هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس

راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس



 
-1 همیشه در ردیفهای جلو بنشینید : تا به حال توجه كرده اید چگونه در جلسات نخست ردیفهای آخر پر میشود عموم مردم برای نشستن به ردیفهای عقب یورش میبرند تا كمتر توی چشم بخورند. بیشتر مردم چون اعتماد به نفس ندارند از انگشت نما بودن خود در هراسند.در ردیفهای جلو نشستن اعتماد به نفس ایجاد میكند .آن را تمرین كنید . از حالا به بعد سعی كنید كه هرچه میتوانید جلوتر بنشینید. بی شك در ردیفهای جلو امكان آنكه در معرض دید باشید ، كمی بیشتر است ولی یادتان باشد موفقیت به طور كل مترادف معروفیت و مشخص بودن است. 
 
-2 نگاه كردن به چشمان دیگران را تمرین كنید: افراد با استفاده از چشمانشان ، خود را تا حد زیادی به ما می شناسانند . شخصی كه به چشمان شما نگاه نمی كند ،به طور غریزی پرسشهایی را در ذهنتان برمی انگیزد : «دارد چه چیزی را مخفی میكند؟ از چی چیزی میترسد ؟می خواهد چه كلكی را سوار كند ؟ آیا چیزی را پنهان میكند؟ »معمولا كسی كه نتواند به چشمان دیگران نگاه كند ، دو نوع برداشت را القا میكند . یا میگوید : «در مقابل شما احساس ضعف میكنم . در برابر شما احساس حقارت می كنم و از شما میترسم» و یا آنكه با پرهیز از نگاه دیگری می گویید : « احساس گناه میكنم ، كاری كرده ام یا به چیزی فكر كرده ام كه نمی خواهم از آن آگاه شوید . میترسم اگر نگاهم با نگاه شما تلاقی كند ، آن را ازدرونم بخوانید. »وقتی از نگاه كردن به چشم دیگران فرار میكنید تاثیر خوبی به جا نمی گذارید . بلكه می گویید: « میترسم ، اعتماد به نفس ندارم » با مجبور كردن خود به نگاه كردن در چشمان دیگران بر این ترس غلبه كنید.شما با نگاه كردن بر چشمان افراد به آنها میگویید « انسان صدیق و درستی هستم . به آنچه به شما می گوییم ایمان دارم. نمی ترسم و اعتماد به نفس دارم »چشمانتان را به خدمت خود در بیاورید . آنها را به چشمان دیگران بدوزید . این كار نه تنها به شما اعتماد نفس میدهد ، بلكه آن را كاملا در اختیارتان می گذارد. 
 
-3 سرعت راه رفتنتان را تندتر كنید : روانشناسان معتقدند ، شلختگی و پرسه زدن ، ویژگی آدمی است كه نسبت به خودش ، كارش و مردم پیرامونش ، نگرش مثبتی ندارد . در ضمن روان شناسان بر این باورند كه با تغییر دادن سرعت حركت و حالت خود میتوانند نگرش خود را نیز عملا تغییر دهند .آدمهای معمولی راه رفتنشان هم « معمولی »است .قدمهایشان نیز در حد معمولی است . ظاهر آدمی را دارند كه «آن قدرها برای خودش ارزش قائل نیست»اما گروه بعدی . آدمهای این گروه ، اعتماد به نفس فوق العاده ای نشان می دهند . از آدمهایی معمولی تندتر راه میروند. طرز راه رفتنشان كمی شبیه به دویدن است ، از راه رفتنشان اینطور بر می آید كه گویی كار مهمی دارند و در كاری هم كه پیش رو دارند موفق خواهند شد.
تكنیك بیست و پنج -درصد-سریعتر-راه-رفتن را به كار ببندید تا به افزایش اعتماد به نفس در خود كمك كنید . شانهایتان را عقب نگه دارید ، سرتان را بالا بگیرید . كمی تند تر راه بروید و به این ترتیب ، اعتماد به نفس را در خود احساس كنید .
 
