات به مسایل مهم کشور که از زبان مسئولان ارشد کشور نقل می شود، گاهی لازم است، ولی ترجیحاً با توجه به این که در تمام شهرستانها توزیع می شود و دسترسی مردم به فضای مجازی نشریات کشوری هست بهتر آن است که نشریات محلی به مسایل خود شهرستان که جایی قابلیت انعکاس ندارد، بپردازند تا به گوش مسئولان رسانده شود و این وظیفه اصلی نشریه محلی است.
افق کویر: به نظر شما ورود نشریات و پایگاه های خبری در اعتراضات اخیرکارگری بافق چگونه بود؟ برخی مواقع به کام مسئولین خوشایند نیست!
نشریات و پایگاه های خبری باید در درج مطالب و اتفاقات منطقه ای دقت لازم را در ایجاد وحدت بین جامعه و مسئولان داشته باشند، حتی اگر رسانه‌ی محلی انتقادی هم دارد باید محترمانه باشد؛ به نظر من رسانه های محلی نباید وارد مسایلی شوند که به وحدت جامعه و خودشان و خدای نکرده تنش بین برخی ازگروه ها شود این هم مخالف قانون مطبوعات است و هم این که اثر اجتماعی و فرهنگی یک نشریه را از بین خواهد برد؛ طبیعتاً در برابر اتفاقاتی که در هر شهرستان با رویکرد صنفی و کارگری رخ می دهد به عنوان یک رسانه محلی باید به گونه ای عمل کرد که بتوانیم از ایجاد مشکلاتی که منجر به تفرقه بین جامعه و مشکلات بزرگترمی شود جلوگیری شود؛ دقیقاً ما بعنوان دستگاه ناظر وظایف قانونی خودمان را به عنوان تذکراتی که باید به بعضی رسانه ها داده شود انجام می‌دهیم، ولی آنچه که شخصاً از رسانه های محلی درخواست دارم به خصوص نشریه افق کویر، این است که بنا را بر اصلاح امور بصورت بسیار منطقی و با لحن مطبوعاتی بگذارند و از انتشار بعضی اختلافات سلیقه ای و فردی که در جایی وجود دارد، خودداری کنند.
افق کویر: برخی مسئولین گاهی اوقات به خبرنگاران هشدار می دهند و بعضی مواقع سؤالات بی پاسخ می ماند؛ به نظر جنابعالی چگونه در این مواقع رسانه و خبرنگار رسالت خود را به سرانجام برساند؟
 خبرنگاران با مردم و مسئولان میثاقی دارند. وظیفه شان سؤال پرسیدن و شنیدن پاسخ هست، ولی اگر در یک شهری یک خبرنگار سؤال کند و مسئول بنا به دلایلی پاسخ ندهد؛ اصرار برای پاسخ دادن به سؤال توسط خبرنگار برخورد غیرفرهنگی غلط است. توقع ما از رسانه محلی اصلاح امور اجتماعی و فرهنگی از زبان رسانه است و از مسایلی که گاهی در شهرستان‌ها اتفاق می افتد، ما به خبرنگاران توصیه داریم که با سعه صدر و با رفتار منطقی و فرهنگی برخورد کنند و توقع از مسئولان این است که اگر سوالی را مصلحت پاسخ دادن نمی‌دانند یک تحلیل و توجیه ای داشته باشند که منجر به برداشت بی توجهی به رسانه نشود.
افق کویر: برخی مسئولین معتقد هستند تیترهای درج شده سرشار از امید باشد نه یأس و ناامیدی، وقتی بدانیم امید دادن ها کاذب است چه باید کرد؟!
طبیعتاً درج هر مطلب کذب چه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اشتباه است و کذب گویی و کذب نویسی یک گناه هست، باید منطقی برخورد کرد و اینها همه هنر رسانه است؛ اگر قولی داده شود و تأخیر در انجام این قول شده باشد توسط مسئولین باید دلایل عدم انجامش اعلام شود و در عین حال در جامعه وجود دارد، ولی ناامیدی در رفع مشکلات از بدترین اتفاقاتی است که می تواند رخ دهد و این را هیچ کس نمی پسندد، اگر قولی یا طرحی انجام نشده باید مسئول مربوطه در همان رسانه اعلام کند؛ به نظرم نشریات باید صادق بوده و به تعهدات خود پایبند باشند.
افق کویر: برای توسعه و پیشرفت بافق وظیفه خبرنگاران محلی چیست؟ آیا می توانند در این مورد مؤثر و سازنده باشند؟
نقش مطبوعات و رسانه در جوامع انکار ناپذیر است و اصولاً نشریات به این منظور منتشر می شوند که به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه منطقه به برنامه ریزان و مدیران کمک کنند. شهرستانهایی که در نظر داشتند و دارند توسعه پیدا کنند باید یکی از ابزارهای توسعه را داشتن نشریه و رسانه محلی بدانند و این بحثی است که در مباحث اجتماعی و فرهنگی دقیقاً ثابت شده است.
افق کویر: به نظر شما تعامل بین نشریات و مسئولین چگونه باید باشد؟
این تعامل باید دو جانبه باشد، خوشبختانه در استان یزد همه مسئولان و مدیران از طریق مصاحبه ها و مطالبی که به نشریات می دهند با مطبوعات تعامل دارند، مطبوعات هم باید در رعایت حقوق افراد و جایگاه یک مسئول را در درج مطالب رعایت کنند؛ طبیعتاً اگر مدیران رسانه ای باشند، برای رشد و توسعه فعالیتهایی که برنامه ریزی می شود مؤثر خواهد بود و نظرات مسئولان دولت و آنچه که در رسانه های کشور دیده ایم بر این است که مدیران هم نقدپذیر و هم رسانه ها رعایت شئونات را نسبت به مسئولان داشته باشند.
افق کویر: اگر قرار بر این باشد که انتقاد موجب در تنگنا قرار گرفتن یک نشریه ای شود به نظرتان باید از این انتقاد چشم پوشید؟
رمز ماندگاری یک نشریه آن است که نقش خود را در جامعه بشناسد و در جایگاه یک مدیر فرهنگی رسانه ای، خودش را قرار بدهد و با توجه به مصلحت و در چارچوب قوانین نظام کار رسانه ای را انجام بدهد و از زبان نقد منصفانه و عالمانه هم استفاده کند و خود را از حاشیه هائی که گاهی ایجاد می شود برای بعضی از مسایل اجتماعی و فرهنگی شهرستان دور کند و همان رسالت قلم و رسانه را با استفاده از پیشکسوتان این هنر به درستی انجام دهد و از هیجان زدگی و تندروی که منجر به گلایه از طرف برخی گروه ها می شود خودداری کند، ولی نقد باید حتماً در بین مطبوعات محلی وجود داشته باشد تا عامل تحرک جامعه گردد.
افق کویر: صحبت پایانی:
در پایان آرزوی موفقیت برای همکاران، مدیر و سایر دست اندرکاران این نشریه دارم.