-4 بلند و جدی حرف زدن را تمرین كنید: در برخورد با اجتماعات ، از هر نوع و اندازه ، افراد بسیاری را دیده ام كه با وجود سریع الانتقال بودن و داشتن استعداد بسیار ، خاموش گوشه ای می نشینند و توان شركت در گفت و شنودها را ندارند.و فقط به ابن خاطر است كه اعتماد به نفس ندارند.آنها در جمعها سكوت می كنند ، با خودشان می گویند « احتمالا نظر من به هیچ دردی نمی خورد . اگر حرف بزنم آبرو ریزی می‌كنم ، پس بهتر است هیچ چیزی نگوییم . دیگر آنكه ، سایر اعضای گروه ، احتمالا معلوماتشان از من بیشتر است . نمی خواهم بقیه بفهمند كه من بی سواد هستم»هر دفعه كه این آدمها ساكت ، فرصت حرف زدن را از دست میدهند ، بیش از پیش ، احساس زبونی و ناتوانی می كنند. اغلب به صورت نیم بند با خود قرارهایی میگذارند كه «دفعه بعد» .
اما از سوی دیگر ، هرچه بلند تر صحبت كنید بر اطمینان خود بیشتر می افزایید . و صحبت كردن مرتبه بعد برایتان آساننتر می شود . بلند و قاطع سخن بگویید این یك ویتامین تقویت اعتماد به نفس است. به صورت داوطلبانه صحبت كنید.مهر سكوت را بشكنید تا به اعتماد به نفس برسید. به ازای هر فردی كه موافق شما نیست افرادی هم وجود دارند كه شما را یاری خواهند كرد.و اینقدر از خود نپرسید «بلند بشوم و حرف بزنم یا نه ؟»به همه بفهمانید كه شما هم می توانید حرف بزنید.
-5 خندان باشید : بیشتر افراد ادعا میكنند كه گاه یك لبخند براستی سر حالشان آورده است . حتما شنیده اید كه یك لبخند عالیترین دارو برای كمبود اعتماد به نفس است . اما هنوز بسیاری از ما آنها را جدی نمیگیریم .
سخنرانان بزرگ را درهنگام سخنرا نرانی شان ببینید همیشه در حال لبخند زدن هستند دوستان و همكاران ما حتما با دكتر آزمندیان ، آشنایی كاملی دارند این سخنرانان بزرگ را در هنگام صحبت ببینید كه با صحبت هایشان چه جادویی میكنند . چون جادوی لبخند را تجربه كرده اند . اگر به دیدن دوستانی میروید كه با شما همكار شوند حتمآ از این جادو استفاده كنید چون مخالفتشان را میتوانند جویا شوید و آنها دیگر از دست شما عصبانی نیستند.
یك روز در ارتباط با این قضیه اتفاقی برایم افتاد . پشت چراغ قرمز راهنمایی ایستاده بودم . بعد صدای برخود ماشین عقبی با ماشینم ، ترق ! ماشین عقبی درست ترمز نگرفته بود و به سپر زد. خودم را برای یك دعوای خیابانی یا مشاجره آماده كرده بودم .وقتی از ماشین پیاده شدم دیدم كه راننده ماشین عقبی لبخند زنان و با صمیمانه ترین لحن ممكن به طرفم آمد و گفت نمیدانم چرا چنین اتفاقی افتاد. لحن گرمش یخ مرا آب كرد یا بهتر بگویم آبی بر روی آتش شد. و نمیدانم كه چه شد كه گفتم « ایرادی نداره از این اتفاقات زیاد می افتد » یك لحظه خشمم فروكش كرد.خندیدن هنر است و باید همه این هنر را فرا بگیرند چون ناجی است .به خودتان امر كنید كه در بدترین شرایط ممكن بخندید.نیروی خنده را به اختیار خود در بیاورید .